Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rokende T 4
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 07:34
Rokende T 4
Ik heb een 96 transporter T4 2,4 tdi ( km stand 250.000 )
Super bus, alleen als ik de bus 'sochtends start staat de hele buurt blauw van de rook.
De bus gebruikt geen druppel olie ,maar krijgt volgens mij te veel diesel ingespoten
als ik ook maar 2 mm het gas in druk dan vliegt hij vooruit.
Na enkele minuten rijden is de rook weg
Heeft dit iets met de chokeafstelling te maken ?
Vr.groet
Eric Kistemaker
Zandvoort
Super bus, alleen als ik de bus 'sochtends start staat de hele buurt blauw van de rook.
De bus gebruikt geen druppel olie ,maar krijgt volgens mij te veel diesel ingespoten
als ik ook maar 2 mm het gas in druk dan vliegt hij vooruit.
Na enkele minuten rijden is de rook weg
Heeft dit iets met de chokeafstelling te maken ?
Vr.groet
Eric Kistemaker
Zandvoort
Re: Rokende T 4
Hallo,
Als je bij starten blauwe rook hebt en die later weg gaat kan dit een of meerdere kapotte gloeibougies zijn.
Blauwe rook is onverbrande diesel.
Ik ben er ook maar achtergekomen als ik 3 kapotte gloeibougies had.
Toen startte hij na 5 minuten. Gloeibougies vervangen en blauwe rook was weg.
Of de voorverwarming werkt kan je het beste nakijken met aan amperetang die gelijkstroom kan meten.
Ik had bij 3 kapotte gloeibougies 20A.
Na vervangen van alle had ik 100A.
Bij het voorverwarmen daalt de stroom van 100A ---> naar 50A
Hangt er natuurlijk vanaf wat de weerstand van de bougie is.
Rudi
Als je bij starten blauwe rook hebt en die later weg gaat kan dit een of meerdere kapotte gloeibougies zijn.
Blauwe rook is onverbrande diesel.
Ik ben er ook maar achtergekomen als ik 3 kapotte gloeibougies had.
Toen startte hij na 5 minuten. Gloeibougies vervangen en blauwe rook was weg.
Of de voorverwarming werkt kan je het beste nakijken met aan amperetang die gelijkstroom kan meten.
Ik had bij 3 kapotte gloeibougies 20A.
Na vervangen van alle had ik 100A.
Bij het voorverwarmen daalt de stroom van 100A ---> naar 50A
Hangt er natuurlijk vanaf wat de weerstand van de bougie is.
Rudi
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: Rokende T 4
Weet je wel zeker dat er een 2,4 blok in zit?2personsonboard schreef:als ik ook maar 2 mm het gas in druk dan vliegt hij vooruit.

Re: Rokende T 4
of het 2.4 klopt niet of het tdi niet welk motorblok zit er nu in ?
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 07:34
Re: Rokende T 4
Ja 2,5 tdi blok natuurlijk,maar de koude start is prima dan zijn de gloeispiralen toch goed ?
Re: Rokende T 4
Zolang er nog 2 werken start hij nog goed.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Rokende T 4
Een TDI heeft geen choke , dus daar kan aan de afstelling niks verkeerd van zijn.2personsonboard schreef:Ik heb een 96 transporter T4 2,4 tdi ( km stand 250.000 )
Super bus, alleen als ik de bus 'sochtends start staat de hele buurt blauw van de rook.
De bus gebruikt geen druppel olie ,maar krijgt volgens mij te veel diesel ingespoten
als ik ook maar 2 mm het gas in druk dan vliegt hij vooruit.
Na enkele minuten rijden is de rook weg
Heeft dit iets met de chokeafstelling te maken ?
Vr.groet
Eric Kistemaker
Zandvoort
Wat wel een mogelijke oorzaak kan zijn is de timing (afstelling vd pomp) , of een turbo die wat lekkage begint te vertonen (hoeft daarom nog geen olie te verbruiken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: Rokende T 4
timing van de pomp niet goed , was bij mij vorig jaar ook zo , deze zomer pomp goed gezet en nu met deze koude geweest niks aan de hand , bij mij km stand 314.000
T4 Multivan 2.5 TDI
Re: Rokende T 4
weet niet wat van tdi het is maar als het een blauwe i is dan roken ze altijd wat met koude motor. Opzich hoeft dat helemaal niet erg te zijn.
RUBBEREXPRESS
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rokende T 4
inderdaad Bart, dat ben ik met je eens.
Alleen schreef hij een bouwjaar van '96 dus dan denk ik dat het een 102 pk is,
omdat de 88 pk toen nog niet geleverd was, volgens mij..
Alleen schreef hij een bouwjaar van '96 dus dan denk ik dat het een 102 pk is,
omdat de 88 pk toen nog niet geleverd was, volgens mij..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rokende T 4
Heeft mijn ACV van 1996 ook.
Waarschijnlijk slijtage van de verstuivers en niet helemaal goed met inspuiting.
Niet druk om maken, is gewoon wat ouder materiaal...
mvg Rick
Waarschijnlijk slijtage van de verstuivers en niet helemaal goed met inspuiting.
Niet druk om maken, is gewoon wat ouder materiaal...
mvg Rick
- pieter k 1167
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
- Locatie: Ouddorp ZH
Re: Rokende T 4
Zoals dit ongeveer?
Bij mijn bus zijn de gloei spiralen vervangen.
4 van de 5 waren kapot.
Ik heb nu geen last meer van raar kijkende buren.
Start weer perfect.
TDI 102 pk 2000 / bijna 160.000 km

Bij mijn bus zijn de gloei spiralen vervangen.
4 van de 5 waren kapot.
Ik heb nu geen last meer van raar kijkende buren.
Start weer perfect.
TDI 102 pk 2000 / bijna 160.000 km
Re: Rokende T 4
@pieter , zo te zien was dat GEEN griepje . Dit was volgens mij een zware long ontsteking ????.




Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23 dec 2010, 07:34
Re: Rokende T 4
Bus rookt niet meer,
Inderdaad de afstelling van de brandstofpomp
Nieuwe snaar op laten zetten en goed laten afstellen ( € 370,- )
Ik heb nu geen kwade mensen meer achter me rijden 's ochtends
Inderdaad de afstelling van de brandstofpomp
Nieuwe snaar op laten zetten en goed laten afstellen ( € 370,- )
Ik heb nu geen kwade mensen meer achter me rijden 's ochtends