Mijn T5 130 pk 6 1/2 jaar oud 125.000 km gelopen heeft het volgende ongemak:
bij manoevreren (dus in de 1e versnelling en dan weer in zijn achteruit) gaat het schakelen heel zwaar.
Zeker als je dit bij insteken een aantal keren moet doen.
Lijkt wel of de bak op slot gaat!
Bij normaal schakelen van 1 naar 2 enzovoort niks aan de hand.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn???
Vast bedankt voor de reacties.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
schakelen.
Re: schakelen.
Mocht het nodig zijn, ik heb nog een complete schakelpook te koop. Kan gemakkelijk overgezet worden...
Achteruitversnellingbeveiliging kapot of versleten?
Geeft het dezelfde problemen met schakelen in z'n achteruit wanneer de motor uit staat en de koppeling ingetrapt? Zoja; eerst het schakelmechanisme maar eens nalopen voordat je de bak gaat (laat) onderzoeken. Mogelijk de synchromesringen oid. Het schakelmechanisme zelf is afstelbaar en een kleine afwijking kan al een vervelend schakelprobleem geven.
Je kunt op zijn minst het schakelmechanisme eens smeren. Dit is een kleine moeite en levert misschien wel het gewenste resultaat.
Dank voor jullie reacties!
Bij uitgeschakelde motor geen probleem met achteruit/vooruit enzovoort: doe zelf met manoevreren wel eens even motor uit omdat ik anders"geweld"moet gebruiken voor 1e versnelling of achteruit. Na starten lukt het weer...
Mechanisme al vakergesmeerd.
Wie weet heeft iemand de zelfde ervaringen en weet de oplossing???
Bij uitgeschakelde motor geen probleem met achteruit/vooruit enzovoort: doe zelf met manoevreren wel eens even motor uit omdat ik anders"geweld"moet gebruiken voor 1e versnelling of achteruit. Na starten lukt het weer...
-
- Contacteer:
Heb dit een keer bij de hand gehad met de frictieplaten die wat vet waren en daardoor niet goed ontkoppelde
Na vervanging was mijn probleem verholpen.
Na vervanging was mijn probleem verholpen.
- harry t5 191
Dat is een heel ander verhaal dan zwaar schakelen.eduard schreef:Dank voor jullie reacties!
Als je dit in je eerst posting had gezet had je vast het advies gekregen om je koppeling eens te laten nakijken!

groeten Harry, uit het mooie Drentse land.