Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
knal boem ratel
knal boem ratel
Afgelopen woensdag, bijna thuis na een ritje van 1700 km op en neer naar Tsjechie. Nog een half uurtje doorstampen. Bij Rilland op de A58 moet ik van het gas af voor een traag Vitobusje nog wel en opeens een knal en een hoop geratel onder uit de bus. Stuur naar de kant, stap uit en ruik de penetrante geur van versnellingsbakolie. Kijk achter de bus en zie een spoor van de weg af via de vluchtstrook onder mijn bussie lopen. Aan de voorkant een grote plas. Oeps..... dacht ik dat gaat vanavond niet meer goed komen. Vooral ook omdat de olie antrciet grijs van kleur is in plaats van helder/gelig. De opgetrommelde ANWB meneer keek maar heel even en kwam tot de conclusie dat ook hij dat niet kon verhelpen langs de weg.
De VW dealer keek mij even heel raar aan toen ik hem vroeg of "das Auto" ook na 10 jaar en 385.000 km nog onder de garantie viel.
Vandaag en morgen dus maar op zoek naar een garage met tijd (gevonden) en een gebruikte bak van 400 a 500 euries of een gereviseerde van 950 euries. Wat is wijsheid?
En in de tussentijd wurm ik mij in de boodschappenKA(r) van mijn echtgenote. Zit als gegoten......maar ik voel me net calimero.
De VW dealer keek mij even heel raar aan toen ik hem vroeg of "das Auto" ook na 10 jaar en 385.000 km nog onder de garantie viel.
Vandaag en morgen dus maar op zoek naar een garage met tijd (gevonden) en een gebruikte bak van 400 a 500 euries of een gereviseerde van 950 euries. Wat is wijsheid?
En in de tussentijd wurm ik mij in de boodschappenKA(r) van mijn echtgenote. Zit als gegoten......maar ik voel me net calimero.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: knal boem ratel
Wat is er dan precies aan de hand met je versnellingsbak ? Wat is er kapot?
Welke motor heb je in je T4 ? Want iedere motoruitvoering heeft een ander type versnellingsbak ...
Welke motor heb je in je T4 ? Want iedere motoruitvoering heeft een ander type versnellingsbak ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: knal boem ratel
Wat er aan de hand is zal ik zien als ik hem uitelkaar gepulkt heb (ook leuk voor de kinderen) maar ik verwacht dat 1 of meerdere onderdelen los in de bak liggen. De grijze olie duidt op metaaldeeltjes/slijpsel; ergens heeft iets dus heel snel en heftig liggen slijten.Pascal-141 schreef:Wat is er dan precies aan de hand met je versnellingsbak ? Wat is er kapot?
Welke motor heb je in je T4 ? Want iedere motoruitvoering heeft een ander type versnellingsbak ...
En de motor, type ACV 2,5 tdi 75 KW, gechipst V-bak is 5 bak handgeschakeld type AFK.
Vanmorgen belde een sloop... herstel demontagebedrijf met een aanbod: 450 eur thuisbezorgd in heel NL en 3 mnd garantie.
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: knal boem ratel
Hoi, hoeveel kilometer heeft de motor gedraaid , snelwegkilometers of veel stad ?
Re: knal boem ratel
Tweede hands met drie maand garantie kan prima alleen weet je nooit exatc wat er mee gedaan in blijft een gokje. ruil of revisie heb je meestal meer garantie en als het goed gebeurd is een bak die weer 2 a 3 ton verder kan .maar tja kost natuurlijk ook stuk meer. Bel eens met schaap bron in joure of morien wiewerd doen ook in ruil revisie en sloop onderdelen. van schaap bron uit eigen ervaring vernomen van goede srvice en prima prijs.
RUBBEREXPRESS
Re: knal boem ratel
klein gunnewiek groenlo geeft 2 jaar op een revisie bak.
ze kunnen hem ook voor je inbouwen
ze kunnen hem ook voor je inbouwen
Re: knal boem ratel
385.000 hoofdzakelijk snelweg; als het goed is wordt er vandaag eentje thuisbezorgd; hoop alleen wel langer mee te doen dan 2,5 ton. Ben van plan om door teHenk Peter 856 schreef:Hoi, hoeveel kilometer heeft de motor gedraaid , snelwegkilometers of veel stad ?

- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: knal boem ratel
waarschijnlijk de bak in elkaar gedraaid door vieze met metaaldelen vervuilde oilie.
nooit ververst, of misschien zelfs drooggedraaid, omdat de bak een beetje lekte.
tip !
ververs gewoon iedere 2 jr je versn, bak olie , doe ik ook , probleemloos 450.000 km heden.
ik zie welke vuiligheid er iedere 2 jr uit komt. je schakeld wel eens mis, er komen metaaldeeltjes vrij
die eindeloos door de olie blijven zweven en de lagers en tandwielen uiteindelijk kapot maken.
dan nog beetje lekkage mischien 1 ltr in 4 jr. en vul de rest maar in.
als je de oude olie die uit de bak komt in een bak opvangt en zet deze in de zon , zie je de metaaldeeltjes zelfs glinsteren in de olie.
ik heb 6jr. lang ca 120 t4 verkocht per jr , er ging geen t4 de deur uit zonder "verse olie " in de bak.
daarvoor moest ik wel 4x per jaar een versn. bak voor garantie er onder hangen.
toen we de olie gingen verv. voor aflevering liepen de bakken nooit meer in elkaar.
er zaten versn. bakken bij waar nog maar 1/2 ltr olie in zat !!!
suc6 ermee !!!
trebor , capelseweg 118 , capelle ad ijssel voorheen; http://www.mooiebus.nl
nooit ververst, of misschien zelfs drooggedraaid, omdat de bak een beetje lekte.
tip !
ververs gewoon iedere 2 jr je versn, bak olie , doe ik ook , probleemloos 450.000 km heden.
ik zie welke vuiligheid er iedere 2 jr uit komt. je schakeld wel eens mis, er komen metaaldeeltjes vrij
die eindeloos door de olie blijven zweven en de lagers en tandwielen uiteindelijk kapot maken.
dan nog beetje lekkage mischien 1 ltr in 4 jr. en vul de rest maar in.
als je de oude olie die uit de bak komt in een bak opvangt en zet deze in de zon , zie je de metaaldeeltjes zelfs glinsteren in de olie.
ik heb 6jr. lang ca 120 t4 verkocht per jr , er ging geen t4 de deur uit zonder "verse olie " in de bak.
daarvoor moest ik wel 4x per jaar een versn. bak voor garantie er onder hangen.
toen we de olie gingen verv. voor aflevering liepen de bakken nooit meer in elkaar.
er zaten versn. bakken bij waar nog maar 1/2 ltr olie in zat !!!
suc6 ermee !!!
trebor , capelseweg 118 , capelle ad ijssel voorheen; http://www.mooiebus.nl
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: knal boem ratel
Robert...jammer dat je niet meer in de T4 zit...je had altijd zeer speciale bussen!
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: knal boem ratel
Hallo allen,
Hoe ververs je de bak olie?
Ik kan geen aftapplug vinden?
Gegevens: 88 PK Ajt motor/ 02B - DUJ bak.
Bjr.2000.
Gr.Ron.
Hoe ververs je de bak olie?
Ik kan geen aftapplug vinden?
Gegevens: 88 PK Ajt motor/ 02B - DUJ bak.
Bjr.2000.
Gr.Ron.

Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
Re: knal boem ratel
Ron Mokum 383 schreef:Hallo allen,
Hoe ververs je de bak olie?
Ik kan geen aftapplug vinden?
Gegevens: 88 PK Ajt motor/ 02B - DUJ bak.
Bjr.2000.
Gr.Ron.
ron mischien heb je hier iets aan????
http://www.vw-bus-t4.de/Forentipps/getriebeoel.htm
Ik laat hem gewoon met de distributieriem (1x/90.000 of 5 a 6 jaar)
mee wisselen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: knal boem ratel
Frank884 bedankt.
Gr.Ron.
Gr.Ron.

Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
Re: knal boem ratel
ha daar ben ik weer, bak is prima vervangen en schakelt goed. Tegelijk is ook de drukgroep, druklager en platen vervangen. Heb nu ongeveer 435000 op de teller staan en heb eigenlijk al 40.000 kilometer lang het probleem van een slippende koppeling. Tis niet heel erg en wegrijden gaat verder prima maar als ik in 4 of 5 eens even flink de turbo aanspreek om even snel gang te maken lijkt het wel een automaat; zie de toeren oplopen en de snelheid na-ijlen. Iemand een idee? Zou hem ook wel wat dieper willen hebben, het aangrijpingspunt, maar hoe stel je dat af bij een hydraulische koppeling?
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: knal boem ratel
cor123 schreef:ha daar ben ik weer, bak is prima vervangen en schakelt goed. Tegelijk is ook de drukgroep, druklager en platen vervangen. Heb nu ongeveer 435000 op de teller staan en heb eigenlijk al 40.000 kilometer lang het probleem van een slippende koppeling. Tis niet heel erg en wegrijden gaat verder prima maar als ik in 4 of 5 eens even flink de turbo aanspreek om even snel gang te maken lijkt het wel een automaat; zie de toeren oplopen en de snelheid na-ijlen. Iemand een idee? Zou hem ook wel wat dieper willen hebben, het aangrijpingspunt, maar hoe stel je dat af bij een hydraulische koppeling?
Die kun je niet afstellen .
Wanneer je koppeling van de 102PK slipt , dan is er wat misgegaan bij de montage vermoed ik , want een 102PK koppeling slipt alleen maar door wanneer hij bvb versleten is , daar zijn nagenoeg geen problemen mee.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: knal boem ratel
Zie trouwens dat ik niet meer gereageerd heb op wat er nou aan de hand was.... er was een lager uitgelopen; de rollen daarvan zijn tussen het achteruittandwiel en de bakwand terechtgekomen waardoor er een gat in de wand gedrukt werd. Olie op straat en de 5e versnelling, waar ik op dat moment in reed komleet de tanden vanaf gedraaid. Uit elkaar pulken was bere-interessant voor de kids en het differentieel heb ik gebruikt voor lesjes techniek aan Groep 6 op de basisschool.