Hallo,even een vraagje over banden.
Ik was zojuist bij de bandenman omdat ik mijn banden van de T4 van voor naar achter wilde monteren.
Deze banden zijn even oud (nieuw gemonteerd) en slijten voor harder af dan achter.
De vorige set banden waren achter nog niet op maar wel uitgedroogd .
Om dit te voorkomen dacht ik aan een tijdige bandenwissel van voor naar achter.
Op zich niet zo bijzonder dacht ik.
De bandenspecialist wees mij echter op een mogelijk onregelmatig afslijten van de achterbanden waardoor een trilling op de voorwielen veroorzaakt wordt bij een wissel.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
bandenwissel
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: bandenwissel
Dat is inderdaad mogelijk als je bvb veel leeg (zonder gewicht) rondrijd .sjefkeg schreef:De bandenspecialist wees mij echter op een mogelijk onregelmatig afslijten van de achterbanden waardoor een trilling op de voorwielen veroorzaakt wordt bij een wissel.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Als je de banden wisselt , kun je eerst wel eens trillingen of afrolgeluid krijgen , maar na x-aantal kilometers er mee gereden te hebben , verdwijnt dat wel terug.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: bandenwissel
Ik kan het alleen maar aanbevelen om je wielen van voor naar achter te wisselen. (minimaal 1 maal per jaar)
Dit is juist om cuppen, onregelmatig afslijten en droogte scheurtjes te voorkomen.
En inderdaad wel even je achterbanden die van achter naar voren gaan balanceren.
Enige nadeel hieraan is dat je dan meestal 4 banden tegelijk moet kopen ipv van 2 om 2, als ze vervangen moeten worden.
Dit is juist om cuppen, onregelmatig afslijten en droogte scheurtjes te voorkomen.
En inderdaad wel even je achterbanden die van achter naar voren gaan balanceren.
Enige nadeel hieraan is dat je dan meestal 4 banden tegelijk moet kopen ipv van 2 om 2, als ze vervangen moeten worden.

Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: bandenwissel
Waarom zouden er droogte scheurtjes ontstaan als ze niet gewisseld worden, en op welke plaats dan voor of achter?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Re: bandenwissel
Bij de meeste auto's met voorwiel aandrijving slijten de voorbanden harder dan de achterbanden.
Het vermogen wordt op de voorwielen op de weg gebracht, en bij remmen komt de meeste kracht op de voorwielen.
Als je het altijd zo laat zitten zul je dus de voorbanden eerder moeten vervangen en blijven de achterbanden zitten.
Rij je nu niet zo veel kilometers per jaar dan blijven de achterbanden er een paar jaar opzitten. (Soms wel 10 tot 15 jaar!!!)
Hier zullen dus droogtescheurtjes onstaan. Of erger canvasbreuken waardoor de hele auto gaat trillen/schudden.
En dan heb je ook nog banden die meer cuppen dan andere en dus meer geluids(overlast) produceren.
Ook bij veel kilometers per jaar is het aan te bevelen om te wisselen.
Dit om eventueel cuppen en/of onregelmatig afslijten te voorkomen. En het gaat dan met name om dit te voorkomen.
Als je nu vraagt hoe vaak je moet wisselen leg ik het antwoordt bij een ieder zelf neer.
Maar 1 maal per jaar zou ik het wel doen.
Het vermogen wordt op de voorwielen op de weg gebracht, en bij remmen komt de meeste kracht op de voorwielen.
Als je het altijd zo laat zitten zul je dus de voorbanden eerder moeten vervangen en blijven de achterbanden zitten.
Rij je nu niet zo veel kilometers per jaar dan blijven de achterbanden er een paar jaar opzitten. (Soms wel 10 tot 15 jaar!!!)
Hier zullen dus droogtescheurtjes onstaan. Of erger canvasbreuken waardoor de hele auto gaat trillen/schudden.
En dan heb je ook nog banden die meer cuppen dan andere en dus meer geluids(overlast) produceren.
Ook bij veel kilometers per jaar is het aan te bevelen om te wisselen.
Dit om eventueel cuppen en/of onregelmatig afslijten te voorkomen. En het gaat dan met name om dit te voorkomen.
Als je nu vraagt hoe vaak je moet wisselen leg ik het antwoordt bij een ieder zelf neer.
Maar 1 maal per jaar zou ik het wel doen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: bandenwissel
zelf adviseer ik bij auto's die cup gevoelig zijn de banden rond de 10 a 15 duizend kilometer van voor naar achter te wisselen. heb je banden zonder draai richting dan ook nog kruislings wissellen.
dus lv naar ra ra naar lv etc. Als je tijdig wisseld en dus weinig tot geen cupvorming hebt zal je ook weinig last krijgen van trilling. En 1 keer per jaar balanceren en de auto laten controleren op de uitlijning doet ook wonderen in het slijtage beeld van banden. En belangrijkste de spanning regelmatig checken.
dus lv naar ra ra naar lv etc. Als je tijdig wisseld en dus weinig tot geen cupvorming hebt zal je ook weinig last krijgen van trilling. En 1 keer per jaar balanceren en de auto laten controleren op de uitlijning doet ook wonderen in het slijtage beeld van banden. En belangrijkste de spanning regelmatig checken.
RUBBEREXPRESS
Re: bandenwissel
Zo als gewoonlijk weer veel bruikbare reaktie,s.
Waarvoor allemaal bedankt.
grts Sjefkeg
Waarvoor allemaal bedankt.

grts Sjefkeg