Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Project “van 2.4D naar 2.5TDi” en nu spuiten
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Die Dynamo is aangepast om twee accu´s te laden via dat diodeblok wat je er uit gehaald hebt.
De draad die je ziet lopen is om de spanningsval van 0.7 volt te compenseren, en die levert de dynamo nu extra.
Zodat de accu´s allebei weer de volledige spanning krijgen om te laden, over het diode blok.
Dat is wat ik denk dat er met je dynamo aan de hand is.
Gerard
De draad die je ziet lopen is om de spanningsval van 0.7 volt te compenseren, en die levert de dynamo nu extra.
Zodat de accu´s allebei weer de volledige spanning krijgen om te laden, over het diode blok.
Dat is wat ik denk dat er met je dynamo aan de hand is.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Dynamo is weer origineel gemaakt en gerepareerd, :nouwatkostdat ..... gratis en voor niets
Dynamo weer terug gehangen en..... weer gaat het lampje niet uit alles na meten overal stroom van buiten naar binnen en van binnen naar het acculampje alles goed.
en toch ergens bij de zekeringenkast een draadbreuk
gek word je ervan
.
Maar...... HIJ IS KLAAR
.(motorisch dan, dat dan weer wel
)
Zaterdag gaan we hem ophalen test rijden en dan naar de garage voor remmentest en koplamp afstellen zo ook de mistlampen en vast APK keuren.
maandag word ie als alles goed is APK afgemeld en dan is het 2 a 3 duizend kilometer
en dan weer alles natrekken en olie en oliefilter vervangen.

P.s.
het zal dan wel even hier stil worden in dit gedeelte van mij, maar daarna ga ik hier weer verder met "Project van 2.4D naar 2.5TDi het vervolg" en dat word ook weer een aardige klus, bus strippen, schuren, voorbewerken en dan spuiten in Frescogroen.



Dynamo weer terug gehangen en..... weer gaat het lampje niet uit alles na meten overal stroom van buiten naar binnen en van binnen naar het acculampje alles goed.
en toch ergens bij de zekeringenkast een draadbreuk






Maar...... HIJ IS KLAAR







Zaterdag gaan we hem ophalen test rijden en dan naar de garage voor remmentest en koplamp afstellen zo ook de mistlampen en vast APK keuren.
maandag word ie als alles goed is APK afgemeld en dan is het 2 a 3 duizend kilometer


P.s.
het zal dan wel even hier stil worden in dit gedeelte van mij, maar daarna ga ik hier weer verder met "Project van 2.4D naar 2.5TDi het vervolg" en dat word ook weer een aardige klus, bus strippen, schuren, voorbewerken en dan spuiten in Frescogroen.
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
En? klopte het wat ik dacht? Dynamo was aangepast voor diodeblok?
Ook wel leuk om te weten wat het nu was hé.
Gerard
Ook wel leuk om te weten wat het nu was hé.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Is moeilijk te zeggen, dynamo is al een keer gereviseerd of gerepareerd en daarna aangepast, in principe zou ik hem nu zo ook met diodeblok moeten kunnen aansluiten, zeggen ze en heb je niet dat zwarte draadje nodig maar gewoon via de stekkertjes..., ik neem het maar aan is niet mijn vak gebied.GerJol 716 schreef:En? klopte het wat ik dacht? Dynamo was aangepast voor diodeblok?
Ook wel leuk om te weten wat het nu was hé.![]()
Gerard

Maar goed hij is gerepareerd ze hebben ook een veertje weer terug gebogen en alles werkt weer zoals het hoort.


Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Het is wel een gedurft projectje maar met 2 topmechaniekers was je wel in goede handen
Ik zou hem wel uit mekaar kunnen vijzen maar daar zou het dan ook wel bij gebleven zijn
echt top wat jullie gedaan hebben !! En met de tdi erin zal hij wel een heel stuk aangenamer rijden dan uw 2400d

Ik zou hem wel uit mekaar kunnen vijzen maar daar zou het dan ook wel bij gebleven zijn

echt top wat jullie gedaan hebben !! En met de tdi erin zal hij wel een heel stuk aangenamer rijden dan uw 2400d

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
daar issie weer
Zaterdag de bus opgehaald in Loosdrecht en naar VW AVenU in Naarden gebracht lekker binnendoor en rustig aan warm gereden
de standkachel sloeg ook mooi automatisch aan ivm de buitentemperatuur.
Heerlijk weer dat gevoel na maanden Polo te hebben gereden eindelijk weer hoog zitten en uitzicht hebben.
En... wat een rust vergeleken met m'n oude 2.4D wat een mooi geluid dat verschil hoor je echt wel.
In de garage de laatste check, achterwielophanging los en weer vast gezet, was gemonteerd met de wielen van de grond en moet vast gezet worden met de wielen op de grond. Verder koplampen en mistlampen afstellen en APK keuren. Tevens geprobeerd de CruiseControl te activeren maar dit is niet gelukt
Maandag de bus is afgemeld, en ik kan weer legaal rijden
Optrekken gaat goed alleen nu een paar snelweg ritten gemaakt en de bus wil niet harder dan 120 op de teller 113.4 op de navigatie
ook bij viaducten heuveltje op loopt ie wat terug in snelheid.
CruiseControl werkt nu wel
alleen als ik hem uitzet dan gaat de bus niet harder dan zijn laatste snelheid.
als ik in de stad rij dan kan ik tot 3500 rpm of meer doortrekken op de snelweg in z'n 5 wil ie niet boven de 2800 rpm. Donderdag gaat de bus weer aan het infuus(vagcom) we zullen zien wat eruit komt.

Zaterdag de bus opgehaald in Loosdrecht en naar VW AVenU in Naarden gebracht lekker binnendoor en rustig aan warm gereden



Heerlijk weer dat gevoel na maanden Polo te hebben gereden eindelijk weer hoog zitten en uitzicht hebben.
En... wat een rust vergeleken met m'n oude 2.4D wat een mooi geluid dat verschil hoor je echt wel.
In de garage de laatste check, achterwielophanging los en weer vast gezet, was gemonteerd met de wielen van de grond en moet vast gezet worden met de wielen op de grond. Verder koplampen en mistlampen afstellen en APK keuren. Tevens geprobeerd de CruiseControl te activeren maar dit is niet gelukt

Maandag de bus is afgemeld, en ik kan weer legaal rijden

Optrekken gaat goed alleen nu een paar snelweg ritten gemaakt en de bus wil niet harder dan 120 op de teller 113.4 op de navigatie


CruiseControl werkt nu wel




als ik in de stad rij dan kan ik tot 3500 rpm of meer doortrekken op de snelweg in z'n 5 wil ie niet boven de 2800 rpm. Donderdag gaat de bus weer aan het infuus(vagcom) we zullen zien wat eruit komt.
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”

Ik vindt het prachtig wat jullie voor elkaar geboxt hebben door die zure winter ook nog ...


Zou m wel eens willen horen zeg zo'n marachausee TDI 65KW ...
wat voor type motor is het ? ACV of zo...
16 april camper weekend bij wichen ik kom ook en hoop dat ik je daar zie lijkt me leuk...
Groetjes en felicitaties van Bentdi uit Gouda






Jullie zijn wel wat afgevallen zeker...




PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
65 KW? Dus een 88 PK? verschil met het oude torretje lijkt me dan wat weinig....Volgens mij is de nieuwe een 102 PK..toch??
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Nou net nog even gekeken naar de donorauto op de site van de domeinen en op de foto staat toch echt een BLAUWE I.Harry 341 schreef:65 KW? Dus een 88 PK? verschil met het oude torretje lijkt me dan wat weinig....Volgens mij is de nieuwe een 102 PK..toch??

Groeten van Wim

Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Dank, dank, dank voor alle mooie woorden ook die via PB en Email
Vooral ook dank aan Peter (MulivanGeneration) voor al zijn extra input via Email en telefoon voor als ik via de topic beschreef wat er vooral niet werkte
voor alle duidelijkheid de
bus motor is een 65kw (88pk) TDi AJT motor.
EGR is er afgehaald en er is een interkoeler op gezet.
Eerst vanavond nog de boel checken, als ik een stuk(paar kilometer) gereden heb dan mis ik opeens vermogen ook als ik de CC heb gebruikt.

Vooral ook dank aan Peter (MulivanGeneration) voor al zijn extra input via Email en telefoon voor als ik via de topic beschreef wat er vooral niet werkte


voor alle duidelijkheid de

EGR is er afgehaald en er is een interkoeler op gezet.
Eerst vanavond nog de boel checken, als ik een stuk(paar kilometer) gereden heb dan mis ik opeens vermogen ook als ik de CC heb gebruikt.




Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Update....
CC uitgeschakeld middels code 16167 Met dank aan Peter maar zonder het gewenste resultaat. Vervolgens naar de wastegate gekeken we hebben het idee dat er onregelmatig wel/geen turbodruk word opgebouwd, we kwamen ondertussen ook wat versleten vacuümslangetjes tegen, de slijt plekken er tussen uit geknipt en weer aangesloten, vervolgens
wat stekkertjes omgewisseld
.
En.....
tot nu toe geen problemen, snelweg op en gewoon gaan, stuk rustig gereden daarna het gas erop en weer gaan tot 150 km/u. lijkt erop dat we het "lek" of storing gevonden hebben
Komende dagen verder rijden en testen en als alles nu goed blijft dan woensdag alle vacuüm slangen vervangen interkoeler weer terug plaatsen en CC weer aanzetten in de ecu.
Als iemand nog de aanmeldcode heeft, voor de zekerheid, dan graag.
Groet
Rinke
CC uitgeschakeld middels code 16167 Met dank aan Peter maar zonder het gewenste resultaat. Vervolgens naar de wastegate gekeken we hebben het idee dat er onregelmatig wel/geen turbodruk word opgebouwd, we kwamen ondertussen ook wat versleten vacuümslangetjes tegen, de slijt plekken er tussen uit geknipt en weer aangesloten, vervolgens


En.....


Komende dagen verder rijden en testen en als alles nu goed blijft dan woensdag alle vacuüm slangen vervangen interkoeler weer terug plaatsen en CC weer aanzetten in de ecu.
Als iemand nog de aanmeldcode heeft, voor de zekerheid, dan graag.
Groet

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
ik stuur je wel een sms ;-)
edit: en sms ontvangen?
edit: en sms ontvangen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Project “van 2.4D naar 2.5TDi”
Peter helemaal ontvangen :klappen