Ik heb een probleem met mijn T5, 2003 130 pK.
Af en toe, zonder aanwijsbare reden, valt in 1 keer het vermogen wel. Ik kan dan nog wel blijven rijden, maar hoe meer gas ik geef, hoe meer hij inhoudt! Dit porbleem heb ik af en toe, dus niet constant. Als ik de motor afzet en weer opnieuw start is het verholpen..
In de garage hebben ze vorige week mijn luchtmassameter vervangen, dat was het probleem zeiden ze, maar vier dagen later (vandaag) trad het weer op. Uiteraard ga ik morgen meteen bellen, maar ik hoop dat iemand mij wat meer info kan verschaffen..
Alsvast bedankt!!!
Gr,
Jerry
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vermogen T5 valt weg!
Re: Vermogen T5 valt weg!
Hoogstwaarschijnlijk is verstelling van de vtg-turbo gaan vastzitten. Dat leidt bij belasten van de motor tot de noodloopsituatie en dus minder vermogen. De dealer zet in zo'n situatie gelijk een nieuwe turbolader erop, waarmee dit probleem meestal verholpen is. Wat je ook zou kunnen doen, is d.m.v. een vag-com vcds de truc van de vtg-gymnastiek los te laten op de verstelling van de turbo. Hiermee wordt de verstelling van de turbo bij draaiende motor tot aan de aanslag versteld en kun je op de laptop meteen zien of de turbodruk bij belasting is toegenomen. Dit is een indicatie of de verstelling nog voldoende functioneert. De vtg-gymnastiek moet je een aantal keren achter elkaar uitvoeren. Als dit bij een rijproef blijvend resultaat oplevert (dus geen noodloop meer!!!) dan kun je nog even met de oude turbolader vooruit. Treedt er ondanks de vtg-gymnastiek toch weer een noodloopsituatie op, dan zul je de turbolader helaas moeten vervangen.
Op het T-5 Board forum heeft er iemand zijn turbolader gedemonteerd en het verstelmechanisme grondig schoongemaakt. Daarna bleek het allemaal weer prima te functioneren. Dat is dus ook een mogelijkheid.
Het schijnt dat de vtg-verstelling vastloopt door vervuiling als gevolg het egr-systeem. Het afsluiten van de egr-klep met een plaatje kan deze vervuiling grotendeels voorkomen.
Op het T-5 Board forum heeft er iemand zijn turbolader gedemonteerd en het verstelmechanisme grondig schoongemaakt. Daarna bleek het allemaal weer prima te functioneren. Dat is dus ook een mogelijkheid.
Het schijnt dat de vtg-verstelling vastloopt door vervuiling als gevolg het egr-systeem. Het afsluiten van de egr-klep met een plaatje kan deze vervuiling grotendeels voorkomen.
Re: Vermogen T5 valt weg!
Ik heb hetzelfde probleem gehad en ze hebben de turbodruksensor vervangen en toen was het weer 100% in orde.
ik heb geen last van bumperklevers, blijf ze altijd voor.
Re: Vermogen T5 valt weg!
Het kunnen diverse problemen zijn,
Lees mijn topic maar over NOODLOOP, heb de zelfde symtonen maar ze weten nog niet waar het uitaandelijk aan ligt.
Gr,
Bob.
Lees mijn topic maar over NOODLOOP, heb de zelfde symtonen maar ze weten nog niet waar het uitaandelijk aan ligt.
Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Re: Vermogen T5 valt weg!
Bedankt allemaal voor de reacties!!!! 

Re: Vermogen T5 valt weg!
Hallo,
Ik heb soortgelijke problemen gehad.
Eerst met foutcode "overboost" hierdoor is uiteindelijk mijn turbo overleden.
Met een nieuwe turbo ook noodloop maar nu 'underboost' dus de ECU vraagt meer druk dan dat hij krijgt.
In mijn geval lag dat aan de regelklep van de schoepenverstelling van de turbo (zgn. N75 klep).
Nieuwe klep (€30) erop en opgelost.
Groetjes en succes.
Remy
Ik heb soortgelijke problemen gehad.
Eerst met foutcode "overboost" hierdoor is uiteindelijk mijn turbo overleden.
Met een nieuwe turbo ook noodloop maar nu 'underboost' dus de ECU vraagt meer druk dan dat hij krijgt.
In mijn geval lag dat aan de regelklep van de schoepenverstelling van de turbo (zgn. N75 klep).
Nieuwe klep (€30) erop en opgelost.
Groetjes en succes.
Remy