Ik heb een vraag over chiptuning.
Wat zijn de voor- en nadelen van chiptuning.
En hoe groot is de kans de de motor "kapot"
gaat omdat je meer vermogen hebt.
En heeft iemand eraring met het chiptuningnedrijf in Arnhem
op de van oldebarneveldstraat?
voordeel
meer vermogen en vooral koppel en bij een goede tuner ook naar wens de koppelcurve aan te passen, mogelijk lager verbruik (als je het extra vermogen niet overwegend ook benut)
Nadeel
motor is minder universeel bruikbaar, dus erg afwijkende dieselkwaliteiten, omgevingstemperaturen en dergelijke kan ie minder aan (de fabriek programmeert de motor zodat ie over heel de wereld inzetbaar is terwijl jij nooit onder de -20 en met inferieure diesel zult rijden)
Milieu is meestal benadeeld doordat de tuner zich weinig tot niets aantrekt van de euro-norm waaraan de motor af fabriek voldeed
Als de motor verstandig en goed gechipped is is de kans dat je motor stukdraait door de tuning nihil, wellicht dat ie ietsie eerder versleten is, maar dan heb je het over 600.000 ipv misschien 700.000 km ofzo in het ongunstige geval.
geen idee welk bedrijf je bedoelt, maar ik zou kiezen voor een chiptuner die de tuning aan kan passen aan jouw wensen, en dat ook wil bijstellen na een probeerperiode van 1 a 2 maanden.
Er zijn heel veel chiptuners die een standaard (of enkele standaard)programma per motor heeft en die simpelweg in je motormanagement pompen. die jongens kunnen meestal weinig tot niets veranderen aan het programma en raad ik niet aan....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Ikzelf heb het ook laten doen in Arnhem en heb er geen spijt van. Had al veel eerder moeten doen.
Niet het uiterste of krachtigste instellingen gewoon maar het standaard beproefde programma, met een uurtje klaar. 35 pk erbij.
Je krijgt het oorspronkelijke programma mee op een cd'tje zodat je die nog terug zou kunnen zetten.
De T4 TDI heeft nu gewoon wat meer power, heerlijk op die Franse heuvels hier, voor mij genoeg.
Veel zuiniger heb ik niet gemerkt maar zeker ook niet minder zuinig.
Overigens doet VW zelf het officieel ook op die manier, maar is veel duurder.
VW laat het (meen ik) bij ABT doen, die vragen er al 800 euro voor, dus VW doet daar nog iets bovenop....
chiptuning wordt op twee manieren toegepast,
1) een andere chip erin
2) via OBD of stekker op de computer de bestaande software wissen en nieuwe er in zetten
vroeger werd het bijna altijd op manier 1 gedaan, tegenwoordig meestal op manier 2
geen idee wat die jongens in Arnhem er voor rekenen, maar als je voor (bijna) hetzelfde bedrag getuned kunt krijgen naar jouw wensen ipv wederom een standaard "gemiddeld goed" programma.....dan wist ik het wel.
Waar je vooral ook op moet letten is dat de tuner je auto uitgebreid test op mankementen in de motor. Niet alleen storingen uitlezen, maar daadwerkelijk kijken of de motor helemaal naar behoren werkt. Chiptunen aan een motor die al niet lekker loopt is vragen om problemen.
vraag voor de gein eens aan het bedrijf waar je wil chippen of de powerbox die je er in hebt kan blijven zitten na de chiptuning, als ze dat geen punt vinden zou ik er al niet heen gaan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon