Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
gps
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
gps
ik ben bezig met en gps systeem van pioneer aan het plaatsen
maar ik zit met en probleem....
ik moet en draad aan sluiten voor de rijsnelheid.zo dat de gps weet hoe snel ik rij..
maar mijn t4 is van het bj 91, en heb nog en oude teller. weet ik nu niet dat vw aar ook al aangedacht heeft.
zal er zo en kabel al in zitten
maar ik zit met en probleem....
ik moet en draad aan sluiten voor de rijsnelheid.zo dat de gps weet hoe snel ik rij..
maar mijn t4 is van het bj 91, en heb nog en oude teller. weet ik nu niet dat vw aar ook al aangedacht heeft.
zal er zo en kabel al in zitten
Re: gps
Ik zal je hier wel niet mee helpen, maar ik vind het raar dat een GPS systeem door een draad "verteld" moet worden hoe hard je rijdt.
Dat is toch wat een GPS namelijk, buiten je positie bijhouden, automatisch al doet: berekenen hoe snel je je verplaatst.
Weet je zeker dat die draad daar voor is ?
MVG
Gijs
Dat is toch wat een GPS namelijk, buiten je positie bijhouden, automatisch al doet: berekenen hoe snel je je verplaatst.
Weet je zeker dat die draad daar voor is ?
MVG
Gijs
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: gps
het is voor de rijsnelheid, het staat er klaar en duidelijk bij....
want er is zelfs en draad bij die ik op mij achteruit moet zetten.als ik achteruit rij dat hij het ook weet
want er is zelfs en draad bij die ik op mij achteruit moet zetten.als ik achteruit rij dat hij het ook weet
Re: gps
Omdat je geen digitale km-teller unit hebt maar een analoge, moet je bij de aansluiting van de km-tellerkabel op de versnellingsbak een omvorm kastje er tussen zetten.
Hier zit dan een kabel aan waarmee je snelheidssignaal krijgt van de auto.
Als je dit niet aansluit gaat je navigatie niet werken.
Ik weet even niet meer hoe dat omvorm kastje heet.
Hier zit dan een kabel aan waarmee je snelheidssignaal krijgt van de auto.
Als je dit niet aansluit gaat je navigatie niet werken.
Ik weet even niet meer hoe dat omvorm kastje heet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gps
als je een mechanische teller hebt (en dat heeft een 91er) dan is er in je auto geen electrisch snelheidssignaal aanwezig.
je moet dan een pulsgever plaatsen in de tellerkabel, dit is een stukje mechanica/electronica dat aangedreven door je kilometertellerkabel (3x woordwaarde)een electrisch pulssignaal creëerd dat snelheidsafhankelijk veranderd.
Ik durf niet te zeggen of een pioneer navi ook werkt zonder snelheidssignaal of dat ie het echt nodig heeft. Sommige navigatie systemen halen de snelheid uit de GPS positie, andere niet.
Voor de tellers van de T4 is er een mogelijkheid (geen idee of de T4 tellers met mechanische teller dit allemaal hebben) om achterop de teller een modificatie uit te voeren waardoor je een puls aansluiting op je tellerunit krijgt.
is hier al vaker ter sprake geweest (niet heel recent) en op t4-wiki.de staat het ook(tellerunit heet Kombiinstument, snelheidssignaal heet Geschwindigkeitssignal in het duits)
de link naar het artikel op T4-Wiki naar beneden scrollen naar "nachrüstung"
je moet dan een pulsgever plaatsen in de tellerkabel, dit is een stukje mechanica/electronica dat aangedreven door je kilometertellerkabel (3x woordwaarde)een electrisch pulssignaal creëerd dat snelheidsafhankelijk veranderd.
Ik durf niet te zeggen of een pioneer navi ook werkt zonder snelheidssignaal of dat ie het echt nodig heeft. Sommige navigatie systemen halen de snelheid uit de GPS positie, andere niet.
Voor de tellers van de T4 is er een mogelijkheid (geen idee of de T4 tellers met mechanische teller dit allemaal hebben) om achterop de teller een modificatie uit te voeren waardoor je een puls aansluiting op je tellerunit krijgt.
is hier al vaker ter sprake geweest (niet heel recent) en op t4-wiki.de staat het ook(tellerunit heet Kombiinstument, snelheidssignaal heet Geschwindigkeitssignal in het duits)
de link naar het artikel op T4-Wiki naar beneden scrollen naar "nachrüstung"
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: gps
bedankt roger ik zal de teller eens er uithalen.en als het onderdeel er nog niet in zit.zal ik het mij bestellen
de gps heeft het degelijk wel nodig,anders loopt hij niet juist
de gps heeft het degelijk wel nodig,anders loopt hij niet juist
Re: gps
De snelheid wordt bepaald via de satelieten, dus werkt zonder die aansluiting ook.
Maar als je in een kilometerlange tunnel de afslag moet nemen is het wel handig met zo een aansluiting want dan heb je namelijk geen satelietontvangst
Maar als je in een kilometerlange tunnel de afslag moet nemen is het wel handig met zo een aansluiting want dan heb je namelijk geen satelietontvangst
Re: gps
Klopt helemaal. Ik heb zelf ook een aantal Pioneers Avic's gehad en deze werkten allemaal zonder rijsignaal. De gene die ik nu heb heb ik wel via een pulssignaalgever die ik tussen de km-tellerkabel heb zitten aangesloten, dit omdat ik merkte dat in tunnels maar ook bv in Frankrijk in de bergen het signaal af en toe kwijt was. Tevens heb ik voor een beter signaal de gps antenne niet in/onder mijn dasboard maar op mijn dashboard geplaatst.thierry v schreef:De snelheid wordt bepaald via de satelieten, dus werkt zonder die aansluiting ook.
Maar als je in een kilometerlange tunnel de afslag moet nemen is het wel handig met zo een aansluiting want dan heb je namelijk geen satellietontvangst
Groet Rinke
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: gps
ik heb de avic -x1bt....heb het toestel al meer dan en jaar aan de kant liggen
heb het nu geplaatst .maar hij toont aan dat ik in frankrijk zit.terwijl ik in belgie ben
kent iemand dat probleem.
als ik tijd heb zal ik eens rond rijden voor te zien de de snelheid kabel er wel aan moet
heb het nu geplaatst .maar hij toont aan dat ik in frankrijk zit.terwijl ik in belgie ben
kent iemand dat probleem.
als ik tijd heb zal ik eens rond rijden voor te zien de de snelheid kabel er wel aan moet
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gps
Als je een pioneer navi installeert en de eerste keer opstart dan sta je op de rotonde bij de Arc de Triomph in Parijs, dat klopt......
de navi (alle GPS systemen volgensmij) heeft dan even nodig om de schijnbaar tegenstrijdige info (laatste positie was in Frankrijk denkt ie, en nu klopt zijn GPS info niet met die positie) te verifiëren en de nieuwe positie als juiste te accepteren. Dit kan als je stil staat al even duren, als je ook nog gaat rijden duurt het nog langer omdat ie dan ook nog telkens andere nieuwe posities binnen krijgt.
Als ie zijn nieuwe positie gevonden heeft zal ie daarna sneller de juiste positie aangeven.
GPS antenne plaats ik voor mijn werk (voertuigvolgsystemen) ALTIJD onder het (KUNSTSTOF!! geen metaal) dashboard, dat heeft weinig tot geen mindere ontvangst tot gevolg. Wat wel storen kan op de ontvangst is een warmtewerende folie in de ruit. Het is nu eenmaal geen verfraaiing van het dashboard als er zo'n zwart of grijs blokje met een draadje er aan bovenop ligt.
de navi (alle GPS systemen volgensmij) heeft dan even nodig om de schijnbaar tegenstrijdige info (laatste positie was in Frankrijk denkt ie, en nu klopt zijn GPS info niet met die positie) te verifiëren en de nieuwe positie als juiste te accepteren. Dit kan als je stil staat al even duren, als je ook nog gaat rijden duurt het nog langer omdat ie dan ook nog telkens andere nieuwe posities binnen krijgt.
Als ie zijn nieuwe positie gevonden heeft zal ie daarna sneller de juiste positie aangeven.
GPS antenne plaats ik voor mijn werk (voertuigvolgsystemen) ALTIJD onder het (KUNSTSTOF!! geen metaal) dashboard, dat heeft weinig tot geen mindere ontvangst tot gevolg. Wat wel storen kan op de ontvangst is een warmtewerende folie in de ruit. Het is nu eenmaal geen verfraaiing van het dashboard als er zo'n zwart of grijs blokje met een draadje er aan bovenop ligt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: gps
Klopt helemaal, eerst systeem zijn werk laten doen en dan zelf nog even een paar grote rondes rijden kan helpen, op de reddingboot een gps calibreren doen we door een aantal rondes te varen zodat ie z'n noord, oost, zuid, west (kompas) makkelijker verwerkt zo word het al "eeuwen" gedaan bij ons of het werkt..... het werd me voor m'n avic ook ooit aangeraden om te doen.Roger B. (11)61 schreef:Als je een pioneer navi installeert en de eerste keer opstart dan sta je op de rotonde bij de Arc de Triomph in Parijs, dat klopt......
de navi (alle GPS systemen volgensmij) heeft dan even nodig om de schijnbaar tegenstrijdige info (laatste positie was in Frankrijk denkt ie, en nu klopt zijn GPS info niet met die positie) te verifiëren en de nieuwe positie als juiste te accepteren. Dit kan als je stil staat al even duren, als je ook nog gaat rijden duurt het nog langer omdat ie dan ook nog telkens andere nieuwe posities binnen krijgt.
Als ie zijn nieuwe positie gevonden heeft zal ie daarna sneller de juiste positie aangeven.
GPS antenne plaats ik voor mijn werk (voertuigvolgsystemen) ALTIJD onder het (KUNSTSTOF!! geen metaal) dashboard, dat heeft weinig tot geen mindere ontvangst tot gevolg. Wat wel storen kan op de ontvangst is een warmtewerende folie in de ruit. Het is nu eenmaal geen verfraaiing van het dashboard als er zo'n zwart of grijs blokje met een draadje er aan bovenop ligt.
Wat betreft de antenne, ik had hem onder het dashboard zitten misschien wel met wat belemmering er boven, maar zat regelmatig naast de weg, ook het feit dat er bij ons regelmatig een dikke wegenatlas/campinggidsen o.i.d boven op het dashboard ligt heeft me doen besluiten om de antenne naar boven te halen en zover mogelijk naar voren onder de ruit te monteren.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: gps
@ Rimu,
is onder je Westfalia dak toevallig geen optie voor je?
Daar zit het namelijk origineel VW i.c.m. een camper ook..
is onder je Westfalia dak toevallig geen optie voor je?
Daar zit het namelijk origineel VW i.c.m. een camper ook..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 22:29
Re: gps
als ik het goed begrijp moet ik de gps op laten staan,want hij staat in parijs...
maar ik wacht wel nog achter en cd van oost,want belgie heb ik nog niet.....
ik heb de antenne op de zij kant van de voor ruit geplaatst,deurstijl....
maar ik wacht wel nog achter en cd van oost,want belgie heb ik nog niet.....
ik heb de antenne op de zij kant van de voor ruit geplaatst,deurstijl....
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: gps
gps antenne moet vrij zicht aar boven hebben, vlak bij de stijl kun je af en toe storing van de stijl hebben.
zonder de CD van het land waar ie is zal ie nevernooit vinden waar ie is natuurlijk
zonder de CD van het land waar ie is zal ie nevernooit vinden waar ie is natuurlijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon