Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Comfortmodule!
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Comfortmodule!
De spiegels zijn gewoon via vagcom uit te lezen, dus ze zitten volgens mij wel degelijk op de canbus aangesloten.
Ik kan ook zien of ik de spiegelverwarming aan of uit heb staan.
Ik kan ook zien of ik de spiegelverwarming aan of uit heb staan.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Comfortmodule!
dat kan want bij de meeste staat het ook in verbinding met de achterruit verwarming (die heb ik niet dus die kan ik met de hand uit en aan zetten)die naar zoveel tijd uit gaat of naar ieder start moment maar ik heb het op de puls draad na aangesloten en bij het testen klappen ze gewoon in en uit zonder dat er fout melding van komt
als je in vag com de spiegels ziet staan wat kan je er daar aan veranderen behalve verwarming??
als je in vag com de spiegels ziet staan wat kan je er daar aan veranderen behalve verwarming??
dvr nr 285
Re: Comfortmodule!
Hi, hoe ik het gemaakt heb? ik heb dus niets te maken met een canbus systeem, ik heb een T4 waar ik de spiegels van een T5 heb opgezet, binnenkort zal ik de hele ombouw laten zien met foto's, en de aansturing voor de module haal ik weg , van de stel motor, dus als de spiegels van de T5 buiten het canbus omgaan, dan zou dat moeten lukken
Re: Comfortmodule!
Als ik het zo lees dat je hem met die puls (denk plus) draad kunt laten werken, dan moet het met zo'n module ook gaan.dvr schreef:dat kan want bij de meeste staat het ook in verbinding met de achterruit verwarming (die heb ik niet dus die kan ik met de hand uit en aan zetten)die naar zoveel tijd uit gaat of naar ieder start moment maar ik heb het op de puls draad na aangesloten en bij het testen klappen ze gewoon in en uit zonder dat er fout melding van komt
als je in vag com de spiegels ziet staan wat kan je er daar aan veranderen behalve verwarming??
Re: Comfortmodule!
Als ik het zo lees dat je hem met die puls (denk plus) draad kunt laten werken, dan moet het met zo'n module ook gaan.[/quote]
Klop ik heb ook twee x een module zit alleen klem met de puls die van afsb moet komen die kan zowel + als - zijn maar die kan ik zo gauw
niet vinden maar komt wel goed.
Klop ik heb ook twee x een module zit alleen klem met de puls die van afsb moet komen die kan zowel + als - zijn maar die kan ik zo gauw
niet vinden maar komt wel goed.
dvr nr 285
Re: Comfortmodule!
dvr schreef:Als ik het zo lees dat je hem met die puls (denk plus) draad kunt laten werken, dan moet het met zo'n module ook gaan.
Klop ik heb ook twee x een module zit alleen klem met de puls die van afsb moet komen die kan zowel + als - zijn maar die kan ik zo gauw
niet vinden maar komt wel goed.[/quote]
Hi, op het motortje wat de deur op slot doet, daar pak je de plus weg voor de aansturing van de module, en zoals je zegt de module kan aangestuurd worden met de plus of de min, doe je de deur weer open(zet hem op plus), dan word de plus weer min, omdat het motortje nu de andere kant op moet draaien, daarom heb ik ook 2 modules gebruikt, de ene voor de spiegel in te laten gaan, en de tweede om hem weer uit te laten klappen(zet hem op min), dus als de deur met de ab geopend word.
Re: Comfortmodule!
Hi, op het motortje wat de deur op slot doet, daar pak je de plus weg voor de aansturing van de module, en zoals je zegt de module kan aangestuurd worden met de plus of de min, doe je de deur weer open(zet hem op plus), dan word de plus weer min, omdat het motortje nu de andere kant op moet draaien, daarom heb ik ook 2 modules gebruikt, de ene voor de spiegel in te laten gaan, en de tweede om hem weer uit te laten klappen(zet hem op min), dus als de deur met de ab geopend word.[/quote]
Bedankt hier kom ik weer wat verder mee ik had bij de cv module gezocht maar daar kon ik geen signaal vinden
Bedankt hier kom ik weer wat verder mee ik had bij de cv module gezocht maar daar kon ik geen signaal vinden
dvr nr 285
- Yorrie
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
- Locatie: In het mooie Grunnegerland!
- Contacteer:
Re: Comfortmodule!
Het zal toch niet?!?
De paar laatste posts hierboven gaan mijn pet te boven, maar even heel kort en krachtig: als ik € 19,- uitgeef aan zo'n ding dan gaan m'n spiegels naar binnen als ik de auto op slot klik?
Zo ja: wil wil (en vooral kán) voor mij (uiteraard tegen vergoeding) zo'n module in m'n T5 prutsen?!
Ook ik zie een groepskorting aankomen!

De paar laatste posts hierboven gaan mijn pet te boven, maar even heel kort en krachtig: als ik € 19,- uitgeef aan zo'n ding dan gaan m'n spiegels naar binnen als ik de auto op slot klik?
Zo ja: wil wil (en vooral kán) voor mij (uiteraard tegen vergoeding) zo'n module in m'n T5 prutsen?!
Ook ik zie een groepskorting aankomen!

De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Re: Comfortmodule!
Yorrie schreef:Het zal toch niet?!?![]()
De paar laatste posts hierboven gaan mijn pet te boven, maar even heel kort en krachtig: als ik € 19,- uitgeef aan zo'n ding dan gaan m'n spiegels naar binnen als ik de auto op slot klik?
Zo ja: wil wil (en vooral kán) voor mij (uiteraard tegen vergoeding) zo'n module in m'n T5 prutsen?!
Ook ik zie een groepskorting aankomen!
Nog niet te hard juichen Jeroen had het er over dat de spiegels via canbus lopen dus dat ben ik uit aan het zoeken mocht dat een probleem
geven dan moet dat via vag com er uitgeschreven worden
dvr nr 285
Re: Comfortmodule!
Jammer dat ik het niet uit kan testen, omdat ik geen T5 heb, maar ik denk dat het moet kunnen, je geeft de spiegels met zo'n module eigenlijk even spanning , buiten de ecu om, en ja had ik een T5 ik zou het erop wagen...maar ieder voor zich natuurlijk.
En dvr als ik het goed gelezen heb, dan heb jij ze al laten inklappen buiten de ecu om toch? en je had geen storings melding, dus dan wil het toch, ik zeg doen hihi
En dvr als ik het goed gelezen heb, dan heb jij ze al laten inklappen buiten de ecu om toch? en je had geen storings melding, dus dan wil het toch, ik zeg doen hihi

Re: Comfortmodule!
Rotor schreef:Jammer dat ik het niet uit kan testen, omdat ik geen T5 heb, maar ik denk dat het moet kunnen, je geeft de spiegels met zo'n module eigenlijk even spanning , buiten de ecu om, en ja had ik een T5 ik zou het erop wagen...maar ieder voor zich natuurlijk.
En dvr als ik het goed gelezen heb, dan heb jij ze al laten inklappen buiten de ecu om toch? en je had geen storings melding, dus dan wil het toch, ik zeg doen hihi
Ik heb de sluit en open draad van de spiegel onderbroken want als je het contact 1slag terug draai dan komt er geen spanning op de spiegels en de comfort module krijg spanning als je de sleutel er uit trekt dus daarom krijg ik ook geen storing denk ik maar als ik wat meer tijd heb wil ik toch even controleren
of dit echt geen kwaad kan.
dvr nr 285
- Yorrie
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
- Locatie: In het mooie Grunnegerland!
- Contacteer:
Re: Comfortmodule!
Oké... Hmm... Even voor de duidelijkheid: de term "Canbus" is mij niet geheel duidelijk...dvr schreef:Nog niet te hard juichen Jeroen had het er over dat de spiegels via canbus lopen dus dat ben ik uit aan het zoeken mocht dat een probleemYorrie schreef:Het zal toch niet?!?![]()
De paar laatste posts hierboven gaan mijn pet te boven, maar even heel kort en krachtig: als ik € 19,- uitgeef aan zo'n ding dan gaan m'n spiegels naar binnen als ik de auto op slot klik?
Zo ja: wil wil (en vooral kán) voor mij (uiteraard tegen vergoeding) zo'n module in m'n T5 prutsen?!
Ook ik zie een groepskorting aankomen!
geven dan moet dat via vag com er uitgeschreven worden

Maar als ik het goed begrijp ben jij aan het vogelen heh? Ben benieuwd! Hoop van harte dat het gaat werken... Dan hoef ik alleen nog op zoek naar een oplossing voor de verlichting.
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: Comfortmodule!
Alle elektronica in moderne Volkswagens communiseert via de canbus. Ook andere auto's uit de VAG groep trouwens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de gehele bus loopt een kabelboom en alles is met de centrale computer verbonden. Hier worden ook alle storingen geregisteerd.
Dit heet de canbus. Zelfs als ik een interieur lampje vervang krijg ik het nog te zien als ik hem uitlees.
Je hoeft dus maar ergens iets verkeerd te hebben zitten in je kabelboom en je kan grote problemen krijgen.
Daarom houd ik er ook niet van om zo maar losse modules te gaan inbouwen en dan met draadjes lopen prutsen.
Mijn bus heeft bij verschillende auto aanpassers gestaan om hem aan te passen zodat ik kon rijden.
Je wilt niet weten hoeveel foutcodes ik er heb uitgehaald na al dat gepruts met die kabels
http://nl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de gehele bus loopt een kabelboom en alles is met de centrale computer verbonden. Hier worden ook alle storingen geregisteerd.
Dit heet de canbus. Zelfs als ik een interieur lampje vervang krijg ik het nog te zien als ik hem uitlees.
Je hoeft dus maar ergens iets verkeerd te hebben zitten in je kabelboom en je kan grote problemen krijgen.
Daarom houd ik er ook niet van om zo maar losse modules te gaan inbouwen en dan met draadjes lopen prutsen.
Mijn bus heeft bij verschillende auto aanpassers gestaan om hem aan te passen zodat ik kon rijden.
Je wilt niet weten hoeveel foutcodes ik er heb uitgehaald na al dat gepruts met die kabels

VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: Comfortmodule!
Als de module op de spiegels is aan gesloten, dan is de verbinding met het canbus precies hetzelfde als zonder de module, dus zal hij geen foutmelding geven, alleen als je de module een puls geeft gaat er 12 volt naar de spiegels, en dan weet ik niet hoe het canbus systeem daarop reageert.
Laatst gewijzigd door Rotor op 01 sep 2010, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Yorrie
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
- Locatie: In het mooie Grunnegerland!
- Contacteer:
Re: Comfortmodule!
Jeroen T5 204 schreef:Alle elektronica in moderne Volkswagens communiseert via de canbus. Ook andere auto's uit de VAG groep trouwens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de gehele bus loopt een kabelboom en alles is met de centrale computer verbonden. Hier worden ook alle storingen geregisteerd.
Dit heet de canbus. Zelfs als ik een interieur lampje vervang krijg ik het nog te zien als ik hem uitlees.
Je hoeft dus maar ergens iets verkeerd te hebben zitten in je kabelboom en je kan grote problemen krijgen.

Bedankt voor de heldere uitleg, nu weet ik inderdaad waar het om gaat. Duidelijk. In dat geval is het ook niet zo mijn ding om er aan te gaan lopen prutsen... Tenzij het is zoals Rotor zegt, dat er niets aan de Canbus verandert hoeft te worden...
Ik hou het in de gaten!
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.