Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verzinkt en niet-verzinkt

vragen over de T4
Pascal-141

Re: verzinkt en niet-verzinkt

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Is het ook niet zo dat alleen het casco verzinkt is?
Dus niet de deuren/kleppen e.d.>
grtz.Harry
Bij de verzinkte modellen is de motorkap zeker ook verzinkt , want op mijn 2002-er bleef de steenslagop de motorkap gewoon "blank " , zonder roestvorming . Of de deuren enz ook verzinkt zijn weet ik niet ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pluuke
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Het lijkt mij toch dat de hele carrosserie met alle deuren / kleppen etc eraan het (electrolytische) zinkbad ingaan.
Wat is er immers gevoeliger voor roest dan de smalle holtes van het dubbele plaatwerk onderin deuren en kleppen.
Maar vergeleken met thermisch verzinken is het een dunne laag.
Thermisch verzinken is geen optie omdat het spul er dan minstens 100 kg zwaarder uitkomt, bovendien de temperatuur van het zinkbad (450 graden) ervoor zou zorgen dat dun plaatwerk kromtrekt.
Aan het electrolytisch verzinken gaan nog meer baden vooraf, onder andere een zoutzuur oplossing om het metaal schoon te beitsen.
Maar vraag me toch af of de bus inderdaad in zijn geheel in bad gaat, of dat ie wordt samengesteld uit electrolytisch verzinkte staalplaat ?? Laatste lijkt me niet...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
odorf

Bericht door odorf »

Pascal-141 schreef: Bij de verzinkte modellen is de motorkap zeker ook verzinkt, want op mijn 2002-er bleef de steenslagop de motorkap gewoon "blank " , zonder roestvorming . Of de deuren enz ook verzinkt zijn weet ik niet ...
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de motorkap vanaf '90 of '91 al verzinkt was. En deuren iets later ook.
Van mijn '94-er is hij dat zeker ook. Veel steenslagputjes maar geen roest :klappen
En mijn deuren blijven ook roestvrij ... de rest helaas niet :bonk :bonk :bonk :bonk

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje »

bus, audi en ook vw wordt samengesteld uit elektrolytisch verzinkte plaat. Zo van de haspel af wel te verstaan. Dat wordt daarna geperst, geknipt en gelast enz. Auto gaat helemaal geen verzink dompelbad in. Hij wordt alleen als eerste gedompeld in een zinkrijke primer. maar dat heeft niets met verzinken op zicht te maken.

Als je weet hoe een elektrolytisch bad werkt weet je ook dat dit op een autokoets niet kan. Stroom neemt de weg van de korstste weerstand, en zal aan de binnenzijde van de holle carrosserie ruimtes dus ook nooit zinkafzetting geven...

hoe weten we dit?? fabrieksrondleiding audi ingolstadt.....
pluuke
Contacteer:

Bericht door pluuke »

Da's dan duidelijk.
Betekent dat alle kopse kanten van het materiaal blank zijn, alhoewel er tijdens het knippen op de knipkanten ook zink wordt afgezet.
En dat er op alle plaatsen waar er wordt gelast / gepuntlast de zink wegbrand, dus ook potentiële bronnen van roest zijn.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
repelsteeltje

Bericht door repelsteeltje »

pluuke schreef:Da's dan duidelijk.
Betekent dat alle kopse kanten van het materiaal blank zijn, alhoewel er tijdens het knippen op de knipkanten ook zink wordt afgezet.
En dat er op alle plaatsen waar er wordt gelast / gepuntlast de zink wegbrand, dus ook potentiële bronnen van roest zijn.

yep, klopt als een (vw) bus.

Zink heeft een z.g. zelfherstellende werking, het zink om de beschadiging heen is geneigd het blanke materiaal naast zich te overdekken met een miniscuul laagje zink wat dan weer een beschermd.

Puntlassen vind je in moderne wagens al minder, ze plakken ze gewoon in elkaar. Op kritische plaatsen zitten ze dus bij voorbaat niet meer.

Als jullie ooit in de buurt van ingolstadt zijn, neem die audi fabriek mee, daar kom je veel meer te zien dan in wolfsburg bij vw (wordt je met een treintje door de fabriek gerost). Bij audi ga je lopend langs de produktie en zie je veel meer. Klein groepje en goede uitleg, mag ook alles zelf vragen.... Staat er letterlijk met je neus op. Enne, gedraag je als student, dat geeft korting :jumpklap :jumpklap
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de motorkap vanaf '90 of '91 al verzinkt was. En deuren iets later ook.
nee hoor , ik heb er al meerdere motorkappen gehad (tot pakweg 97-98) die bij steenslag enz er vrolijk op los roesten
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie