Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1.9 d

vragen over de T4
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

1.9 d

Bericht door RPS »

Ik weet dat de 1.9 diesel modellen geen snelheids duivels zijn, maar hoe zijn deze motoren verder in onderhoud?
En hoe vlot kunnen ze mee in het verkeer als je er met 7 personen inzit, en dus een flink stukje zwaarder bent.
Heb inmiddels ergens gelezen dat de max. snelheid rond de 140 km/u ligt, kun je dit net als bij de 2,5 liter modellen nog aanpassen?
alvast bedankt voor de info.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: 1.9 d

Bericht door DNS »

De 1.9 is toch wel Bart(T4)'s domein. Volgens mij kan je met de kale 1.9D niet veel beginnen, daar moet je gewoon veel geduld voor hebben :knipoog . Een optie is ombouw naar 1.9TD en dan die wat kietelen, zie bijv. Turbo op 1.9D. Dan nog zullen het geen snelheidmonsters worden, maar aan de 1.9 kun je volgens mij wel veel zelf doen.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: 1.9 d

Bericht door koos 890 »

De enigste ervarig die ik met een 19D heb , is dat deze in een passat lag . Een perfecte motor , hoop zelf te doen . Bij 387.029 km
is de passat verkocht ( ingeruild en ik heb hem/haar alweer zien rijden ) .
Ik had het gevoel , als ik een tijdje met een aanhanger had gereden (1.4 ton ) zegmaar dat de motor flink moest werken en als de aanhanger eraf was dat de passat sneller trok en iets harder reed .
Maar dat kan bedrog zijn geweest ????? En het verbruik 1600 km op 1 tank diesel ( 75 liter ).
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 1.9 d

Bericht door frank884 »

De 1.9 is een goed motor en zeker goedkoper in onderhoud dan de 2.5 TDI
maar de 1.9d is wel oud!!! de ABL 1.9TD daar zijn veel jongere bussen van (die heb ik ook gehad).

en zoals je al schrijft kun je daarmee met optrekken zeker niet meten met de andere auto's op de weg, je moet het zo zien,... die wat het niet bevalt dat jou bus niet snel optrekt, die haalt je toch in
een beladen 1.9d kun je vergelijken qua acceleratie met een beladen vrachtwagen
en daarvan zijn er ook genoeg in het verkeer
en die komen ook waar ze moeten zijn, het is meer een kwestie van of het jou stoort dat die langzaam optrekt, en je met het vrachtverkeer over rijdt, daarmee kun je het wel vergelijken.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 d

Bericht door bartt4 »

1.9 is een supper motor, Bijna niet stuk te krijgen. Snel nee dat zijn ze niet. maar degelijk deste meer.
Mijn 1e was een 1.9. Brandstof pomp wel wat verder open gedraaid. rookte wat meer bij het optrekken maar top zo rond de 140. Alleen dan wel flink toeren en herrie.
Rij nu met een 1.9 td. Dit zijn in principie exact de zelfde motoren alleen met of zonder turbo. de 1.9 td is ook niet bere snel standaard. Maar hier kan je wel meer mee uithalen voor wat extra pktjes.
Top zal niet veel hoger liggen omdat de bak(5e versnelling) dan langer had moeten zijn.
Optrekken gaat wel wat beter. Trek een 2.5 blauwe tdi 88 pk er uit tot de 110.
Zoals de anderen ook al aan gaven, het is een simpele motor, bijna alles is zelf te doen, vrij zuinig, niet de stilste maar wel een echte doorzetter.
Voor mij was dat ook de reden geen tdi aan te schaffen.
Ok een 5 cilinder loopt mooier maar de tdi blokken heeft meer en uitgebreider onderhoud nodig en is voor onderhoud ook stukken duurder.
Een 2.4 zou ik laten staan. Hier nog wel eens op den duur kop problemen. Al zijn er ook diverse 2.4 met meer dan 4 ton.
Mijn golf 3 vroeger op 447000km verkocht en de koper rijd er (3 jaar verder) nog mee was een 1.9 diesel. Me eerste bus met dik 4,5 ton gestript en blok nog tijdje gebruikt voor expiriementen.
Rij nu met revisie blok in me huidige bus omdat bij 3 ton distributie riem was gebroken bij de vorige eigenaar. Anders had die nog het originele hart denk ik wel.
Tuurlijk geld dat er wel goed onderhoud moet zijn geweest aan het blok. Maar dat geld eigenlijk voor iedere auto.
Wil je goedkoop en degelijk zou ik 1.9 doen eventueel een 1.9td. Wil je hogere top dan 145 dan zoeken om een tdi met chippie of een 150 pk versie. Al denk ik wel dat je dan stukken duurder uitkomt.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 1.9 d

Bericht door frank884 »

bartt4 schreef: Wil je goedkoop en degelijk zou ik 1.9 doen eventueel een 1.9td. Wil je hogere top dan 145 dan zoeken om een tdi met chippie of een 150 pk versie. Al denk ik wel dat je dan stukken duurder uitkomt.
Goedkoop en degelijk dan ben ik helemaal met je eens de 1.9TD is zeker goedkoper in onderhoud
en een groot voordeel vindt ik van die motor ook dat de waterpomp NIET op de distibutieriem zit
zoals bij de TDI's

een top van 165 km/h kun je ook gemakkelijk met een 102 pk TDI bereiken zonder met een chip of welke wijzigingen ook te klungelen eraan, maar dat mag je in Nederland toch niet rijden.

Het gaat dan meer om het confort: een 1.9 maakt ongeloofelijk veel meer herrie als je 120 - 140 km/h rijdt dan een TDI
daar die zowieso veel meer herrie maakt dan de 5 cylinder, en ook nog eens veel en veel hoger in de toeren zit
bij autoweg snelheden dan de TDI. verder duurt het een eeuwigheid om die van 120 naar 140 km/h te krijgen
en dat is wel vervelend op een 3 baans autoweg in Duitsland.
maar als je gewoon ermee tussen de vrachtwagens 90km/h rijdt niks aan de hand.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: 1.9 d

Bericht door RPS »

bedankt voor alle reacties zover, de T4 wordt voor ons eigenlijk een vakantie auto.
klinkt een beetje raar misschien maar we rijden met onze auto +/- 15000 km per jaar, nu een Renault Espace type3 ,2liter benzine en zitten daar met 7 personen in met zomervakantie en een bagage box op dak. Op zich allemaal geen probleem maar de kinderen worden groter en onze caravan staat in zuid-frankrijk en spulletjes meenemen daar naar toe wordt steeds lastiger.
In een T4 heb je gewoon meer ruimte, voor mijn werk rij ik momenteel in een Vivaro en hiervoor in een oud model Transit.
van de Transit waar we ook mee op vakantie zijn geweest en dan met de caravan erachter weet ik nog dat je soms bij een lange klim op de baan moest voor langzaam verkeer, als je op tijd schakelde hoefde dat niet altijd en ook kon ik toch nog heel vaak in z´n 5e versnelling rijden.
Kan ik de prestaties van de T4 1.9d hiermee vergelijken?
Als ik wat meer pit wil in de motor moet ik eigenlijk kiezen voor een 1.9td, is die er ook in airco uitvoering? Heb in de Espace voor het eerst airco in de prive auto en dat scheelt enorm in het rijplezier en hoe snel je moe wordt zeker voor de ritten in de zomervakantie (1200km heen en terug).

Een beetje pit in de auto is natuurlijk lekker maar het verschil in gewicht scheelt aardig wat in de wegenbelasting in Nederland mag je toch geen hoge snelheden rijden als dat uberhaupt mogelijk is want meestal staat er wel ergens file, en het verbruik van de 1.9 is natuurlijk ook een stuk lager.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: 1.9 d

Bericht door RPS »

@Bart

Is de 1.9 TD veel stiller?
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 1.9 d

Bericht door Multivan Generation »

motorisch gezien hebben ze dezelfde opbouw,
dus hetzelfde qua geluidsproductie.
De turbo houdt misschien iets van de uitlaatgassen tegen,
maar qua puur motorgeluid zal het hetzelfde zijn.

Maar isoleren kan veel helpen..
Ik denk, dat de 1,9 TD de betere keuze van de 2 is.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: 1.9 d

Bericht door frank884 »

Als je de transit kent dan kan de geluidproductie van de 1.9TD niet tegenvallen
want een ford bus is pas echt een tractor
ik zou voor een 1.9TD gaan die heb je ook in de jongere bouwjaren (tot en met 2003)
de 1.9D dat zijn echt de "oudjes" zeker als je airco wil hebben op de 1.9 dan geloof ik niet dat je die op een 1.9D vind en die 8 pk meer tov de 1.9D zijn altijd welkom.
airco in de T4 is zowieso een schaarse optie egaal welke motor erin zit,
ik heb het ik de huidige ook zitten, en in de vorige T4 niet...
in busjes liep/loopt het toch wat achter op comfort gebied tov het personenwagen aanbod.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: 1.9 d

Bericht door ron832 »

Hoi.

Mijn eerste T4 was ook een 1.9D. Op de snelweg is deze best rumoerig. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar de eerste TDI uit 1996 zijn ondertussen ook wel betaalbaar aan het worden en er zitten vast wel goed bereden en goed onderhouden exemplaren tussen. Natuurlijk kan er aan een TDI meer stuk gaan dan aan een simpele 1.9D. Toch is mijn ervaring dat de TDI-tjes ook zeer betrouwbaar zijn. Verder zijn ze een stuk stiller, sneller en zeker op lange stukken ook nog zuinig te rijden. Verder hebben de eerste series van de T4 waar o.a. de 1.9 en 2.4 in zaten inmiddels behoorlijke roestproblemen. Kom je toch een mooie 1.9 (t)D tegen en je bent tevreden met z'n capaciteiten laat hem dan vooral niet staan want ze zijn nagenoeg onverslijtbaar :T44EVER :driveT4

Veel succes en wijsheid

Gr. Ron

1996-2004 1.9D
2002-2004 2.5 LPG
2005 2.5 TDI 102pk
2005-???? 2.5 TDI 151pk
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1.9 d

Bericht door rick_k »

Naja, ik reed de laatste tank bijna 1000 km op 68 liter diesel. Wat dus neerkomt op 1:13,9.

En nee, ik heb geen fluwelen voetje. Onze vorige was een 2.4 diesel met ruim 4 ton achter zijn kiezen, weinig problemen mee gehad. Wel zijn ze traag, tot zeer traag met lading.

Nu rij ik met een 75 kW TDI en ben er zeer tevreden mee. Ikzelf koos voor de TDI omdat deze ook meer koppel heeft, en lekker laagtoerig met een aanhanger kan rijden.

mvg Rick
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 d

Bericht door bartt4 »

frank884 schreef:
bartt4 schreef: Wil je goedkoop en degelijk zou ik 1.9 doen eventueel een 1.9td. Wil je hogere top dan 145 dan zoeken om een tdi met chippie of een 150 pk versie. Al denk ik wel dat je dan stukken duurder uitkomt.
Goedkoop en degelijk dan ben ik helemaal met je eens de 1.9TD is zeker goedkoper in onderhoud
en een groot voordeel vindt ik van die motor ook dat de waterpomp NIET op de distibutieriem zit
zoals bij de TDI's

een top van 165 km/h kun je ook gemakkelijk met een 102 pk TDI bereiken zonder met een chip of welke wijzigingen ook te klungelen eraan, maar dat mag je in Nederland toch niet rijden.

Het gaat dan meer om het confort: een 1.9 maakt ongeloofelijk veel meer herrie als je 120 - 140 km/h rijdt dan een TDI
daar die zowieso veel meer herrie maakt dan de 5 cylinder, en ook nog eens veel en veel hoger in de toeren zit
bij autoweg snelheden dan de TDI. verder duurt het een eeuwigheid om die van 120 naar 140 km/h te krijgen
en dat is wel vervelend op een 3 baans autoweg in Duitsland.
maar als je gewoon ermee tussen de vrachtwagens 90km/h rijdt niks aan de hand.
Ik geef gewoon gas in dat geval en huppa draaid die naar de 140 toe zonder problemo :knipoog ok met wat herrie. maar tja heb er ook geen demper meer tussen.
Open buis van af turbo en dan in de zijbar
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1.9 d

Bericht door bartt4 »

1.9 en 1.9 td zal weinig verschil maken in lawaai. Wat me wel opvalt is dat de mijne zekers niet stil meer is.
Laatst in tim ze t4 gereden en die is stil vergelijk baar met de mijne. Maar das meer de schuld van de baas. In dit geval ik zei de gek.
Ben het eens dat een 2.5 tdi meer koppel heeft en stiller is. Maar de 1.9 is ook goed mee te leven.
Wil je caravan mee nemen zou ik kiezen voor een 2.5 tdi.
Zelf heb ik gewoon iets met de 1.9 diesel en 1.9td. Kan ze dromen en aangezien ik hekel heb aan me eigen auto te sleutelen en ook hekel heb aan computers rij ik lekker in me 1.9 rond.
belangrijkste bij aanschaf van een bus is het totaal plaatje. en de prijs. kloppen die bijde dan maakt een tdi of 1.9 td weinig uit tis net wat van eisen en wat je er mee doet.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: 1.9 d

Bericht door timm 908 »

bartt4 schreef:1.9 en 1.9 td zal weinig verschil maken in lawaai. Wat me wel opvalt is dat de mijne zekers niet stil meer is.
Laatst in tim ze t4 gereden en die is stil vergelijk baar met de mijne. Maar das meer de schuld van de baas. In dit geval ik zei de gek.
Ben het eens dat een 2.5 tdi meer koppel heeft en stiller is. Maar de 1.9 is ook goed mee te leven.
Wil je caravan mee nemen zou ik kiezen voor een 2.5 tdi.
Zelf heb ik gewoon iets met de 1.9 diesel en 1.9td. Kan ze dromen en aangezien ik hekel heb aan me eigen auto te sleutelen en ook hekel heb aan computers rij ik lekker in me 1.9 rond.
belangrijkste bij aanschaf van een bus is het totaal plaatje. en de prijs. kloppen die bijde dan maakt een tdi of 1.9 td weinig uit tis net wat van eisen en wat je er mee doet.
Ja die van mij is inderdaad BEHOORLIJK stiller als de jouwe haha(ondanks een gaatje in mijn uitlaat.
Die van jou die BRULT echt :toppie :knipoog
Maar de jouwe trekt wel een behoorlijk stuk meer ook. Dat wil ik ook wel :hebbeuh .
Ik begreep dat je van baan gaat wisselen he? Heb je dan ook geen beschikking meer over de brug etc.? :ie .
Mocht je toch nog eens een gaatje vinden in je drukke agenda, kunnen we dan nog eens naar mijn motortje kijken?
Heb het zelf ook erg druk gehad laatste tijd. veel klussen en het trainingshok in de tuin schiet ook lekker op! vandaag de dakplanken geplaatst :jump :jumpklap dus er komt schot in! Wordt een best lel van een hok haha , zie je nu echt vorm krijgen...
En nu maar hopen dat er geen gezeik komt :politie over mogen en zo.

Hey kerel, ik hoor je wel weer.............................! hou het hoofd koel :ikrij

T4 groet :T44EVER Timm :driveT4
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Plaats reactie