Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bus spuugt koelvloeistof
bus spuugt koelvloeistof
Help, m'n bus doet weer raar...
Als de motor normaal op temperatuur is en ik zet 'm uit, begint-ie koelvloeistof te spugen.
Een hoop geborrel onder de motorkap, volgens mij kookt de vloeistof gewoon (nou ja gewoon...).
'T loopt over bij de overloop van 't reservoir.
Tijdens het rijden niks aan de hand, stilstaan met draaiende motor ook niet, pas als ik de motor uit zet.
Tis een 2.5 benzine/lpg AAF.
Alvast dank voor jullie reacties!
Marcel
Als de motor normaal op temperatuur is en ik zet 'm uit, begint-ie koelvloeistof te spugen.
Een hoop geborrel onder de motorkap, volgens mij kookt de vloeistof gewoon (nou ja gewoon...).
'T loopt over bij de overloop van 't reservoir.
Tijdens het rijden niks aan de hand, stilstaan met draaiende motor ook niet, pas als ik de motor uit zet.
Tis een 2.5 benzine/lpg AAF.
Alvast dank voor jullie reacties!
Marcel
Re: bus spuugt koelvloeistof
koppakking lek misschien
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 23 aug 2010, 15:16
- Locatie: Dalen
Re: bus spuugt koelvloeistof
loopt de temperatuur ook op?
in ieder geval koppakking lek, verstopte slang of scheur in het onderblok of kop
wij hebben zelf een range rover met scheur in onderblok. Heeft eerst ook nog lekke koppakking gehad en scheur in de kop. Wij drukten dan altijd de slang in die van de radiateur naar de thermostaat loopt (kom zo niet op de naam. als die slang een naam heeft? ), die konden we dan met moeite indrukken, zoveel druk bouwde de motor op.
misschien moet je dat zelf ook eens doen??
in ieder geval koppakking lek, verstopte slang of scheur in het onderblok of kop
wij hebben zelf een range rover met scheur in onderblok. Heeft eerst ook nog lekke koppakking gehad en scheur in de kop. Wij drukten dan altijd de slang in die van de radiateur naar de thermostaat loopt (kom zo niet op de naam. als die slang een naam heeft? ), die konden we dan met moeite indrukken, zoveel druk bouwde de motor op.
misschien moet je dat zelf ook eens doen??
VW t4 2.5 tdi 130pk, spicegreen.
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: bus spuugt koelvloeistof
ik vrees koppakking/scheur in kop/blok
maar als je tankje niet meer dicht is (dop stuk) dan bouwt het systeem geen druk op, en is het kookpunt dus 100 graden. 100 graden is redelijk makkelijk te bereiken, en in nog niet alarmerend heet voor een motor. Normaal staat het koelsysteem op enige druk waardoor het kookpunt hoger ligt. ik denk niet dat dit het is, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
maar als je tankje niet meer dicht is (dop stuk) dan bouwt het systeem geen druk op, en is het kookpunt dus 100 graden. 100 graden is redelijk makkelijk te bereiken, en in nog niet alarmerend heet voor een motor. Normaal staat het koelsysteem op enige druk waardoor het kookpunt hoger ligt. ik denk niet dat dit het is, maar het zou een verklaring kunnen zijn.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: bus spuugt koelvloeistof
kookpunt van origineel VW koelvloeistof is,
is dacht ik 130 graden Celsius..
is dacht ik 130 graden Celsius..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: bus spuugt koelvloeistof
in het systeem of bij atmosferische druk?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: bus spuugt koelvloeistof
Jeroen & Jan K schreef:loopt de temperatuur ook op?
in ieder geval koppakking lek, verstopte slang of scheur in het onderblok of kop
wij hebben zelf een range rover met scheur in onderblok. Heeft eerst ook nog lekke koppakking gehad en scheur in de kop. Wij drukten dan altijd de slang in die van de radiateur naar de thermostaat loopt (kom zo niet op de naam. als die slang een naam heeft? ), die konden we dan met moeite indrukken, zoveel druk bouwde de motor op.
misschien moet je dat zelf ook eens doen??
een rangerover is geen vw hoor.....





Re: bus spuugt koelvloeistof
@Peter mij hebben ze vertelt bij VW 108 gr celsius is nog goed daar boven wordt het link .Multivan Generation schreef:kookpunt van origineel VW koelvloeistof is,
is dacht ik 130 graden Celsius..
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: bus spuugt koelvloeistof
Of je thermostaat blijft dicht zitten controleer die eerst.
Je hebt zelf een korte neus!
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 23 aug 2010, 15:16
- Locatie: Dalen
Re: bus spuugt koelvloeistof
@ repelsteeltje
ik weet dat een range rover geen vw is. Maar dankzij de range rover heb ik met dit probleem ervaring
ik weet dat een range rover geen vw is. Maar dankzij de range rover heb ik met dit probleem ervaring

VW t4 2.5 tdi 130pk, spicegreen.
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
Re: bus spuugt koelvloeistof
Dank voor al jullie suggesties!
Hoop dat het toch inderdaad iets is als doppie van 't reservoir of verstopte leiding ofzo, heb zelf nog niks kunnen vinden; moet niet denken aan koppakking of scheur in 't blok
Van de winter lag de koppakking er al uit, zwaar vastgelopen, alles gereviseerd...
Morgen gaat-ie terug naar garage...
Hoorde ook nog een mogelijkheid: zit er een pomp op die als je de motor uit zet nog naloopt?
Als die niet werkt loopt bij uitzetten van de motor de temp natuurlijk opeens flink op. Weet iemand of dat zo is? Tis een 5cilinder 2.5 benzine (aaf).
Duimen morgen...
Hou jullie op de hoogte,
Marcel
Hoop dat het toch inderdaad iets is als doppie van 't reservoir of verstopte leiding ofzo, heb zelf nog niks kunnen vinden; moet niet denken aan koppakking of scheur in 't blok

Van de winter lag de koppakking er al uit, zwaar vastgelopen, alles gereviseerd...
Morgen gaat-ie terug naar garage...
Hoorde ook nog een mogelijkheid: zit er een pomp op die als je de motor uit zet nog naloopt?
Als die niet werkt loopt bij uitzetten van de motor de temp natuurlijk opeens flink op. Weet iemand of dat zo is? Tis een 5cilinder 2.5 benzine (aaf).
Duimen morgen...
Hou jullie op de hoogte,
Marcel
bus spuugt geen koelvloeistof meer!
Net terug van stuk rijden, en m'n bus spuugt niet meer!!
'T ziet er naar uit dat 't gelukkiggelukkig geen koppakking of scheur in blok of kop is.
Roger voor jou een pluim want 't was inderdaad een kapotte dop van 't reservoirtje.
Geen druk dus en daarom sputterde en borrelde-ie alsof er geen dop op zat.
Kga nog een stuk rijden!
Fijn weekend allemaal
Marcel

'T ziet er naar uit dat 't gelukkiggelukkig geen koppakking of scheur in blok of kop is.
Roger voor jou een pluim want 't was inderdaad een kapotte dop van 't reservoirtje.
Geen druk dus en daarom sputterde en borrelde-ie alsof er geen dop op zat.
Kga nog een stuk rijden!
Fijn weekend allemaal
Marcel
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 23 aug 2010, 15:16
- Locatie: Dalen
Re: bus spuugt koelvloeistof
mooi dat de bus gen koelvloeistof spuugt
raar hea?, dat het een kapot doppie kan zijn?
en wij maar moeilijk denken over de koppakking of scheur in het blok
rij nog maar mooi een stukkie
fijn weekend
raar hea?, dat het een kapot doppie kan zijn?
en wij maar moeilijk denken over de koppakking of scheur in het blok




rij nog maar mooi een stukkie

fijn weekend
VW t4 2.5 tdi 130pk, spicegreen.
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk
Land rover Range rover classic 3.9 184 pk--> nwe motor 4.2 220 pk