Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
@ ozkaynar
Re: @ ozkaynar
Die 175 pk, is dat op de wielen? Of op de krukas?ozkaynar schreef:hierbij een video voordat mijn multivan werd getuned de werkelijke vermogen.
http://www.youtube.com/watch?v=SjXaNKY1v8g
Als het 175 pk op de krukas is heeft VW wat uit te leggen.

WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: @ ozkaynar
Ach, als je waarde hecht aan cijfertjes.BigRuud schreef:Die 175 pk, is dat op de wielen? Of op de krukas?ozkaynar schreef:hierbij een video voordat mijn multivan werd getuned de werkelijke vermogen.
http://www.youtube.com/watch?v=SjXaNKY1v8g
Als het 175 pk op de krukas is heeft VW wat uit te leggen.
Dan ga je even bij de buurman en komt het getal misschien wel op 183 pk.
Een "ritje" op de rollenbank is slechts een indicatie en meer ook niet..
Het gaat veel meer om het gevoel i.p.v. om naakte cijfers.
Er zijn veel zaken van invloed op de waarde die uit de rollenbank komt.
Grotere banden, bandenspanning, verlies door inwendige weerstand van de rollenbank,
mindere koeling, slechte aanstroming, motorblok moet nog ingereden worden en is nog niet helemaal 'los',
etcetera .
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: @ ozkaynar
Tenzij je de motor uit wilt bouwen meet je altijd aan de wielen, met een flink wrijvingsverlies dus. Denk gerust aan 'n procent of 20-40, afhankelijk van de aandrijflijn en overige energiegebruikers.
Door nu echter ook het vermogensverlies te meten bij gas loslaten kan redelijk worden gemeten hoe groot dit verlies is.
De rollenbank telt beide waarden op en berekent zo bij benadering het vermogen aan de krukas.
Werkelijke vermogensverschillen tussen motoren onderling kunnen tot wel 10% oplopen, veroorzaakt door fabricagetoleranties en niet te vergeten het inrijden
Overigens is 175pk aan de krukas bij een fabrieksopgave van 180 bij een jonge auto zeer netjes.
Op verschillende rollenbanken zul je ook verschillende uitslagen krijgen.
Houd er tenslotte rekening mee dat het helemaal niet zo moeilijk is om de meting een beetje "mee te helpen" en te zorgen dat je vóór de tuning iets te weinig meet en na de tuning het maximum. Het effect van de tuning in pk's lijkt dan wat groter.
Zelf vroeger genoeg met rollenbanken gewerkt....
Door nu echter ook het vermogensverlies te meten bij gas loslaten kan redelijk worden gemeten hoe groot dit verlies is.
De rollenbank telt beide waarden op en berekent zo bij benadering het vermogen aan de krukas.
Werkelijke vermogensverschillen tussen motoren onderling kunnen tot wel 10% oplopen, veroorzaakt door fabricagetoleranties en niet te vergeten het inrijden

Overigens is 175pk aan de krukas bij een fabrieksopgave van 180 bij een jonge auto zeer netjes.
Op verschillende rollenbanken zul je ook verschillende uitslagen krijgen.
Houd er tenslotte rekening mee dat het helemaal niet zo moeilijk is om de meting een beetje "mee te helpen" en te zorgen dat je vóór de tuning iets te weinig meet en na de tuning het maximum. Het effect van de tuning in pk's lijkt dan wat groter.
Zelf vroeger genoeg met rollenbanken gewerkt....
Re: @ ozkaynar
misschien een beetje stomme vraag.... maar laatst zag ik het ook al op dat filmpje van die Amerok..
Waarom blijven er zo veel lampjes branden op je dashboard op zo'n test bank?
Waarom blijven er zo veel lampjes branden op je dashboard op zo'n test bank?
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: @ ozkaynar
Denk dat het lampjes van de ABS/ASR zijn, omdat alleen de voorwielen draaien.raymondo schreef:misschien een beetje stomme vraag.... maar laatst zag ik het ook al op dat filmpje van die Amerok..
Waarom blijven er zo veel lampjes branden op je dashboard op zo'n test bank?
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi