Nieuwe motoren verbruiken toch altijd olie en als ze aan het eind zijn ook weer meer.
Goed inrijden heeft daar invloed op en het soort olie. Ik vul per 15000km 0,5 liter bij kan ik mee leven.
De oliën nu zijn van zo goed kwaliteit dat ze een stevige film laag nalaten wat dus het inslijten/inrijden langer duurt, dus misschien de optie om met een nieuw motor na de eerste beurt(of eerder nog)minerale olie gebruiken.(ongeveer 1000 km) Dan kan het wat inslijten.
Niet vergeten: rij de motor warm voordat je hem echt gaat belasten.
heb bij een daf dealer gewerkt , we hadden daar een klant met een nieuwe vrachtwagen die ook olie verbruikte
hij klagen , reactie daf , onder 75.000 km geen actie (tenzij heel erg) daarna moest over gaan
mijn gedachte was : wat een k#t smoes
maar het ging wel over!!!
olie verbruik met 100.000 km bijna helemaal weg dus misschien moet ie inlopen ???
sucses
@vaniac.... probeer eens in laag toeren met 7 versnelling en een 2 liter 180 pk ........ onder de 2500 heb je er niks aan.... tenminste als je niet alles voor bij wilt laten komen
mijn vorige T5 96kw lang aut. luste ook nog wel een beetje olie in het begin, ik denk klopt niet, maar het is wel over gegaan na de eerste beurt was het normaal ong 1 ltr op 30000km, nu T5 gp 140pk kort met dsg, ik ben heel tevreden deze auto is zuiniger dan de vorige en rijd heel goed, nu rijd ik niet veel km meer maar op alle fronten doet hij het prima, heb ook sinds een half jaar een multivan 5-2005 174pk met chip en automaat en die rijd weer heel ander dan mijn vorige werkbus en een stuk zuiniger, het is maar net hoe je het ervaart en als je echt een maandagmorgen auto hebt.............. dat is gewoon balen.
@ raymondo:
Het ligt er natuurlijk aan hoe je je auto wenst te gebruiken. Hoge prestaties gaan altijd ten koste van brandstof- en olieverbruik c.q. slijtage. Je moet zelf natuurlijk de afweging maken
wat er belangrijker is: of sportieve prestaties of rustige, economische rijstijl. Ik ben er achter gekomen dat een rustige rijstijl in ieder geval goedkoper is en nauwelijks langzamer is dan een sportieve rijstijl. Ik heb een gechipte 2.5 tdi (van 130 naar 170 pk en 440 Nm) en kan daarmee vanaf 1500 toeren in de zesde versnelling rijden. Bij rijden op de autoweg met 120 in zijn zes maakt de motor 2200 toeren. Van daaruit kan ik bij het inhalen gemakkelijk doortrekken zonder terug te schakelen en ben daarbij zeker niet langzamer dan de gemiddelde personenauto :klappen :klappen
tuurlijk ken ik deze redeneringen... maar... ik vergelijk alleen mijn t5 gp met me oude t5....... en dit olie en brandstof verbruik is een groot verschil...
ga me rijstijl niet aanpassen voor een paar liter diesel of olie.. maar gewoon het feit dat ik eerder in 30.000 km nooit naar me olie hoefde te kijken.. en toch dik 180.000 gereden voor ik hem weg deed... en nu om de 7000 km het lampje al gaat branden...
en moet gaat de gemiddlede auto naar verloop van jaren alleen maar meer verbruiken...
wees eerlijk
dit verbruik van olie is tocht gewoon te hoog???
Olie verbruik zal volgens mij vast en zeker dalen.
Ook ik heb in het begin olieverbruik gehad.
Maar bij 50000 km is het olieverbruik vermindert naar praktisch nul.
Vermoedelijk wordt het dus bij jouw dus ook minder.
Mijn T5 lustte in het begin ook graag een slok olie (1 l /7000km) nu is het verbruik minder dan 0.5 l / 15000 km ik het idee dat de motor nu pas echt los is ( 132000) km
Groet EricP
Oja het verbruik ligt tussen de 1 op 9 (stad / korte ritten) en 1 op 14 9redelijk lange rustige ritten op de NL snelwegen)