Artikel uit BNDeStem
" Werkgever ook schuld aan fataal ongeval' / maandag 13 december 2010
ARNHEM - Een 43- jarige werkgever uit Sint Willebrord is in de ogen van de officier van justitie medeschuldig is aan een dodelijk ongeluk op de A15 bij Meteren, in juni 2008.
Hij eiste voor de Arnhemse rechtbank een werkstraf van 120 uur en een geldboete van 2.500 euro. Een 23-jarige Roosendaler - inmiddels veroordeeld - kwam met een collega van een klus toen op de snelweg de turbo van de bedrijfsbus haperde. Hij had het vaker meegemaakt en wist wat te doen. Zijn werkgever had het hem voorgedaan: je zet, al rijdend, de motor uit en start hem opnieuw. Maar hij trok de sleutel er per ongeluk helemaal uit, het stuur schoot in het stuurslot, hij raakte in paniek en botste tegen een vrachtwagen. Zijn collega, die achterin lag te slapen, kwam door de klap om het leven.
Twee maanden voor het ongeval was de auto bij de garage, waar het mankement niet werd opgemerkt. De Roosendaler meldde zijn werkgever dat het euvel nog steeds bestond.
De officier eiste ook een voorwaardelijk rijverbod van negen maanden en een geldboete van vijfhonderd euro omdat de auto niet in goede staat was."
Noot: de turbo van mijn T5 heeft ook mij diverse keren in de problemen gebracht. Met 140 km op de linkerbaan, plots bijna al je vermogen weg, auto's die bijna achterop knallen en zelf proberen tussen de vrachtwagens door de vluchtstrook te bereiken. M.i. is VW hiervoor mede verantwoordelijk, want dit is "gewoon" een veel voorkomend probleem dat adequaat opgelost zou moeten worden. Maar bij VW en PON - één van de rijkste Nederlanders - blijft het erg stil.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
slechte turbo, levensgevaarlijk
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: slechte turbo, levensgevaarlijk
Ja, maar de sleutel onder het rijden eruit halen?! Dan ben je wel levensmoe.
Maar om in zo'n geval de werkgever ter verantwoording te roepen is ook wel een uiterste.
Beetje Amerikaans, maar dan zou pon ervoor op draaien.
Maar om in zo'n geval de werkgever ter verantwoording te roepen is ook wel een uiterste.
Beetje Amerikaans, maar dan zou pon ervoor op draaien.
Re: slechte turbo, levensgevaarlijk
Inderdaad niet slim om de sleutel er uit te trekken. Waar het mij om gaat is dat ook ik als de turbo in de noodloop gaat het contact al rijdend even uit en daarna weer aan zet om hem te resetten. Er zijn veel T5-rijders met hetzelfde probleem. Andere merken kennen grootschalige terugroepacties bij problemen die veel minder ernstig en gevaarlijk zijn. "VW, wie anders?" komt m.i. zijn verantwoordelijkheid niet na.
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: slechte turbo, levensgevaarlijk
Je moet gewoon naar de garage gaan en de boel laten uitlezen.offroad schreef:Inderdaad niet slim om de sleutel er uit te trekken. Waar het mij om gaat is dat ook ik als de turbo in de noodloop gaat het contact al rijdend even uit en daarna weer aan zet om hem te resetten. Er zijn veel T5-rijders met hetzelfde probleem. Andere merken kennen grootschalige terugroepacties bij problemen die veel minder ernstig en gevaarlijk zijn. "VW, wie anders?" komt m.i. zijn verantwoordelijkheid niet na.
Als je een lekke band heb dan blijf je die ook niet oppompen zodra die weer leeg is.
Heb zelf ook 'noodloop' problemen gehad. Het is gewoon een functie om het blok te beschermen tegen verdere mogelijke schade.
Bleek een uitlaat sensor te zijn. Dus noodloop is niet meer dan een waarschuwing van je computer die zegt 'take me to a garage'
En voor diegene die dat niet willen, die moeten hun contact even aan/uit doen maar kijk uit dat je niet per ongeluk je sleutel eruit

Deze noodloop problemen komen ook bij andere voor, in elke wagen zit een computer.
Maar in noodloop is veruit beter dan remmen die kunnen weigeren of een gaspedaal dat blijft hangen, toch

- Harry4motion
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Re: slechte turbo, levensgevaarlijk
Dus conclusie wat mij betreft:
Het getuigd niet van een hoge mate van intelligentie om je sleutel onder het rijden uit je contact te trekken.
En ook al niet om je bus niet te laten maken als je al weet dat hij niet in orde is.
Het getuigd niet van een hoge mate van intelligentie om je sleutel onder het rijden uit je contact te trekken.

En ook al niet om je bus niet te laten maken als je al weet dat hij niet in orde is.

Re: slechte turbo, levensgevaarlijk
BNDeStem 29-12-10
"120 uur werkstraf voor werkgever chauffeur
woensdag 29 december 2010 | 09:07
SINT WILLEBRORD - De 43-jarige werkgever van een chauffeur die in juni 2008 een dodelijk ongeluk veroorzaakte op de A15 bij Meteren is veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur.
Ook moet de man uit Sint Willebrord een boete betalen van vijfhonderd euro omdat hij de werknemer, een 23-jarige Roosendaler die eerder al is veroordeeld, heeft laten rijden met een bedrijfsauto die niet in orde was. De chauffeur reed op de snelweg A15 toen de turbo haperde. Dat gebeurde vaker, de wagen had een bekend mankement.
Zijn werkgever had hem daarom voorgedaan hoe je dan al rijdend de motor uitzet en hem opnieuw start.
Per ongeluk trok de inwoner van het Oost-Brabantse dorp de sleutel er helemaal uit.
Het stuur schoot daarop in het stuurslot, waardoor de vrachtwagen uit koers raakte. Daarop volgde een botsing met een andere vrachtwagen. Een collega die achterin lag te slapen kwam om het leven.
De rechtbank neemt het de werkgever kwalijk dat hij zijn personeel met een bus liet rijden die niet in orde was. Had hij niet voorgedaan hoe de storing verholpen kon worden, dan was het ongeluk nooit gebeurd."
"120 uur werkstraf voor werkgever chauffeur
woensdag 29 december 2010 | 09:07
SINT WILLEBRORD - De 43-jarige werkgever van een chauffeur die in juni 2008 een dodelijk ongeluk veroorzaakte op de A15 bij Meteren is veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur.
Ook moet de man uit Sint Willebrord een boete betalen van vijfhonderd euro omdat hij de werknemer, een 23-jarige Roosendaler die eerder al is veroordeeld, heeft laten rijden met een bedrijfsauto die niet in orde was. De chauffeur reed op de snelweg A15 toen de turbo haperde. Dat gebeurde vaker, de wagen had een bekend mankement.
Zijn werkgever had hem daarom voorgedaan hoe je dan al rijdend de motor uitzet en hem opnieuw start.
Per ongeluk trok de inwoner van het Oost-Brabantse dorp de sleutel er helemaal uit.
Het stuur schoot daarop in het stuurslot, waardoor de vrachtwagen uit koers raakte. Daarop volgde een botsing met een andere vrachtwagen. Een collega die achterin lag te slapen kwam om het leven.
De rechtbank neemt het de werkgever kwalijk dat hij zijn personeel met een bus liet rijden die niet in orde was. Had hij niet voorgedaan hoe de storing verholpen kon worden, dan was het ongeluk nooit gebeurd."
- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: slechte turbo, levensgevaarlijk
1 het eerste artikel is het een bedrijfsbus
en in het tweede een vrachtwagen
Maargoed het rechtssysteem is ook niet goed hoor als je dat bedoeld.
Voor iemand dood rijden kan je gewoon 240uur coniferen snoeien, of misschien al minder tegenwoordig
en in het tweede een vrachtwagen


Maargoed het rechtssysteem is ook niet goed hoor als je dat bedoeld.
Voor iemand dood rijden kan je gewoon 240uur coniferen snoeien, of misschien al minder tegenwoordig
