even nog ter info, de materie is idd. zeer complex
of je betaald 25% van de aanschafprijs inkl, btw en bpm dus 25% VAN 55.000 euro = 13750 euro bovenop je inkomen
of je betaald de werkelijk gemaakte kosten
e.e.a. is natuurlijk wel logisch want de een rijdt bijv. 20 jr schade vrij en 50.000 km met een stel voorbanden
en de ander rijdt
10.000 euro schade per jaar en 5.000 km met een stel voorbanden ,
even als extreem voorbeeld, die betaald gewoon meer bijtelling ! lijkt me logisch!
de werkelijk gemaakte kosten zijn dus afschrijving, wegenbelasting , verzekering en onderhoud en brandstof
indien je geen schade rijdt en weinig onderhoudskosten hebt en weinig km rijdt dus weinig brandstof koopt
wordt dit beloond in een lagere bijtelling.
weer even heel extreem. je schorst je bus, dus betaald geen WB geen verz. geen brandstof, geen onderhoud, betaal je alleen bijtelling over de afschrijving , dit is een extreem voorbeeld om e.e.a. duidelijk te maken , uiteraard koop je geen bus
om te schorseen en dus niet te gebruiken.
ik heb dus meerdere bestelauto's in mijn bedrijf rijden en moet alles met aparte grootboekrekeningen
specificeren qua kosten
dus iedere bestelbus heeft aparte kostenplaats om aan het eind van het jaar de exact gemaakte kosten per
bestelbusje te kunnen uit rekenen.
alleen dan weet je precies de werkelijk gemaakte kosten i.v.m. de bijtelling, dit loont wel de moeite dus.
om de vraag te beantwoorden die er stond van je koopt een 2 jr oude T5 voor 18500 excl, btw = 22.000 euro inkl btw excl bpm
die nieuw 55.000 euro kost , met de btw en de bpm erbij !!
daarom is dat verschil zo groot.
vraag het maar na ik heb me er ook dagen lang in verdiept in deze SHIT maar moet gewoon kloppen.

vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)