Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
hallo beste mensen.
Ik heb een t4 88 pk die ik stapsgewijs om wil bouwen naar een 150pk.
Ben inmiddels in het bezit van een 150 pk bak en steekassen.
er zit nogal wat verschil in de type bak en aansluitingen.
Is er iemand die me kan helpen met de digitale handleidingen van beide types?
Hoor graag van jullie.
Gr. Marko
Ik heb een t4 88 pk die ik stapsgewijs om wil bouwen naar een 150pk.
Ben inmiddels in het bezit van een 150 pk bak en steekassen.
er zit nogal wat verschil in de type bak en aansluitingen.
Is er iemand die me kan helpen met de digitale handleidingen van beide types?
Hoor graag van jullie.
Gr. Marko
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Ik denk dat je dat wel kunt vergeten, er is zeer veel anders tussen de 88pk en de 150pk versie.
De koppelingsplaten verschillen zo wie zo in diameter, dus vraag me af hoe je dat zou willen gaan doen.
Mogelijk passen de naven ook niet meer in de astappen vd wielen.
Vereiste van 150PK is namelijk 16" onderstel.
Uiteindelijk kan alles, maar of dat binnen een relatief voordelig budget gaat, tja, dat is net wat je wilt.
René
De koppelingsplaten verschillen zo wie zo in diameter, dus vraag me af hoe je dat zou willen gaan doen.
Mogelijk passen de naven ook niet meer in de astappen vd wielen.
Vereiste van 150PK is namelijk 16" onderstel.
Uiteindelijk kan alles, maar of dat binnen een relatief voordelig budget gaat, tja, dat is net wat je wilt.
René
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Hey Rene,
Een hobby mag geld kosten toch!
Koppeling ligt er voor de 2e keer in een jaar uit bij 20.000 km heb n.l. vorig jaar intercooler geplaatst, egr afgedopt ander inlaat huis erop, uitlaat vervangen, roetkat vervanger erop en max. laten chippen.
Je krijgt wel een glimlach op je gezicht als je er in rijd, maar de koppeling en de bak vinden dit niet leuk.
Aangezien ik meer power wil zal ik toch de bak en koppeling aan moeten passen.
Maar wat jij al zegt, er is veel anders aan een 150 pk dan aan een 88 pk-tje.
een bak heb ik al, steek-assen heb ik ook, koppeling moet ik zowie zo nieuw aanschaffen.
Je geeft al aan dat de steekassen waarschijnlijk niet passen, kan ik me zo voorstellen.
Schakelstangen zien er ook anders uit.
Zijn er nog andere dingen die ik tegen kan komen?
Als ik de boel uit elkaar trek wil ik graag in één keer alles omzetten, heb m'n auto namelijk dagelijks nodig voor m'n werk.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Wellicht kan een digitale handleiding met onderdeel nummers me een hoop tijd besparen.
Weet alleen niet hoe ik hier aan kan komen.
Groeten Marko
Een hobby mag geld kosten toch!
Koppeling ligt er voor de 2e keer in een jaar uit bij 20.000 km heb n.l. vorig jaar intercooler geplaatst, egr afgedopt ander inlaat huis erop, uitlaat vervangen, roetkat vervanger erop en max. laten chippen.
Je krijgt wel een glimlach op je gezicht als je er in rijd, maar de koppeling en de bak vinden dit niet leuk.
Aangezien ik meer power wil zal ik toch de bak en koppeling aan moeten passen.
Maar wat jij al zegt, er is veel anders aan een 150 pk dan aan een 88 pk-tje.
een bak heb ik al, steek-assen heb ik ook, koppeling moet ik zowie zo nieuw aanschaffen.
Je geeft al aan dat de steekassen waarschijnlijk niet passen, kan ik me zo voorstellen.
Schakelstangen zien er ook anders uit.
Zijn er nog andere dingen die ik tegen kan komen?
Als ik de boel uit elkaar trek wil ik graag in één keer alles omzetten, heb m'n auto namelijk dagelijks nodig voor m'n werk.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Wellicht kan een digitale handleiding met onderdeel nummers me een hoop tijd besparen.
Weet alleen niet hoe ik hier aan kan komen.
Groeten Marko
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Het makkelijkste is dat je een complete vooras van een 150PK koopt , dan heb je de correcte naven , remmen enz .
En dat is ook het simpelste , gewoon je huidige vooras eronderuit schroeven , en de andere in de plaats eronder .
En dat is ook het simpelste , gewoon je huidige vooras eronderuit schroeven , en de andere in de plaats eronder .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Heej, dit is een leuk toppic om te volgen.
Ik ben er zelf ook mee bezig, maar ik pak het anders aan.
Vorige week is mijn 88pk omgebouwd naar een gereviseerde 102pk bak met sachs performance koppeling en 2mv.
De koppeling kan 350nm + 30% hebben volgens sachs, dit is dus 455nm.
Hier zal nog wel wat marge in zitten.
Begin volgend jaar komt er een hybride GT22V op, andere verstuivers, grote ic e.d.
Of de 102pk bak dit houdt is natuurlijk afwachten, maar er zijn gevallen bekend die er +500nm op zetten, en dit blijft gewoon heel.
Is het dan wel zo verstandig om om te bouwen naar een 16 inch onderstel ?
Het voordeel van een 16inch onderstel is natuurlijk wel de grotere remmen.
Ik ben er zelf ook mee bezig, maar ik pak het anders aan.
Vorige week is mijn 88pk omgebouwd naar een gereviseerde 102pk bak met sachs performance koppeling en 2mv.
De koppeling kan 350nm + 30% hebben volgens sachs, dit is dus 455nm.
Hier zal nog wel wat marge in zitten.
Begin volgend jaar komt er een hybride GT22V op, andere verstuivers, grote ic e.d.
Of de 102pk bak dit houdt is natuurlijk afwachten, maar er zijn gevallen bekend die er +500nm op zetten, en dit blijft gewoon heel.
Is het dan wel zo verstandig om om te bouwen naar een 16 inch onderstel ?
Het voordeel van een 16inch onderstel is natuurlijk wel de grotere remmen.
T5 GP Multivan Edition 25
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Een kompleet andere vooras, hmm ja, dat voorkomt een hoop gepas en gemeet natuurlijk.
Maarrr, waar haal ik die vandaan??
Heeft iemand nog wat achter op de plank liggen??
Aan de ander kant, als ik de steekassen pas krijg in het huidige onderstel en er andere remblokken op zet scheelt dat misschien weer in de kosten?
Maarrr, waar haal ik die vandaan??
Heeft iemand nog wat achter op de plank liggen??
Aan de ander kant, als ik de steekassen pas krijg in het huidige onderstel en er andere remblokken op zet scheelt dat misschien weer in de kosten?
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
kan je niet beter alles stapsgewijs verzamelen en in 1 keer ombouwen
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Alles in 1 keer ombouwen is het mooiste, maar er moet wat gaan gebeuren met de koppeling.
Kan hier geen half jaar meer mee wachten, als ik gas geef slipt de koppeling.
Als er een aanhanger achter hangt heb ik een automaat.
De planning is om in de kerstvakantie de bak en aanverwante onderdelen te vervangen, heeft mijn vrouw ok een keer een gezellige kerst
Kan hier geen half jaar meer mee wachten, als ik gas geef slipt de koppeling.
Als er een aanhanger achter hangt heb ik een automaat.

De planning is om in de kerstvakantie de bak en aanverwante onderdelen te vervangen, heeft mijn vrouw ok een keer een gezellige kerst

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
en een verzwaarde 102pk koppeling erin (dat past gewoon op een 88pk motor) is dat geen optie?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
zoveel vermogen op een 88pk bak, vraagt om de verhoudingen van een 150pk bak natuurlijk.
Ik zou de hele voortrein vervangen, is het minste werk en in Duitsland redelijk eenvoudig te verkrijgen.
Berrie
Ik zou de hele voortrein vervangen, is het minste werk en in Duitsland redelijk eenvoudig te verkrijgen.
Berrie
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Ik voel het meeste voor vervangen van de gehele voortrein.
Duitsland zeg je Berrie, heb je nog tips of een link waar ik het beste kan zoeken.
Ben niet vies van en stukje rijden.
Duitsland zeg je Berrie, heb je nog tips of een link waar ik het beste kan zoeken.
Ben niet vies van en stukje rijden.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
maar andere bak past dat dan weer op die AJT? of moet er dan ook een 150pk motor in? korotm, moet je niet de komplete voorkant vervangen (en kun je dan met een verzwaarde 102pk koppeling niet nog een tijdje onderdelen sparen?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Bak past op een AJT motor, mits er een compleet vliegwiel met koppeling van een 150 pk in gezet word.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
ah, dan kun je dat dus doen, maar zou ik er meteen een subframe met ophanging en naven /remklauwen van een 150pk opzetten (denk dat je dan ook nog HRC en achterremmen moet aanpassen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak
Als je toch al in het bezit bent van een 150pk bak en steekassen, dan zou ik ook alles ombouwen naar 150pk.
Op de duitse ebay staat ook nog het een en ander te koop, ook 150pk onderstellen met remmen.
Je hoeft je dan in de toekomst ook geen zorgen meer te maken als je een grotere turbo wil plaatsen.
Houdt er wel rekening mee dat de overbrengingen van de 150pk bak een stukje langer zijn als de 88pk bak.
Het rijden met een (zware) aanhanger kan dan problemen geven, je komt wat koppel tekort.
Maar laat aub weten wat de bevindingen zijn na de ombouw !
Op de duitse ebay staat ook nog het een en ander te koop, ook 150pk onderstellen met remmen.
Je hoeft je dan in de toekomst ook geen zorgen meer te maken als je een grotere turbo wil plaatsen.
Houdt er wel rekening mee dat de overbrengingen van de 150pk bak een stukje langer zijn als de 88pk bak.
Het rijden met een (zware) aanhanger kan dan problemen geven, je komt wat koppel tekort.
Maar laat aub weten wat de bevindingen zijn na de ombouw !
T5 GP Multivan Edition 25