Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

start problemen

vragen over de T4
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

start problemen

Bericht door kempkens »

hallo
ik heb een t4 1.9 diesel uit 1995
als ik nu sóchtends wil starten moet ik flink doorstarten voor hij aanslaat
de gloeiboegies zijn pas vervangen de zekering is ook heel.
zat zelf te denken aan het relais welke is dit en kan ik die testen
of heeft iemand een ander idee.
de accu is ook pas vervangen.
als het maar rijd stinkt en rookt
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: start problemen

Bericht door Harry 341 »

Ik test dat als volgt.....draad van de pluspool op de ingaande kant van de zekering....5 sec. en dan starten...oke?dan is het relais stuk.......niet? dan de uitgaande kant ,wel oke?Zekering eruit en schoonmaken....
En laat je niet van de wijs brengen door het klikken van het relais...ook als ie stuk is doet ie dat...
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: start problemen

Bericht door Ruudje DK »

Hallo,

Dit is eenvoudig te testen.
Meet met een voltmeter de spanning op de gloeibougies tijdens het voorverwarmen.
Ene draad op de massa en andere op de verbindigslat van de bougies.

Als je aan ampère tang hebt kan je de stroom meten tijdens het voorverwarmen.

Rudi
Ruudje DK
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:26

Re: start problemen

Bericht door Ruudje DK »

Wat je ook kan doen is een draag bij de + steken op de batterij en deze tegen een gloeibougie houden (zijn toch verbonden met elkaar). Doe dit 5 seconden en probeer dan te starten.
Als dit werkt zijn uw gloeibougies OK!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: start problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan ook nog liggen aan het deurschakelaarcontact, de 1900 begint al voor te gloeien als je de deur opent
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: start problemen

Bericht door Harry 341 »

Ook eentje van '95?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: start problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor zover ik altijd begrepen heb hier hebben de oude het zeker en wat het van de jongere modellen een beetje de vraag
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: start problemen

Bericht door kempkens »

het voorgloeilampje brand de gewone tijd als voorheen
zag dat ik 4 relais heb in het zekeing kastje
nummer 18 99 102 en nog een welke het is is mij zo niet duidelijk
wie weet dit
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: start problemen

Bericht door Multivan Generation »

Alleen 's ochtends dat probleem, dus alleen bij koude motor?

Ik denk dat er diesel terugloopt in de tank en dat het daarom lang duurt voordat ie aanslaat.

Brandstoffilter en O-ring daarop zijn okee?
Ik verdenk eigenlijk dat er ergens een lekje zit,
dat er voor zorgt, dat na langdurige stilstand,
dat de diesel terugloopt...

Dus zou tank element kunnen zijn,
dat komt de laatste tijd al wel vaker voor..

Maakt het uit hoe vol je tank is?
Zo nee, dan is het tank element uitgesloten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: start problemen

Bericht door matje86 »

gloeibouten vervangen wil niet zeggen dat ze goed zijn he , 1 foute en problemen
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: start problemen

Bericht door Bert B »

kempkens schreef:het voorgloeilampje brand de gewone tijd als voorheen
zag dat ik 4 relais heb in het zekeing kastje
nummer 18 99 102 en nog een welke het is is mij zo niet duidelijk
wie weet dit
Ik had deze week soortgelijk probleem met een 1995 2.4d, alles in dashbord brandde zoals je zou verwachten, zekeringen etc allemaal in orde, startmotor draaide er lustig op los, maar niet aanslaan.
Had alle relais die ik kon vinden al schoongemaakt maar nog steeds niets. daarna nog een plas olie er onder gevonden dus maar door de garage laten kijken.
Bleek "het belangrijkste" relais niet normaal te werken, (waarschijnlijk nr109) en dit gloeirelais zit links helemaal onder je zekeringkast in de buurt van je koppelingspedaal (had het zelf niet eens gezien dus even goed er onder duiken!)
Bij mij was het met een beetje schoonmaken van het relais allemaal opgelost. ( de olie bleek uit de isolatie van de bodemplaat te lopen nog van de vorige reparatie, :groteogen )
succes!!
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: start problemen

Bericht door kempkens »

hallo
het maakt tot op heden niet uit hoeveel er in de tank zit dus tankelement zal het niet zijn denk ik
de gloeibougies werken normaal
had er eerst 2 kapot e dat merk je later had ik er drie kapot en dan start hij vrijwel helemaal niet meer.
de gloeibougies werken zowaar ik weet goed.
ga nog op zoek naar het relais heb allleen de 4 die in het zekeringskast zit gevonden
:werkaanT4 :werkaanT4
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: start problemen

Bericht door Bert B »

kempkens schreef:hallo
het maakt tot op heden niet uit hoeveel er in de tank zit dus tankelement zal het niet zijn denk ik
de gloeibougies werken normaal
had er eerst 2 kapot e dat merk je later had ik er drie kapot en dan start hij vrijwel helemaal niet meer.
de gloeibougies werken zowaar ik weet goed.
ga nog op zoek naar het relais heb allleen de 4 die in het zekeringskast zit gevonden
:werkaanT4 :werkaanT4
Vergeet mijn gekraam over dat relais maar, was mij door de receptie verteld, blijkt helemaal niet te kloppen, nr 102 is de schuldige zei de monteur nu.

Helaas stond ik gister weer stil, nu op mijn werk, 50km van thuis om 17.55....... nog even telefonisch contact gehad met mijn garage, konden me niet verder helpen. lokale garage heeft aangeboden hem vandaag naar zich te slepen en te gaan zoeken want het relais leek te werken, maar niet aanslaan... kon gelukkig tegen heel billijke prijs een huurauto krijgen om toch naar huis te kunnen...
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: start problemen

Bericht door keestdi »

ik heb vorige week,distributie riem laten vern rol en waterpomp.
3 keer starten en slaat aan,dat terug lopen van de brst stof kan,maar heb filter vern,en rubbertje.
De garage zegt ,dat gloei relais gaat nooit stuk.
wil zelf, als ik weet ,welk relais ik moet hebbben,deze even door verbinden,en dan kijken of deze dan beter start.heb vorig jaar de gloei bogies vern.
Mijn voorgloei lampje brand ongeveer 5 sec,o ja heb een blauwe I uit 2000.2.4 turbo.200.000 op de teller, en als deze warm is ,is er niets aan de hand starten en gaan als de brandweer.
Zou ik de toevoer leidingen van tank,naar filter moeten vern? En verder naar de motor,maar als ik lucht druk op de tank zet,zouden de leidingen moeten lekken. :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: start problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

keestdi schreef:o ja heb een blauwe I uit 2000.2.4 turbo.T44EVER
dat is geen 2,4 maar een 2,5 en dus een TDI, geloof mij maar, bij deze temperaturen ligt dit NIET aan het voorgloeisysteem, een TDI slaat bij temperaturen rond het vriespunt nog in no-time aan als de sleutel gelijk doorgedraaid wordt zonder voorgloeien.

Ik heb het ook gehad, bij mij was het het o-ringetje op het filterelement en dat was ook vervangen met het filter, en toch de boosdoener, kost 35 cent dus dat is het geld niet, even wisselen en je weet het.

Wil je toch zekerheid op je relais werkt, meet dan of je gloeipluggen spanning krijgen, is makkelijker en veiliger dan relais doorverbinden.

druk op de leiding zetten werkt niet, je tank heeft een ontluchting
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie