Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

winterklapband

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stor
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:54

winterklapband

Bericht door stor »

Hoi ,

Vorige week in een diepe put gereden op de (belgische) snelweg
volgende dag band rechts voor nagekeken alles blijkbaar oké
één week later begon de bus gelijk wat zwaarder te sturen en jawel beetje later band ontploft bij inhaalbeweging :nuts :nuts

nu heb ik nog 3 niet versleten winterbanden over , ondertss is dezefde is band niet direct leverbaar
Vraag :
* wacthen op één nieuwe band en dan met 3 meer versleten winterbanden rijden
* wachten op 4 nieuwe banden voor nog een maand winter :muur
* ondertussen de winter verder uit rijden of met reserve wiel , waar past die band dan het best voor of achter ?
* of toch veiliger om reeds de gewone banden er weer op te leggen

ik ga er niet meer mee op skiverlof dit jaar
ondertss wil ik wel blijven rijden

grtz

G
VW T4 RoadRunner
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: winterklapband

Bericht door frank884 »

Bij de bandenboer een gebruikte winterband erbij kopen,
of op E bay??
lijkt me wel te vinden van de standaard maat 195-70 R 15C
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: winterklapband

Bericht door Roger B. (11)61 »

wie zegt dat ie op standaardmaat 195 70 16 rijdt?

en ik denk dat de winter nog lang niet voorbij is en dat je nog wel op 2 maanden winterweer kunt gokken

mooist zou zijn als je een zelfde type en maat band met ongeveer gelijke profieldiepte kunt vinden op ebay oid, of, als je banden toch al ver heen waren (5mm of minder profiel) toch maar 4 nieuwe nemen en de set voor volgend jaar al vast in orde hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: winterklapband

Bericht door bartt4 »

wat van merk maat en type band gaat het om, maby heb ik nog wel wat liggen. of kan ik nog wat regelen. anders beste is een winterband er bij te zoeken mocht het ander merk zijn zet m dan achter om. Dan heb je minste last van verschillende rolweerstand.
RUBBEREXPRESS
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: winterklapband

Bericht door J. Jolliffe »

http://www.bm-onderdelenshop.nl/band/wi ... anden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die hebben in ieder geval gebruikte winterbanden op voorraad, evenals nieuwe.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: winterklapband

Bericht door RPS »

En anders twee nieuwe en gelijk monteren, eventueel op een extra velg.
Nieuwe banden op de voorkant en de "oude'' als reserveband heb je gelijk een reserve voor de zomer en winter periode.
Als de totale set nog niet zo oud is zou ik kiezen voor 1 nieuwe, als gebruikt niet te krijgen is, en die achter monteren een eventueel verschil in profielhoogte is dan niet zo snel merkbaar als bij montage voorzijde.
succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
stor
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2009, 13:54

Re: winterklapband

Bericht door stor »

bartt4 schreef:wat van merk maat en type band gaat het om, maby heb ik nog wel wat liggen. of kan ik nog wat regelen. anders beste is een winterband er bij te zoeken mocht het ander merk zijn zet m dan achter om. Dan heb je minste last van verschillende rolweerstand.
bedankt voor de info , de bandenmaat is 205 / 65 15
deze maat is blijkbaar nergens meer in Belgie te krijgen deze winter zeker niet met loadindex voor lichte vracht

Ondertussen vandaag bij het bekijken van de banden gemerkt dat er rechts achter ook nog een nagel in zit :muur :muur
ga hem direct eens op :werkaanT4 zetten om de nagel eruit te halen en beginnen met 2 zomerbanden achteraan te plaatsen
denk dat dit momenteel de beste oplossing is beetje meer grip op de aangedreven wielen en toch een 1/2 balans voor en achter .

daarna nog eens wat verder zoeken wie :wjw
VW T4 RoadRunner
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: winterklapband

Bericht door J. Jolliffe »

Bij gladheid zou ik wel oppassen met alleen winterbanden voor. De voorkant heeft veel meer grip dus je voelt slecht aan wat de achterkant nog kan hebben. Ook bij het remmen zul je een blokkerende achteras krijgen. Zelf monteer ik de beste banden altijd op de achteras. In een bocht volgen de achterwielen niet volledig het spoor van de voorbanden dus die krijgen ook sneeuw voor hun kiezen.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: winterklapband

Bericht door RPS »

Winterbanden altijd op de aangedreven wielen zodat bij afremmen op de motor het beste resultaat behaald wordt en ook bij het door de bocht gaan zullen je aangedreven wielen harden aan de auto trekken dan je achterwielen afwijken.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: winterklapband

Bericht door Roger B. (11)61 »

beste banden altijd op de achter as, een voorwielslip krijg je niet so snel, uitbreken achter wel, zelfs met een voorwielaandrijver is dat mogelijk

nooit slechts één as van winterbanden voorzien, je creëert daardoor een vreemd weggedrag dat voor onverwachte situaties kan zorgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: winterklapband

Bericht door bartt4 »

popgom heeeft nog conti,s in de 102 loadindex.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie