Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 blauwe rook bij starten
T4 blauwe rook bij starten
Hallo,
Ik heb een T4 2.5 TDI met 102pk, bij een koude start en bij het wegrijden komt er een flinke blauwe rookpluim uit de uitlaat. Na zo'n 300 meter is het over.
Verder hoor ik als ik voor de motorkap sta links onderin iets tikken.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gr. Cor,
Ik heb een T4 2.5 TDI met 102pk, bij een koude start en bij het wegrijden komt er een flinke blauwe rookpluim uit de uitlaat. Na zo'n 300 meter is het over.
Verder hoor ik als ik voor de motorkap sta links onderin iets tikken.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gr. Cor,
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Houdt het maar op je timing Cor (nummertje zelf bedacht?)
Ik denk dat je tweede riem (aan de rechterzijde als je voor de motor staat) tussen de nokkenas en inspuitpomp versprongen is.
Het tikken is waarschijnlijk je vacuumpomp.
Lees er maar eens het een en ander over tussen de T4 tips en trucs.
Kijk dan meteen even in de T4 fotogallerij naar nummer 99......dat is Michel (P5ycho)
Ik denk dat je tweede riem (aan de rechterzijde als je voor de motor staat) tussen de nokkenas en inspuitpomp versprongen is.
Het tikken is waarschijnlijk je vacuumpomp.
Lees er maar eens het een en ander over tussen de T4 tips en trucs.
Kijk dan meteen even in de T4 fotogallerij naar nummer 99......dat is Michel (P5ycho)
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Kan van alles wezen : Brandstof pomp timing , temperatuur sensor , klepje in de turbo die niet goed open gaat. Dit is/was allemaal bij me kapot of stond verkeerd toen de bus behoorlijk rookte , meer in de buurt van een zonsverduistering ...
202 Pk T4 caravelle
Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Ik denk verstuivers, ik weet niet hoeveel km er op de klok staan maar ik heb het ook.
Starten en rijden alleen als hij koud is, blauwe rook en hij reageerd wat traag op het gas.
Na 300-500 m is het over en rijdt hij gewoon, die van mij heeft het al zolang als ik hem heb en ik dacht in het begin ook de timing maar die staat gewoon goed.
Ik heb nu 435.000 km op de klok en ik heb hem ongeveer 100.000 km.
In de winter heb ik er iets meer last van als in de zomer maar er is mee te leven, of je moet in een set verstuivers investeren.
Ramon
Starten en rijden alleen als hij koud is, blauwe rook en hij reageerd wat traag op het gas.
Na 300-500 m is het over en rijdt hij gewoon, die van mij heeft het al zolang als ik hem heb en ik dacht in het begin ook de timing maar die staat gewoon goed.
Ik heb nu 435.000 km op de klok en ik heb hem ongeveer 100.000 km.
In de winter heb ik er iets meer last van als in de zomer maar er is mee te leven, of je moet in een set verstuivers investeren.
Ramon
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Die klik dat je hoort , is het afslaan van je voorgloeirelais. Die trekt heel wat stroom weg , en blijft na het starten nog bepaalde tijd "nagloeien" .Berrie en Rene schreef:Het iets inhouden komt mij ook bekend voor, maar na een klik die hoorbaar is vanuit de zekeringenkast loopt ie opeens veel beter, reageert ook beter op gaspedaal. Wie kan mij vertellen wat dat is. ( heel goed hoorbaar als ie stationair draait een aantal secondes.
René
Omdat deze nogal wat stroom wegtrekt , kun je dat misschien wel voelen omdat je alternator op dat moment nogal wat extra stroom moet leveren,en dus vermogen vraagt aan de motor.
Hoor je ook de klik als je het gas weer los laat?Berrie en Rene schreef:Het iets inhouden komt mij ook bekend voor, maar na een klik die hoorbaar is vanuit de zekeringenkast loopt ie opeens veel beter, reageert ook beter op gaspedaal. Wie kan mij vertellen wat dat is. ( heel goed hoorbaar als ie stationair draait een aantal secondes.
René
202 Pk T4 caravelle
Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Eps uitlaat+K&N inlegfilter+ JD engineering chip
Ik hoor volgens mij geen klik, maar dat de gloeirelais in het begin de oorzaak is van het inhouden klinkt logisch. Deze week toen het wat warmer was kwam er geen blauwe walm bij het starten maar meer bij het gas geven toen hij niet meer inhield. Het tikkende geluid blijft en ik heb het idee dat als ik op een heling sta dat het geluid erger is (het is met name stationair).
Cor
Cor