Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Van DC naar Camper
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Een Engels Alternatief
Zo kan het ook:
http://www.amdro.co.uk/angel.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook deze jongen isoleert met schapenwol, maar dan wol van schaapjes uit Wales neem ik aan:
http://www.amdro.co.uk/product_info.php ... ucts_id=35" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amdro.co.uk/angel.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook deze jongen isoleert met schapenwol, maar dan wol van schaapjes uit Wales neem ik aan:
http://www.amdro.co.uk/product_info.php ... ucts_id=35" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 02 dec 2010, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
@ Mickel,
wat een fraai project
Hopelijk spoor je hiermee meer T5 rijders aan om hun eigen zelf uitgevoerde projecten met ons als
-ers te delen..
Het was namelijk wel erg stil in dit T5-projecten gedeelte..
Erg fraaie oplossingen,
ik heb er zeer van genoten
wat een fraai project

Hopelijk spoor je hiermee meer T5 rijders aan om hun eigen zelf uitgevoerde projecten met ons als

Het was namelijk wel erg stil in dit T5-projecten gedeelte..
Erg fraaie oplossingen,
ik heb er zeer van genoten

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Multivan Generation
Bedankt voor de reactie. Helemaal mee eens. Het is inderdaad wel wat stil in de T5-projecten.
Bedankt voor de reactie. Helemaal mee eens. Het is inderdaad wel wat stil in de T5-projecten.
Re: Van DC naar Camper
Hoi Mickel, mooi gebouwde en functionele camper! Daar zit al veel ervaring ingebouwd 


1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Zijluifel
Voorjaar 2010
Zijluifel gemaakt.
Zoals al eerder gepost, had ik in de zomer van 2009 een zijluifel van de De waard-tent mee. Dit beviel goed. Nu kun je wel zijluifels krijgen bij de Fiamma luifel, maar dit zijn van die lelijke rechte dingen en een heel gedoe om te bevestigen. En dat willen we niet, want we willen vlot staan.
Dus heb ik gekozen voor een luifel op maat, naar eigen ontwerp. Dat gaat overigens erg simpel. Je neemt een lang touw en een paar haringen. Het touw bevestig je aan de steun van de luifel op de bus en dan span je zoveel lijntjes naar beneden en over de grond, als je banen in de luifel wilt hebben. Door de haringen te verzetten, kun je prima bepalen hoe de luifel er aan komt te staan. Als dit naar tevredenheid is, meet je alle ribben van de figuur die zo ontstaan is en je hebt exact alle afmetingen van de banen. Hierop heb ik een tekening gemaakt en ben er mee naar een plaatselijke zeilmaker gegaan. Nu zijn die jongens hier gespecialiseerd in watersport. De offerte was mede door het te zware doek te hoog. Dus eerst maar weer even zoeken op internet. Bij Esvo-tenten in Volendam kon ik alle benodigde materialen verkrijgen. Op een zaterdagochtend even op en neer en meteen aan de slag. Nu was het al weer een tijdje geleden, dat ik met een naaimachine gewerkt had, maar na een paar proefstukjes lukte dat al weer aardig. Voordeel van zelf maken is, dat je tijdens het werk nog het een en ander kunt aanpassen. Zo is er uiteindelijk van de reststof nog een extra baan naar binnen gekomen, die dus eigenlijk tegen de bus zit. Daarmee sluit alles mooi af. Na een dagje werk was het prototype klaar. Zo noem ik het maar, omdat als je met je neus op de stiksels staat, je wel kunt zien dat het niet met een industriële machine gemaakt is. Maar ja om het nu nog eens professioneel over te laten maken is ook weer zo iets, want de luifel functioneert zoals ie bestemd is.
Ding staat in een wip. Boven zit hij met een karabijnhaak van een keycord aan de steun van de Fiamma-luifel vast. Gaatje in de steun geboord. Onder met rubbers en 5 haringen. Meestal staat hij naast de passagiersdeur, maar als de wind van de andere kant komt, kan de luifel omgedraaid ook aan de achterkant.
Hij geeft beschutting tegen wind en regen, want je kunt er ook flink wat spullen onder zetten, zoals de vaatwas, de koffietas, de buitenkeuken enz.
En niet onbelangrijk: Samen met het hefdak en de luifel geeft het toch nog een mooi tent/kampeergevoel!
Update:
Op een PB van een weetjeweller met de vraag voor de maten heb ik het volgende antwoord gegeven:
De luifel bestaat uit 3(4) punten = drie driehoeken die samen weer uit komen op een punt. In eerste instantie heb ik de luifel dus hiervan gemaakt. Toen ik echter daarmee klaar was, had ik nog een stuk stof over. Daar kon ik nog een smaller puntje van maken, wat ik er ook nog aangenaaid heb. Dit puntje zit vlak tegen het portier aan en sluit het geheel zo perfect af. Aanvankelijk dus niet de bedoeling, maar uiteindelijk een must. De afmetingen van dit puntje heb ik zo een twee drie niet. Een rib is in ieder geval is 220cm . Dit is de zijde die tegen de hoofdpunt aanzit. Onderkant zal ± 50cm zijn, maar nogmaals is dus mede afhankelijk van wat je overgehouden hebt.
Dan de hoofdpunt. De langste zijde die dus voor de luifelstok langsgaat heb ik op 320cm. De volgende rib is 280, de volgende 250 en de rib die tegen de bus aanzit dus 220. Onderkanten de korte zijden van de driehoeken dus, steeds 90cm.
Aan deze korte stukken heb ik dan nog slikrandjes bevestigd van ± 15 cm breedte.
Je kunt het echter zo gek maken als je wilt en je hoeft je helemaal niet aan deze maten te houden. Ik adviseer je, om voordat je doek koopt daarom eerst het geraamte van deze punt uit te zetten met een stuk touw. Je kunt eerst de lengten die ik aangegeven heb aanhouden. Dat doe je zo: maak het touw vast aan de bus, waar je ongeveer de karabijnhaak wilt bevestigen. Ik heb dit gedaan aan de steun van de luifel en heb uiteindelijk op die plek ook een gaatje in de steun geboord.
Dan span je het touw naar beneden voor de luifel langs lengte dus 320cm. Vastzetten met een haring. Over de grond 90cm spannen. Vastzetten met een haring en weer naar boven 280cm . Vanaf boven weer naar beneden 250cm. Vastzetten met een haring en 90 cm over de grond en hierna strak voor het portier langs 220 omhoog.
Door nu te schuiven met de twee middeltste haringen en er voor te zorgen dat de afstanden over de grond tussen de haringen 90cm zijn, heb je dus het model van mij.
Uiteindelijk komt ie nog iets wijder te staan, doordat op de haringpunten in de beschrijving hierboven, de tentrubbers komen te staan. Het doek komt dus iets van de grond en de ruimte wordt mooi afgesloten door de slikrandjes.
Je kunt echter variëren zoveel je wilt. Maak het model met dit geraamte van touw zoals het jouw bevalt. Meet hierna de diverse zijden. Daarna teken je de punt op schaal even op een stukje papier. Hierna knip je de 3 puntjes los en schuift er mee op een stuk papier met de breedte van de stof op dezelfde schaal, om uiteindelijk te bepalen, hoeveel stof je nodig hebt. Ik heb op alle naden (zijden) tentband bevestigd.
Van restjes op elke hoek een verstevigingsstukje genaaid, daar waar de rubbers komen. Hier de tentband over laten steken, lusje van maken en vastnaaien. Door dit lusje haal je het rubber. Eigenlijk is het het handigst, als je van iemand een zijluifel van een De waard tent kunt lenen (o.i.d.) Dit is ook een driehoekige punt. Hiervan heb ik de luifel nagemaakt en kun je goed zien hoe je moet naaien.
Ik heb het met een gewone naaimachine gedaan. neem de naald die geschikt is voor jeans. Als je over een industriële naaimachine kunt beschikken, is het natuurlijk heel mooi, want het is stevig werk, vooral op de plaatsen met de verstevigingsstukjes, want dan ga je door nogal wat lagen, maar met een gewone is het zeker ook te doen.
Mocht je nog vragen hebben, geen probleem. Wil je het in het echt zien: Kom maar langs. Dan zetten we het even uit.
Veel succes.

Zijluifel gemaakt.
Zoals al eerder gepost, had ik in de zomer van 2009 een zijluifel van de De waard-tent mee. Dit beviel goed. Nu kun je wel zijluifels krijgen bij de Fiamma luifel, maar dit zijn van die lelijke rechte dingen en een heel gedoe om te bevestigen. En dat willen we niet, want we willen vlot staan.
Dus heb ik gekozen voor een luifel op maat, naar eigen ontwerp. Dat gaat overigens erg simpel. Je neemt een lang touw en een paar haringen. Het touw bevestig je aan de steun van de luifel op de bus en dan span je zoveel lijntjes naar beneden en over de grond, als je banen in de luifel wilt hebben. Door de haringen te verzetten, kun je prima bepalen hoe de luifel er aan komt te staan. Als dit naar tevredenheid is, meet je alle ribben van de figuur die zo ontstaan is en je hebt exact alle afmetingen van de banen. Hierop heb ik een tekening gemaakt en ben er mee naar een plaatselijke zeilmaker gegaan. Nu zijn die jongens hier gespecialiseerd in watersport. De offerte was mede door het te zware doek te hoog. Dus eerst maar weer even zoeken op internet. Bij Esvo-tenten in Volendam kon ik alle benodigde materialen verkrijgen. Op een zaterdagochtend even op en neer en meteen aan de slag. Nu was het al weer een tijdje geleden, dat ik met een naaimachine gewerkt had, maar na een paar proefstukjes lukte dat al weer aardig. Voordeel van zelf maken is, dat je tijdens het werk nog het een en ander kunt aanpassen. Zo is er uiteindelijk van de reststof nog een extra baan naar binnen gekomen, die dus eigenlijk tegen de bus zit. Daarmee sluit alles mooi af. Na een dagje werk was het prototype klaar. Zo noem ik het maar, omdat als je met je neus op de stiksels staat, je wel kunt zien dat het niet met een industriële machine gemaakt is. Maar ja om het nu nog eens professioneel over te laten maken is ook weer zo iets, want de luifel functioneert zoals ie bestemd is.
Ding staat in een wip. Boven zit hij met een karabijnhaak van een keycord aan de steun van de Fiamma-luifel vast. Gaatje in de steun geboord. Onder met rubbers en 5 haringen. Meestal staat hij naast de passagiersdeur, maar als de wind van de andere kant komt, kan de luifel omgedraaid ook aan de achterkant.
Hij geeft beschutting tegen wind en regen, want je kunt er ook flink wat spullen onder zetten, zoals de vaatwas, de koffietas, de buitenkeuken enz.
En niet onbelangrijk: Samen met het hefdak en de luifel geeft het toch nog een mooi tent/kampeergevoel!
Update:
Op een PB van een weetjeweller met de vraag voor de maten heb ik het volgende antwoord gegeven:
De luifel bestaat uit 3(4) punten = drie driehoeken die samen weer uit komen op een punt. In eerste instantie heb ik de luifel dus hiervan gemaakt. Toen ik echter daarmee klaar was, had ik nog een stuk stof over. Daar kon ik nog een smaller puntje van maken, wat ik er ook nog aangenaaid heb. Dit puntje zit vlak tegen het portier aan en sluit het geheel zo perfect af. Aanvankelijk dus niet de bedoeling, maar uiteindelijk een must. De afmetingen van dit puntje heb ik zo een twee drie niet. Een rib is in ieder geval is 220cm . Dit is de zijde die tegen de hoofdpunt aanzit. Onderkant zal ± 50cm zijn, maar nogmaals is dus mede afhankelijk van wat je overgehouden hebt.
Dan de hoofdpunt. De langste zijde die dus voor de luifelstok langsgaat heb ik op 320cm. De volgende rib is 280, de volgende 250 en de rib die tegen de bus aanzit dus 220. Onderkanten de korte zijden van de driehoeken dus, steeds 90cm.
Aan deze korte stukken heb ik dan nog slikrandjes bevestigd van ± 15 cm breedte.
Je kunt het echter zo gek maken als je wilt en je hoeft je helemaal niet aan deze maten te houden. Ik adviseer je, om voordat je doek koopt daarom eerst het geraamte van deze punt uit te zetten met een stuk touw. Je kunt eerst de lengten die ik aangegeven heb aanhouden. Dat doe je zo: maak het touw vast aan de bus, waar je ongeveer de karabijnhaak wilt bevestigen. Ik heb dit gedaan aan de steun van de luifel en heb uiteindelijk op die plek ook een gaatje in de steun geboord.
Dan span je het touw naar beneden voor de luifel langs lengte dus 320cm. Vastzetten met een haring. Over de grond 90cm spannen. Vastzetten met een haring en weer naar boven 280cm . Vanaf boven weer naar beneden 250cm. Vastzetten met een haring en 90 cm over de grond en hierna strak voor het portier langs 220 omhoog.
Door nu te schuiven met de twee middeltste haringen en er voor te zorgen dat de afstanden over de grond tussen de haringen 90cm zijn, heb je dus het model van mij.
Uiteindelijk komt ie nog iets wijder te staan, doordat op de haringpunten in de beschrijving hierboven, de tentrubbers komen te staan. Het doek komt dus iets van de grond en de ruimte wordt mooi afgesloten door de slikrandjes.
Je kunt echter variëren zoveel je wilt. Maak het model met dit geraamte van touw zoals het jouw bevalt. Meet hierna de diverse zijden. Daarna teken je de punt op schaal even op een stukje papier. Hierna knip je de 3 puntjes los en schuift er mee op een stuk papier met de breedte van de stof op dezelfde schaal, om uiteindelijk te bepalen, hoeveel stof je nodig hebt. Ik heb op alle naden (zijden) tentband bevestigd.
Van restjes op elke hoek een verstevigingsstukje genaaid, daar waar de rubbers komen. Hier de tentband over laten steken, lusje van maken en vastnaaien. Door dit lusje haal je het rubber. Eigenlijk is het het handigst, als je van iemand een zijluifel van een De waard tent kunt lenen (o.i.d.) Dit is ook een driehoekige punt. Hiervan heb ik de luifel nagemaakt en kun je goed zien hoe je moet naaien.
Ik heb het met een gewone naaimachine gedaan. neem de naald die geschikt is voor jeans. Als je over een industriële naaimachine kunt beschikken, is het natuurlijk heel mooi, want het is stevig werk, vooral op de plaatsen met de verstevigingsstukjes, want dan ga je door nogal wat lagen, maar met een gewone is het zeker ook te doen.
Mocht je nog vragen hebben, geen probleem. Wil je het in het echt zien: Kom maar langs. Dan zetten we het even uit.
Veel succes.

Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 28 apr 2012, 12:05, 15 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Sidebars
Herfst 2009
Sidebars gemonteerd.
Toch wel stoer. Aluminium sidebars van het Zweedse merk Qpax gemonteerd. Fluitje van een cent.
Overigens dit voorjaar ook het achterste raam en de twee zijruiten met folie laten tinten. Staat mooi, maar geeft ook nog eens privacy.
Sidebars gemonteerd.
Toch wel stoer. Aluminium sidebars van het Zweedse merk Qpax gemonteerd. Fluitje van een cent.
Overigens dit voorjaar ook het achterste raam en de twee zijruiten met folie laten tinten. Staat mooi, maar geeft ook nog eens privacy.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 05 dec 2010, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Voor Ineke,
Bedankt voor je reactie op camperforum. Heb meteen even op jullie site gekeken. Mooi ding hoor. Ook de afwerking met het hout is erg mooi gedaan. Zo'n Amerikaan kan dat ook wel hebben: Geeft een mooie stoere uitstraling. Met de afwerking moet ik nog verder. Is nog niet helemaal naar mijn zin.
Deze zomer in Finland naast zo'n Chevy gestaan. Was zo te zien spiksplinternieuw. Een hele lange ook. Joekel van een ding. Er was een hondenshow in de buurt en die mensen haddden er 5 honden in kooien in. Achter die bak nog eens een hele grote caravan. Tja dan heb je ook wel wat pk'tjes nodig. Ons busje is maar mini in vergelijking.
Bedankt voor je reactie op camperforum. Heb meteen even op jullie site gekeken. Mooi ding hoor. Ook de afwerking met het hout is erg mooi gedaan. Zo'n Amerikaan kan dat ook wel hebben: Geeft een mooie stoere uitstraling. Met de afwerking moet ik nog verder. Is nog niet helemaal naar mijn zin.
Deze zomer in Finland naast zo'n Chevy gestaan. Was zo te zien spiksplinternieuw. Een hele lange ook. Joekel van een ding. Er was een hondenshow in de buurt en die mensen haddden er 5 honden in kooien in. Achter die bak nog eens een hele grote caravan. Tja dan heb je ook wel wat pk'tjes nodig. Ons busje is maar mini in vergelijking.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Ergens in Zweeds Lapland
Hier voelt de bus zich ook prima:
Op de oneindige steenslagwegen van Zweeds Lapland. Je rijdt zo een uur zonder ook maar iemand tegen te komen.
Op de oneindige steenslagwegen van Zweeds Lapland. Je rijdt zo een uur zonder ook maar iemand tegen te komen.
Re: Van DC naar Camper
Ik ben totaal geen camper of kampeer persoon maar vind dit wel erg netjes van je om je bussie zo om te bouwen.
Alleen ik zou toch niet echt aan zo'n mobiel toilet kunnen wennen, zeker niet als zo'n ding ''open'' in de zelfde ruimte zit als waar je ook zit met rijden en kamperen. Zou voor mij toch echt een vereiste zijn dat dit afgesloten is, niet zozeer vanwege privacy alswel vanwege de lucht.
Alleen ik zou toch niet echt aan zo'n mobiel toilet kunnen wennen, zeker niet als zo'n ding ''open'' in de zelfde ruimte zit als waar je ook zit met rijden en kamperen. Zou voor mij toch echt een vereiste zijn dat dit afgesloten is, niet zozeer vanwege privacy alswel vanwege de lucht.
T4 2.5TDI 88pk 1999
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
Hendrikus,
Bedankt voor het compliment.
Tja, het is maar wat je onder open verstaat. De Porta Potti, werkt met een schuif die de onderkant, waar alles dus inkomt, afsluit van het bovengedeelte, waar je dus op zit. Het bovengedeelte, sluit je weer af met een deksel, zie plaatje, zoals ook bij een normaal toilet. Het hele zaakje staat bij mij dan verder in de houten doos die je ook op de foto kunt zien. Verder is het een kwestie van dagelijks even legen en schoonmaken. Overigens zit er in de PP ook een schoonwatertank waarmee je dus kunt spoelen.
Wat de privacy betreft: Als je al meer dan 30jaar bijelkaar bent, ben je wel wat gewend. De getinte ramen geven geen inkijk van de zijkanten en op een parkeerplaats gewoon even opletten, dat er niet iemand door je voorruit naar binnen zit te loeren
En voor de rest: Mijn vrouw vindt het een uitkomst. Zeker ook onderweg. Plassen wanneer het moet en geen gedoe meer met vieze wc's bij benzinestations.
Bedankt voor het compliment.
Tja, het is maar wat je onder open verstaat. De Porta Potti, werkt met een schuif die de onderkant, waar alles dus inkomt, afsluit van het bovengedeelte, waar je dus op zit. Het bovengedeelte, sluit je weer af met een deksel, zie plaatje, zoals ook bij een normaal toilet. Het hele zaakje staat bij mij dan verder in de houten doos die je ook op de foto kunt zien. Verder is het een kwestie van dagelijks even legen en schoonmaken. Overigens zit er in de PP ook een schoonwatertank waarmee je dus kunt spoelen.
Wat de privacy betreft: Als je al meer dan 30jaar bijelkaar bent, ben je wel wat gewend. De getinte ramen geven geen inkijk van de zijkanten en op een parkeerplaats gewoon even opletten, dat er niet iemand door je voorruit naar binnen zit te loeren

En voor de rest: Mijn vrouw vindt het een uitkomst. Zeker ook onderweg. Plassen wanneer het moet en geen gedoe meer met vieze wc's bij benzinestations.
Re: Van DC naar Camper
Hey Man...de camper ziet er strak uit kan niet anders zeggen dan vakwerk! :klappen
- Rafke 108
- Berichten: 691
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
- Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België
Re: Van DC naar Camper
Mooi projectje, echt waar...
En een mooi verslagje, dat lezen we graag en doet ons altijd wat naar vakantie verlangen :-)
En een mooi verslagje, dat lezen we graag en doet ons altijd wat naar vakantie verlangen :-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster

Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07
Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster
Re: Van DC naar Camper
Hi Mickel,
Wat een mooie camper is dat geworden! Zie dat je sidebars hebt van QPax. Wij hebben op onze Vito de QLight van QPax, met daarop drie verstralers (zie avatar). Juist ook vanwege onze vakanties in Noorwegen, soms onverlichte tunnels en zo. Ziet er met die drie verstralers lekker eigenwijs uit, en het geeft een bak licht!
Hoop een keer met een meeting je camper te mogen aanschouwen!
Groet,
Rico
Wat een mooie camper is dat geworden! Zie dat je sidebars hebt van QPax. Wij hebben op onze Vito de QLight van QPax, met daarop drie verstralers (zie avatar). Juist ook vanwege onze vakanties in Noorwegen, soms onverlichte tunnels en zo. Ziet er met die drie verstralers lekker eigenwijs uit, en het geeft een bak licht!
Hoop een keer met een meeting je camper te mogen aanschouwen!
Groet,
Rico
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Van DC naar Camper
He Rico,
Bedankt.
Dat van die verstralers is nog niet zo gek. Tot nu toe vond ik dat niet nodig. Wij gaan toch altijd in de zomer naar Scandinavië en dan rijd je eigenlijk nooit in het donker. Maar die niet verlichte tunnels in Noorwegen, daar had ik even nog niet aan gedacht. Overigens. Gaat het verbruik met verstralers ook omhoog, i.v.m. verhoogde luchtweerstand?
Bedankt.
Dat van die verstralers is nog niet zo gek. Tot nu toe vond ik dat niet nodig. Wij gaan toch altijd in de zomer naar Scandinavië en dan rijd je eigenlijk nooit in het donker. Maar die niet verlichte tunnels in Noorwegen, daar had ik even nog niet aan gedacht. Overigens. Gaat het verbruik met verstralers ook omhoog, i.v.m. verhoogde luchtweerstand?
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 09 dec 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
WiFi in de bus. Mac OS X10.6 Snow Leopard
December 2010
WiFi in de bus.
AWUS036H
Vandaag een setje voor WiFi in de bus binnengekregen. Op vakantie hebben we al vaak gehad, dat het bereik van WiFi (Bij mij: Airport- Apple/Mac OS X10.6 Snow Leopard) onvoldoende was. Je zat toch vaak iets te ver verwijderd van de hotspot op de camping. Een auto werkt als een kooi van Faraday, dus binnen ook nog eens geen of slechte ontvangst. Via Camperforum kwam ik op een setje van 2Com. Ik heb een USB-adapter met 5db antenne, een extra 10db antenne en een antennevoet met kabel gekocht. De USB-adapter wil ik vast in de DIN op het dashboard monteren. Aan de antennevoet zit nog eens 3 meter kabel. Die kan ik als het moet zelfs op het hefdak zetten. Ik ben benieuwd hoe goed het gaat werken.
Driver downloaden van de website van Alfa. http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptl ... ory=105397" onclick="window.open(this.href);return false;
Driver installeren fluitje van een cent. Wel even herstarten. Aanpassen in de terminal omdat het een driver voor OS X 10.5 zou zijn hoefde niet. Dus inmiddels staat de juiste driver wel op de website van Alfa. Handleiding: http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptl ... ory=105415" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanmiddag hier thuis al even geprobeerd. Ik kan normaliter ± 7 draadloze netwerken in de buurt vinden. Met de nieuwe USB-adapter zat ik vanmiddag zo op 17, inclusief een onbeveiligd netwerk. Dus dat lijkt goed.
Meer info:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8407029" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=363187" onclick="window.open(this.href);return false;
Update: Set in de bus geplaatst. Op het dashboard achter de DIN een zwart dekseltje van een sauspotje gemonteerd. De antennevoet blijft hierop zitten door de magneet in de voet. Voet kan dus ook zo door het raam buiten op de bus (zuignapjes) geplaatst worden. In de DIN de Alfa gemonteerd. Hierop de antennekabel vastgemaakt. Kabel loopt door de DIN en ligt daarna losjes om de voet. USB-kabeltje kan na gebruik in de DIN opgeborgen worden. In de bus heb ik al een prima ontvangst. Update maart 2011
geplaatst
Van een vriend een Fon router gekregen.
Ik heb nu overal waar een Fon-hotspot is gratis Wifi.
lees verder: viewtopic.php?f=13&t=30170&p=218169#p218169" onclick="window.open(this.href);return false;
WiFi in de bus.
AWUS036H
Vandaag een setje voor WiFi in de bus binnengekregen. Op vakantie hebben we al vaak gehad, dat het bereik van WiFi (Bij mij: Airport- Apple/Mac OS X10.6 Snow Leopard) onvoldoende was. Je zat toch vaak iets te ver verwijderd van de hotspot op de camping. Een auto werkt als een kooi van Faraday, dus binnen ook nog eens geen of slechte ontvangst. Via Camperforum kwam ik op een setje van 2Com. Ik heb een USB-adapter met 5db antenne, een extra 10db antenne en een antennevoet met kabel gekocht. De USB-adapter wil ik vast in de DIN op het dashboard monteren. Aan de antennevoet zit nog eens 3 meter kabel. Die kan ik als het moet zelfs op het hefdak zetten. Ik ben benieuwd hoe goed het gaat werken.
Driver downloaden van de website van Alfa. http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptl ... ory=105397" onclick="window.open(this.href);return false;
Driver installeren fluitje van een cent. Wel even herstarten. Aanpassen in de terminal omdat het een driver voor OS X 10.5 zou zijn hoefde niet. Dus inmiddels staat de juiste driver wel op de website van Alfa. Handleiding: http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptl ... ory=105415" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanmiddag hier thuis al even geprobeerd. Ik kan normaliter ± 7 draadloze netwerken in de buurt vinden. Met de nieuwe USB-adapter zat ik vanmiddag zo op 17, inclusief een onbeveiligd netwerk. Dus dat lijkt goed.
Meer info:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8407029" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=363187" onclick="window.open(this.href);return false;
Update: Set in de bus geplaatst. Op het dashboard achter de DIN een zwart dekseltje van een sauspotje gemonteerd. De antennevoet blijft hierop zitten door de magneet in de voet. Voet kan dus ook zo door het raam buiten op de bus (zuignapjes) geplaatst worden. In de DIN de Alfa gemonteerd. Hierop de antennekabel vastgemaakt. Kabel loopt door de DIN en ligt daarna losjes om de voet. USB-kabeltje kan na gebruik in de DIN opgeborgen worden. In de bus heb ik al een prima ontvangst. Update maart 2011

Van een vriend een Fon router gekregen.
Ik heb nu overal waar een Fon-hotspot is gratis Wifi.
lees verder: viewtopic.php?f=13&t=30170&p=218169#p218169" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 okt 2011, 14:32, 22 keer totaal gewijzigd.