Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2.5 TDI ACV Piepende multiriem
2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Mijn 2.5 TDI ACV '96 heeft een sterk piepende multiriem.
De multiriem en de krukas poelie zijn 6000 km terug vervangen met de grote beurt.
Na een paar duizend begon het gepiep, nu wordt ik er ondertussen gek van.
Ik heb nu net diverse zaken vervangen om van dit piepen af te komen:
Spanner, spanrol en omlooprol zijn net vervangen, maakt niets uit.
Kan het een slechte kwaliteit riem zijn of ik lees ook wat over een vrijloop in de dynamo, maar zit die wel op een dynamo van acv van ,96?
Ik ben er achter gekomen dat als ik de riem een beetje met water nat spuit aan de ribbel zijde is het helemaal stil. Even later als het water er tussenuit is begint het weer opnieuw.
Morgen maar eerst een orginele VW multiriem ophalen en monteren.
Of zijn er andere mogelijke oorzaken??
De multiriem en de krukas poelie zijn 6000 km terug vervangen met de grote beurt.
Na een paar duizend begon het gepiep, nu wordt ik er ondertussen gek van.
Ik heb nu net diverse zaken vervangen om van dit piepen af te komen:
Spanner, spanrol en omlooprol zijn net vervangen, maakt niets uit.
Kan het een slechte kwaliteit riem zijn of ik lees ook wat over een vrijloop in de dynamo, maar zit die wel op een dynamo van acv van ,96?
Ik ben er achter gekomen dat als ik de riem een beetje met water nat spuit aan de ribbel zijde is het helemaal stil. Even later als het water er tussenuit is begint het weer opnieuw.
Morgen maar eerst een orginele VW multiriem ophalen en monteren.
Of zijn er andere mogelijke oorzaken??
T5 California 2005
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Dan had ik eerst met een andere riem gestart, i.p.v. van alles te vervangen.
Als je die nieuwe riem er op hebt zitten, maar weer kijken en luisteren...
Maar als je deze grote beurt bij een dealer/autobedrijf hebt laten uitvoeren, kon je volgens mij een beroep doen op garantie.
Gerard
Als je die nieuwe riem er op hebt zitten, maar weer kijken en luisteren...
Maar als je deze grote beurt bij een dealer/autobedrijf hebt laten uitvoeren, kon je volgens mij een beroep doen op garantie.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Ja was slimmer geweest, dacht ik zelf ook toen het geluid er nog steeds was.
Maar ja, bij die beurt was er net een nieuwe snaar opgegaan dus ik dacht dat kan het niet zijn.
Morgen weet ik hopelijk meer.
Of zie ik toch nog iets over het hoofd????
Maar ja, bij die beurt was er net een nieuwe snaar opgegaan dus ik dacht dat kan het niet zijn.
Morgen weet ik hopelijk meer.
Of zie ik toch nog iets over het hoofd????
T5 California 2005
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
wat heb je op en aan de auto?
Heb je airco?
Zo ja, dan heb je een lengte van 2213-2215 mm nodig...
Heb je nu een Gates riem er op?
Ik vermoed dat, of je hebt een te lange riem er nu op,
of er zit een Gates op...
Heb je airco?
Zo ja, dan heb je een lengte van 2213-2215 mm nodig...
Heb je nu een Gates riem er op?
Ik vermoed dat, of je hebt een te lange riem er nu op,
of er zit een Gates op...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Ik heb geen airco.
En volgens mij is het geen Gates of Conti riem die er nu om zit.
Een of ander onbekend merk volgens mij.
Is Gates wel of niet goed.
Volgens ETKA moet ik een 21.36x1767mm riem hebben met vw nummer 074 145 033 AK.
Ik ga maar voor origineel, ik ben het nu zat.
En volgens mij is het geen Gates of Conti riem die er nu om zit.
Een of ander onbekend merk volgens mij.
Is Gates wel of niet goed.
Volgens ETKA moet ik een 21.36x1767mm riem hebben met vw nummer 074 145 033 AK.
Ik ga maar voor origineel, ik ben het nu zat.
Laatst gewijzigd door Marinco L op 06 okt 2010, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 California 2005
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
precies de juiste lengte monteren, niet 2mm langer of korter. Waarschijnlijk dan opgelost.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Dat ben ik met je eensgait schreef:precies de juiste lengte monteren, niet 2mm langer of korter. Waarschijnlijk dan opgelost.

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Liggen de poelies in lijn?
René
René
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
OPGELOST
met een orginele bij VW gehaalde multiriem (Contitech van Continental).
En er zat toch een Gates riem op bleek.
Dus ook mijn conclusie GEEN GATES GEBRUIKEN.
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Marinco

En er zat toch een Gates riem op bleek.
Dus ook mijn conclusie GEEN GATES GEBRUIKEN.
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Marinco
T5 California 2005
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 2.5 TDI ACV Piepende multiriem
Ik weet dat je aan riemen niet moet klooien, maar een truc die de garages soms uithalen is kaarsvet tegen de riem houden.
Het heeft hetzelfde effect als dat het water hierboven genoemd had maar het kaarsvet blijft zitten en smeert als het ware de riem.
Het gekke is alleen dat het smeren eigenlijk stroef maken is, het kaarsvet wordt stroef waardoor de riem en de poelie beter grip op elkaar hebben.
Een juiste riem en spanning is natuurlijk altijd beter maar wanneer je onderweg bent kan dit heel wat piepfrustratie wegnemen.
Het heeft hetzelfde effect als dat het water hierboven genoemd had maar het kaarsvet blijft zitten en smeert als het ware de riem.
Het gekke is alleen dat het smeren eigenlijk stroef maken is, het kaarsvet wordt stroef waardoor de riem en de poelie beter grip op elkaar hebben.
Een juiste riem en spanning is natuurlijk altijd beter maar wanneer je onderweg bent kan dit heel wat piepfrustratie wegnemen.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!