als het goed is wordt de olie met een koeler niet veel kouder, de oliekoeler is vooral bedoeld om het te warm worden te voorkomen, kouder dan je motor (koelwater) kan ie niet worden aangezien je met koelwater de olie koeltTRANSPRTER schreef:eerst en vooal wat ik nu al zal plaatsen olie meter,zo kan ik eens zien hoe warm de olie word..
daarna en olie koeler,dan zal ik te weten komen hoe veel lager dat de temperatuur zal zijn..
het zal wel nog eventjes duren voor ik er kan aan beginnen...
lig voor te beginnen nog en 3tal weken in de gips
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2400d turbo plaatsen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2400d turbo plaatsen
Niet helemaal Roger ...Roger B. (11)61 schreef:als het goed is wordt de olie met een koeler niet veel kouder, de oliekoeler is vooral bedoeld om het te warm worden te voorkomen, kouder dan je motor (koelwater) kan ie niet worden aangezien je met koelwater de olie koeltTRANSPRTER schreef:eerst en vooal wat ik nu al zal plaatsen olie meter,zo kan ik eens zien hoe warm de olie word..
daarna en olie koeler,dan zal ik te weten komen hoe veel lager dat de temperatuur zal zijn..
het zal wel nog eventjes duren voor ik er kan aan beginnen...
lig voor te beginnen nog en 3tal weken in de gips
Bij mijn vroegere 1.9TD , die ik wel wat extra PK's gegeven had , was de olietemperatuur al snel 110-115° op de snelweg . Na montage van een oliekoeler (met ingebouwde thermostaat) was de olietemperatuur +/- 95° . En dat is ideaal.
En door de ingebouwde thermostaat bij de oliekoeler kwam de motorolie gewoon op temperatuur zoals het hoort .(zonder thermostaat duurt het te lang voor de olie op temp is , of blijft ze zelfs te koud )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
hij gaat een standaard 2400 eerst meten zonder koeler en daarna met, aangenomen dat VW niet al te veel ellende in dat blok gestopt heeft zal die standaard zijn olietemp toch ook rond die 95 graden hebben lijkt me,
Als je er dan een oliekoeler op zet met thermostaat (ging ik van uit) dan zal de olie wederom op die 95 graden gehouden worden en niet ineens op 80 ofzo....
dat die koeler naderhand als ie die turbo er op schroeft wel zorgt dat de olie niet veel heter wordt, dat begrijp ik. en dat ie zonder koeler met extra vermogen heter wordt, is ook duidelijk, maar hij gaat uit van ongetuned
Als je er dan een oliekoeler op zet met thermostaat (ging ik van uit) dan zal de olie wederom op die 95 graden gehouden worden en niet ineens op 80 ofzo....
dat die koeler naderhand als ie die turbo er op schroeft wel zorgt dat de olie niet veel heter wordt, dat begrijp ik. en dat ie zonder koeler met extra vermogen heter wordt, is ook duidelijk, maar hij gaat uit van ongetuned
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2400d turbo plaatsen
Inderdaad , wat jij zegt is ook correct , maar het voordeel van de oliekoeler is ook wel dit : wanneer de motor stevig belast (bvb stevige aanhanger erachter) word , gaat zowieso de olietemp omhoog , en de standaard oliekoeler (die met het koelwater vd motor werkt) kan het dan niet echt meer afkoelen want dat koelwater word ook warmer (en staat zowieso al op goed 90°)Roger B. (11)61 schreef:hij gaat een standaard 2400 eerst meten zonder koeler en daarna met, aangenomen dat VW niet al te veel ellende in dat blok gestopt heeft zal die standaard zijn olietemp toch ook rond die 95 graden hebben lijkt me,
Als je er dan een oliekoeler op zet met thermostaat (ging ik van uit) dan zal de olie wederom op die 95 graden gehouden worden en niet ineens op 80 ofzo....
dat die koeler naderhand als ie die turbo er op schroeft wel zorgt dat de olie niet veel heter wordt, dat begrijp ik. en dat ie zonder koeler met extra vermogen heter wordt, is ook duidelijk, maar hij gaat uit van ongetuned
De extra oliekoeler blijft dan wél nog afkoelen door de koudere rijlucht . (en door die thermostaat blijft ze ook min of meer op de goeie temp , en word ze niet te koud)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
de olie van en 2.4d word warmer als die van de 2.5tdi..ik heb mij laten vertellen
en als ik het stabil kan houden met de olie koeler.
vind ik dat we al en heel stuk vooruit zitten....
nog iets..en gewone diesel zijn compressie ligt hoger..
kun je dat verlagen door de nokkenas en beetje te verleggen
ik weet met mijn quad ,heb ik die herlegt. maar dat wat dan voor sneller te trekken
als ik kleppen sneller moest laten open met de 2.4d?????????
compresie zal zo hoog niet worden dan (denk ik)
en als ik het stabil kan houden met de olie koeler.
vind ik dat we al en heel stuk vooruit zitten....
nog iets..en gewone diesel zijn compressie ligt hoger..
kun je dat verlagen door de nokkenas en beetje te verleggen
ik weet met mijn quad ,heb ik die herlegt. maar dat wat dan voor sneller te trekken
als ik kleppen sneller moest laten open met de 2.4d?????????
compresie zal zo hoog niet worden dan (denk ik)
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
kleppen sneller laten openen kan alleen met een nokkenas met progressiever geslepen nokken..
compressieverhouding heeft niets met nokkenas te maken, maar met het verschil in volume boven de zuiger in odp en bdp
dat een oliekoeler zeker geen overbodige luxe is hebben we ook van begin af aan verteld, alleen vrezen we dat dat niet voldoende zal zijn
compressieverhouding heeft niets met nokkenas te maken, maar met het verschil in volume boven de zuiger in odp en bdp
dat een oliekoeler zeker geen overbodige luxe is hebben we ook van begin af aan verteld, alleen vrezen we dat dat niet voldoende zal zijn
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 2400d turbo plaatsen
Inderdaad , compressieverhouding heeft niets met je nokkenas te maken.
Zoals ik al eerder vermeld had : om de compressie te verlagen moet je ofwel een aangepaste koppakking (een dikkere) steken , ofwel 2 gewone koppakkingen op elkaar (maar dat zou ik niet aanraden) .
En hou er rekening mee dat door de compressie te verlagen , je het vermogen onderin (het koppel ) naar beneden haalt (in het toerentalgebied waar de turbo nog niet blaast)
Zoals ik al eerder vermeld had : om de compressie te verlagen moet je ofwel een aangepaste koppakking (een dikkere) steken , ofwel 2 gewone koppakkingen op elkaar (maar dat zou ik niet aanraden) .
En hou er rekening mee dat door de compressie te verlagen , je het vermogen onderin (het koppel ) naar beneden haalt (in het toerentalgebied waar de turbo nog niet blaast)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 2400d turbo plaatsen
Heel mooi woord: decompressieplaat. Is gewoon een stalen plaat die je namaak van je koppakking. Daarmee verlaag je je compressie. Nadeel met je diesel: hij start nooit meer...
Een 2.4 diesel is indirect ingespoten en atmosferisch. Dus je compressie is idd hoger dan bij een TDI. Wel is het zo, dat omdat jouwes indirect is ingespoten, je een heel groot compressie verlies hebt bij koude motor (brandstof slaat neer op de cilinderwand en in de voorkamer). Dus met compressie verlaging, zal de motor nog moeilijker starten, danwel helemaal niet meer starten.
Is het geen idee om je eerst eens goed te gaan verdiepen in het dieselprincipe en daarna in het turbo principe?
Een diesel is veel moeilijker tunen dan een benzine auto. Een benzine auto geef je gewoon te veel benzine en dan komt het goed, want dan gaat je uitlaatgas temperatuur omlaag. Bij een diesel is het andersom. Nadeeltje is, te kort diesel is geen vermogen. Dus je moet de gulden middenweg vinden. Daarom zeg ik, ga je eerst eens goed verdiepen in de materie. Het is geen ik bouw er een turbo op en klaar, je moet alles aanpakken dan.
mvg Rick
Een 2.4 diesel is indirect ingespoten en atmosferisch. Dus je compressie is idd hoger dan bij een TDI. Wel is het zo, dat omdat jouwes indirect is ingespoten, je een heel groot compressie verlies hebt bij koude motor (brandstof slaat neer op de cilinderwand en in de voorkamer). Dus met compressie verlaging, zal de motor nog moeilijker starten, danwel helemaal niet meer starten.
Is het geen idee om je eerst eens goed te gaan verdiepen in het dieselprincipe en daarna in het turbo principe?
Een diesel is veel moeilijker tunen dan een benzine auto. Een benzine auto geef je gewoon te veel benzine en dan komt het goed, want dan gaat je uitlaatgas temperatuur omlaag. Bij een diesel is het andersom. Nadeeltje is, te kort diesel is geen vermogen. Dus je moet de gulden middenweg vinden. Daarom zeg ik, ga je eerst eens goed verdiepen in de materie. Het is geen ik bouw er een turbo op en klaar, je moet alles aanpakken dan.
mvg Rick
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
Rick..ik ben vollop bezig.
tdi vraagje..ik ken iemand dat met en tdi rijd maar dan wel met de blauwe I (T4)
kun je die 5de versnelling ook herleggen.heb wel ook al gezien op de versnellingsbak dat er ook en plaatje staat dat jer kunt afnemen aan de zij kant...
tdi vraagje..ik ken iemand dat met en tdi rijd maar dan wel met de blauwe I (T4)
kun je die 5de versnelling ook herleggen.heb wel ook al gezien op de versnellingsbak dat er ook en plaatje staat dat jer kunt afnemen aan de zij kant...
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2400d turbo plaatsen
jep dat kan..
Kost je 2 andere tandwielen en bak olie en wat tijd..
Maarre je wilde er toch niet harder mee gaan rijden

Kost je 2 andere tandwielen en bak olie en wat tijd..
Maarre je wilde er toch niet harder mee gaan rijden


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
het is en kennis dat met da model rijd.
kan er mij dan iemand vertellen welke tand wielen je moet plaatsen..
kan er mij dan iemand vertellen welke tand wielen je moet plaatsen..
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
tandwielen met een kleinere vertraging / grotere versnelling
de bak van een 102pk past er ook op.............
overigens weet ik niet of de TDI nog lekker soepel is op de snelweg als je de overbrenging van e 5e versnelling aanpast zonder iets aan de motor te doen


de bak van een 102pk past er ook op.............
overigens weet ik niet of de TDI nog lekker soepel is op de snelweg als je de overbrenging van e 5e versnelling aanpast zonder iets aan de motor te doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
zijn moter is tamelijk goed op gepept...
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
dan moet het geen punt zijn wat motorvermogen/koppel betreft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
wat bedoel je???
Roger B. (11)61 schreef:dan moet het geen punt zijn wat motorvermogen/koppel betreft