Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
belasting\servicebus
belasting\servicebus
hoi
mijn vraag heeft niets met een t5 te maken (helaas) maar omdat hier nog al wat ondernemers zitten
daarom de volgende vraag:
ik ben monteur en heb af en toe storingsdienst , als ik dienst heb mag ik de service bus mee naar huis nemen
en rij er dan af en toe ook wel een prive boodschap mee, meestal niet ver , 10 tot 15 km
maar wat vind de belasting hier van
ik heb dus niet altijd de bus tot beschikking maar 1 van de 4 weken
zit geen rit registratie in
dank u
mijn vraag heeft niets met een t5 te maken (helaas) maar omdat hier nog al wat ondernemers zitten
daarom de volgende vraag:
ik ben monteur en heb af en toe storingsdienst , als ik dienst heb mag ik de service bus mee naar huis nemen
en rij er dan af en toe ook wel een prive boodschap mee, meestal niet ver , 10 tot 15 km
maar wat vind de belasting hier van
ik heb dus niet altijd de bus tot beschikking maar 1 van de 4 weken
zit geen rit registratie in
dank u
Re: belasting\servicebus
Volgens mij is dat gewoon voor de zaak waarvoor je werkt en niet voor het personeel die hun in dienst hebben.Gr Geerlings
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: belasting\servicebus
Hey Emil,
Hoe dit in Nederland geregeld word, daarvan heb ik geen idee.
Ik kan je wel de wetgeving vertellen hoe het hier in Belgie is geregeld :
In Belgie is er sinds enige tijd terug ook een belasting op de service-bus wanneer je deze gebruikt voor privé doeleinden. Deze belasting noemt de " CO2 taks ".
De belasting word verrekend door de uitstoot (in gram).
De volgende formule word hierbij gebruikt :
( (gram / km X 9 Euro) - 600 ) X 1,1016
De nieuwe transporter 140 pk diesel geeft een uitstoot van 198 gram per kilometer, dus :
( ( 198 X 9 = 1782) -600 = 1182 ) x 1,1016 = 1302,09 Euro per jaar / 12 maanden = 108,50 Euro
per maand.
Belgie is dan ook hét land bij uitstek om van iets makkelijk iets moeilijk te maken !

Hoe dit in Nederland geregeld word, daarvan heb ik geen idee.
Ik kan je wel de wetgeving vertellen hoe het hier in Belgie is geregeld :
In Belgie is er sinds enige tijd terug ook een belasting op de service-bus wanneer je deze gebruikt voor privé doeleinden. Deze belasting noemt de " CO2 taks ".
De belasting word verrekend door de uitstoot (in gram).
De volgende formule word hierbij gebruikt :
( (gram / km X 9 Euro) - 600 ) X 1,1016

De nieuwe transporter 140 pk diesel geeft een uitstoot van 198 gram per kilometer, dus :
( ( 198 X 9 = 1782) -600 = 1182 ) x 1,1016 = 1302,09 Euro per jaar / 12 maanden = 108,50 Euro
per maand.

Belgie is dan ook hét land bij uitstek om van iets makkelijk iets moeilijk te maken !



Re: belasting\servicebus
hoi
mr van de voorde ,hoe word het bij gehouden wie hoeveel kilometers rijd
zoals in mijn geval rijden we met zijn vieren en bijna niet prive dus hebben jullie een km registratie
die electronisch is of kan dat gewoon op papier
(ik woon in nl maar gewoon nieuwsgierig)
of , als ik de formule goed bekijk gaat het helemaal niet naar km's maar alleen naar uitstoot???
dus dan ,(zoals in mijn geval)ben je goed de klos als je een benz sprinter 413 l3 h2 mee krijgt
mr van de voorde ,hoe word het bij gehouden wie hoeveel kilometers rijd
zoals in mijn geval rijden we met zijn vieren en bijna niet prive dus hebben jullie een km registratie
die electronisch is of kan dat gewoon op papier
(ik woon in nl maar gewoon nieuwsgierig)
of , als ik de formule goed bekijk gaat het helemaal niet naar km's maar alleen naar uitstoot???
dus dan ,(zoals in mijn geval)ben je goed de klos als je een benz sprinter 413 l3 h2 mee krijgt

Re: belasting\servicebus
Als een bedrijfsauto door meerdere personen gebruikt wordt, kan door de werkgever de ritregistratie afgekocht worden, ik geloof voor zo'n 500 euro, de werkgever moet dan wel aantonen dat er meerdere personen met de auto rijden.
en als een bedrijfsauto zo is ingericht dat je er prive geen voordeel van hebt dan hoef je ook geen bijtelling te betalen, ik jouw geval gaat dat wel op geloof ik ( L3, H2 is toch geen pretje om boodschappen mee te doen lijkt mij )
voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd zelf nog een registratie bijhouden
en als een bedrijfsauto zo is ingericht dat je er prive geen voordeel van hebt dan hoef je ook geen bijtelling te betalen, ik jouw geval gaat dat wel op geloof ik ( L3, H2 is toch geen pretje om boodschappen mee te doen lijkt mij )
voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd zelf nog een registratie bijhouden
Re: belasting\servicebus
Denk dat je eerst aan je werkgever kan vragen hoe dit zit bij jullie ipv dat wij voor jou gaan gissen, en anders de belastingdienst even bellen waar je dan gewoon dit kan aanvragen.emil schreef:hoi
mijn vraag heeft niets met een t5 te maken (helaas) maar omdat hier nog al wat ondernemers zitten
daarom de volgende vraag:
ik ben monteur en heb af en toe storingsdienst , als ik dienst heb mag ik de service bus mee naar huis nemen
en rij er dan af en toe ook wel een prive boodschap mee, meestal niet ver , 10 tot 15 km
maar wat vind de belasting hier van
ik heb dus niet altijd de bus tot beschikking maar 1 van de 4 weken
zit geen rit registratie in
dank u
Suc6
T5 gp 140PK DSG
Re: belasting\servicebus
Emil doet wel veel boodschappen als zijn eigen bus niet groot genoeg is en hij een L3 H2 nodig heeft. 

T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Re: belasting\servicebus
haha ja kloptMarcel E schreef:Emil doet wel veel boodschappen als zijn eigen bus niet groot genoeg is en hij een L3 H2 nodig heeft.
ik vraag het eigenlijk omdat volgens mij woon-werk toe is gestaan maar als
de service bus voor m'n t5 staat en ik wil een booschap doen dan is het net zo makkelijk dat ik
de grote bus meeneem (ook goedkoper)
en als ik dan de belasting dienst tegen zou komen ,wat ik ik dan zou moeten doen of zeggen en wat dan ongeveer zou mogen
Re: belasting\servicebus
emil schreef:haha ja kloptMarcel E schreef:Emil doet wel veel boodschappen als zijn eigen bus niet groot genoeg is en hij een L3 H2 nodig heeft.
ik vraag het eigenlijk omdat volgens mij woon-werk toe is gestaan maar als
de service bus voor m'n t5 staat en ik wil een booschap doen dan is het net zo makkelijk dat ik
de grote bus meeneem (ook goedkoper)
en als ik dan de belasting dienst tegen zou komen ,wat ik ik dan zou moeten doen of zeggen en wat dan ongeveer zou mogen
Ehm gewoon je vraag daar stellen.. Ik zou eerst gewoon bij je werkgever vragen die is ook op de hoogte wat jullie wel en niet mogen met de bus..
T5 gp 140PK DSG
Re: belasting\servicebus


- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: belasting\servicebus
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-23.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Re: belasting\servicebus
robertTREBOR schreef:http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-23.html
Leuker kunnen we het niet maken.Let op!
Er is voor de inkomstenbelasting ook sprake van een auto van de onderneming als uw werknemer in zijn eigen auto rijdt, terwijl u alle kosten van die auto vergoedt.

T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
-
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39
Re: belasting\servicebus
Hey Emil,
Voor Belgie :
De CO2 bijdrage oftewel de COtaks in Belgie word berekend op de CO uitstoot zoals ik eerder heb geschreven (zie bovenaan).
Voor wat betreft het aantal kilometers : Hier word gekeken naar de woonplaats en het adres van de werkgever. Afhankelijk van dit aantal kilometers word bepaald of je in aanmerking komt voor 5000 of 7500 km / jaar. Afhankelijk hiervan word je dan net iets meer belast of iets minder belast.
Voor wat betreft het beurtelings rijden : Stel, je rijdt met 4 personen in een werfbus en iedere week rijdt er iemand anders met de bus naar huis toe.
Op die mannier gaat men dan 4 keer de CO2 taks innen. Men bekijkt dit in Belgie als "voordeel in natura". Vermits je allemaal een voordeel haalt (1 week per maand) betaal je 4 keer !
Leuk toch ? (Althans voor de belastingsdienst).
Of er een achterdeurtje bestaat weet ik niet en / of kan ik helemaal niet vinden. Indien iemand het wel zou weten, gelieve het direct te melden !!!
Voor Belgie :
De CO2 bijdrage oftewel de COtaks in Belgie word berekend op de CO uitstoot zoals ik eerder heb geschreven (zie bovenaan).
Voor wat betreft het aantal kilometers : Hier word gekeken naar de woonplaats en het adres van de werkgever. Afhankelijk van dit aantal kilometers word bepaald of je in aanmerking komt voor 5000 of 7500 km / jaar. Afhankelijk hiervan word je dan net iets meer belast of iets minder belast.
Voor wat betreft het beurtelings rijden : Stel, je rijdt met 4 personen in een werfbus en iedere week rijdt er iemand anders met de bus naar huis toe.
Op die mannier gaat men dan 4 keer de CO2 taks innen. Men bekijkt dit in Belgie als "voordeel in natura". Vermits je allemaal een voordeel haalt (1 week per maand) betaal je 4 keer !
Leuk toch ? (Althans voor de belastingsdienst).


Of er een achterdeurtje bestaat weet ik niet en / of kan ik helemaal niet vinden. Indien iemand het wel zou weten, gelieve het direct te melden !!!