Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2400d turbo plaatsen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
je zegt dat die motor van die TDI redelijk opgepept is , dus zeg ik dat het dan kwa motorkoppel en vermogen niet zo'n probleem mag zijn als die 5e versnelling aangepast wordt.....
gewoon reactie op jouw antwoord op mijn opmerking.......................................
gewoon reactie op jouw antwoord op mijn opmerking.......................................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
dat slangetje onderaan op dat zilver-blinkende trommeltje dat is van de EGR (knap dat een 2,4D met turbo die aangesloten heeft, daar meot je toch IETS van motormanagement voor hebben om dat aan te sturen lijkt me) die WIL je nieteens aansturen, dus dat is overbodig.
Dat trommeltje bij de turbo is je Wastegate bediening, die moet bij een bepaalde turbodruk je wastegate open drukken/trekken om de turbodruk te begrenzen.
een kant zit op de turbo-uitgang (om turbodruk in het slangetje te krijgen) een tweede zit dus op dat wastegate-membraan, de derde gaat hoogstwaarschijnlijk naar een inspuitpomp met laaddruk afhankelijke inspuitregeling, die ook de laaddruk moet weten om aan de hand daarvan te kunnen regelen.
Ik heb enerzijds respect dat je je zo aan het informeren bent over de techniek, aan de andere kant mis je zo veel basiskennis van (diesel)motortechiek dat ik het ook wel erg onverstandig vind dat je er zelf aan gaat rommelen.
Ik heb een opleiding eerste monteur gedaan maar ik zou er niet aan beginnen, ik mis de specifieke kennis en apparatuur en ervaring om het allemaal veilig afgesteld te krijgen. De kans je motor om zeep te helpen is wel degelijk aanwezig. Als je dat risico nemen niet erg vindt is het een leuk studieprojectje
Dat trommeltje bij de turbo is je Wastegate bediening, die moet bij een bepaalde turbodruk je wastegate open drukken/trekken om de turbodruk te begrenzen.
een kant zit op de turbo-uitgang (om turbodruk in het slangetje te krijgen) een tweede zit dus op dat wastegate-membraan, de derde gaat hoogstwaarschijnlijk naar een inspuitpomp met laaddruk afhankelijke inspuitregeling, die ook de laaddruk moet weten om aan de hand daarvan te kunnen regelen.
Ik heb enerzijds respect dat je je zo aan het informeren bent over de techniek, aan de andere kant mis je zo veel basiskennis van (diesel)motortechiek dat ik het ook wel erg onverstandig vind dat je er zelf aan gaat rommelen.
Ik heb een opleiding eerste monteur gedaan maar ik zou er niet aan beginnen, ik mis de specifieke kennis en apparatuur en ervaring om het allemaal veilig afgesteld te krijgen. De kans je motor om zeep te helpen is wel degelijk aanwezig. Als je dat risico nemen niet erg vindt is het een leuk studieprojectje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
ik ben een zeer goede dakwerker
(dit is mijn job)
maar ik heb nooit technisch opleiding gehad kwa auto mechanica
maar heb wel al zeer hoge risico's genomen.van versnellingsbakken van moto's tot cillinderkoppen plaatsen van auto's.en het is mij altijd goed gelukt.
maar ik ben iemand dat eerst veel uitleg vraag voor ik er aan begin.
ik probeer zo veel mogelijk prenten en foto's te bekomen.zo weet ik hoe alles er uit zie......

maar ik heb nooit technisch opleiding gehad kwa auto mechanica
maar heb wel al zeer hoge risico's genomen.van versnellingsbakken van moto's tot cillinderkoppen plaatsen van auto's.en het is mij altijd goed gelukt.
maar ik ben iemand dat eerst veel uitleg vraag voor ik er aan begin.
ik probeer zo veel mogelijk prenten en foto's te bekomen.zo weet ik hoe alles er uit zie......
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
het ombouwen is ook niet zo lastig, maar zorgen dat je turbo en pomp goed afgesteld zijn en de motor niet naar zijn grootje geholpen wordt is het lastige, dat red je niet met plaatjes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
je bent nog van mij niet vanaf hoor..er zullen nog vragen komen
hier is al en bedankje voor de goede tips
hier is al en bedankje voor de goede tips

Re: 2400d turbo plaatsen
Op het plaatje lijkt het wel alsof de wastegate dubbel aangestuurd wordt. Of hij heeft er misschien een turbodruk meter tussengeplaatst. Roger, je kan al zien dat de EGR eraf is, bij het blindplaatje, dan is het slangetje voor afstoppen, denk ik.
mvg Rick
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
Als je de EGR niet gebruikt en niet wil gaan gebruiken, waarom zou je dat membraanboxje dan moeten afdoppen, dat staat niet in verbinding met wat dan ook...
die extra turbodruk aansluiting kan uiteraard ook hel goed naar een turbodrukmeter lopen inderdaad..
die extra turbodruk aansluiting kan uiteraard ook hel goed naar een turbodrukmeter lopen inderdaad..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
hoe groot moet en olie koeler zijn.
en min kanaalen?????
tot hoeveel bar
en min kanaalen?????
tot hoeveel bar
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: 2400d turbo plaatsen
kun je dat iets duidelijker formuleren?
als je de oliekoeler van een TDI monteerd is het een water gekoelde oliekoeler die tussen het oliefilter en de steun daarvan gemonteerd zit.
als je de oliekoeler van een TDI monteerd is het een water gekoelde oliekoeler die tussen het oliefilter en de steun daarvan gemonteerd zit.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34477
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2400d turbo plaatsen
ik denk dat een extra oliekoeler wil gaan monteren..
Pascal heeft daar eens een stukje over geschreven op het Belgian T4 club forum.
Ik dacht dat hij een 16 rijen had gekocht voor een 1,9 TD+ destijds
Pascal heeft daar eens een stukje over geschreven op het Belgian T4 club forum.
Ik dacht dat hij een 16 rijen had gekocht voor een 1,9 TD+ destijds

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
dit bedoel ik.....als ik en extra oliekoeler plaats.hoe groot moet die zijn,hoeveel rijen.
en hoeveel bar moet de oliekoeler aan kunnen
en hoeveel bar moet de oliekoeler aan kunnen
Multivan Generation schreef:ik denk dat een extra oliekoeler wil gaan monteren..
Pascal heeft daar eens een stukje over geschreven op het Belgian T4 club forum.
Ik dacht dat hij een 16 rijen had gekocht voor een 1,9 TD+ destijds
Re: 2400d turbo plaatsen
Hoe ga je de bus eigenlijk nog door de Belgische keuring krijgen met een turbo opbouw?
mvg Rick
mvg Rick
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: 2400d turbo plaatsen
geen probleem.. 
