Even een update over de kachelperikelen.
Vorig weekend heb ik de kachel maar onder de auto vandaan gehaald, met behulp van een paar C-klemmen om de slangen af te sluiten gaat dit ook prima, bedankt Roger voor de tip, scheelt een hoop werk
De kachel open geschroefd en alles nog eens doorgemeten wees dit al snel richting besturingsprint, tot mijn grote schrik bleek de hele print volgegoten te zijn met een centimeter dikke laag siliconenrommel. Toen ik de kachel 2 ½ jaar geleden kocht had heb ik dit ook al gezien maar er verder niet bij stil gestaan. Wat nu, veel door te meten valt er zo niet dus maar eens op ebay gezocht. Stond niet veel op, ja nieuw voor € 650+, wat losse besturingen voor rond de € 200 en een kachel met ook een defecte print. Dat schiet niet echt op dus.
Omdat de aansluitkabel komend uit de siliconensmurrie hard en stug was geworden net waar hij de kachel uit komt ben ik toen die rommel weg gaan steken en dat ging vrij aardig, de aansluitdraden had ik vrij snel vrij, bleek alle draden een beetje gammel waren, maar daar viel niets aan te doen simpelweg omdat je er niet fatsoenlijk bij kan. Met een beetje geduld heb ik de meeste siliconen eruit gepulkt met een plastic spateltje en daarna heb ik de print voorzichtig uit de behuizing getrokken. So far so good, viel niet tegen, toen de print op de labvoeding aangesloten en de laptop met vagcom erbij gepakt, setupje gemaakt met stroom op de interfacekabel en de print, draadje van de k-lijn ertussen. Nada, nog niks!!
Op internet gezocht of ik ook ergens een schema van de print kon vinden maar ook al geen succes, ligt natuurlijk een beetje in het verlengde van het volgieten van de print met siliconen. Toen de print maar eens beter gaan schoonmaken, bekijken en uitpluizen, er zit o.a. een ST62T30b op, voor de geïnteresseerden, zijnde een programmeerbare MCU met 8 -bit eprom en autoreload timer, altijd handig als branderautomaatje
Ik heb de datasheet van het IC erbij gezocht en ben een beetje aan het meten geslagen,allereerst stond er geen spanning op de voedingspin, oorzaak slechte massa van de voedingskabel, heb toen de aansluiting op de print ff doorgesoldeerd. Weer de vagcomkabel aangesloten en bingo, ineens ben ik binnen, vagcom ziet de print (interface op de print, een L9637, ISO9141 protocol heeft al die tijd natuurlijk ook geen spanning gehad)en geeft al meteen foutmeldingen over dat een aantal dingen het niet doen, logisch als ook niets aangesloten is.
Ik ben nu in een toestand van euforische trance

, of het allemaal weer gaat werken blijft natuurlijk even afwachten, er kan nog van alles kapot zijn natuurlijk.
Ik maak vandaag eerst een proefopstelling, met de labvoeding gaat dit niet, want die levert maximaal 5amp. Dus een accu opsnorren en met een koelvloeistofpompje wat ik nog heb liggen en wat waterslangen moet dat lukken, moet ik alleen het brandstofpompje onder de auto uit halen,
word vervolgd.
Groet Marcel