Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remolie verversen/ABS

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Remolie verversen/ABS

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Ik moet een remslang vervangen want deze heeft tegen het voorwiel aangeschuurd :ie En toen dacht ik zal ik gelijk maar even de remolie doorspoelen incl. de koppeling.
Maar toen ik een daarvoor handig hulpmiddel wilde aanschaffen, een dmv perslucht gecreeerd vaccum waardoor je de olie uit je nippels zuigt ( :lach )(Het met de hand (voet ) doorpompen wilde ik nou net vanaf.) kreeg ik te horen dat er toch wel 50 % kans bestond dat daarna de ABS het niet meer zou doen...Er staan hier ook enige topics op het forum van mensen waarbij de ABS naar de Kl*$% is gegaan. Natuurlijk kan ik ook naar de Stealer gaan om de remolie te laten verversen maar dan moet ik A: drie weken wachten B: 65,= betalen C: kan ik niet mijn remslang vervangen. :muur
Is er niet een handige truuk, tip, handigheid om toch zonder ABS probleem de boel te ontluchten.
Ik las ook ergens op internet dat je met de wielen vrij (op assteunen) met het contact aan de wielen een beetje laten draaien onafhankelijk van elkaar dit ook een optie is..??
Wie weet raad?
Bedankt vast
Thomas
T4 2002 ACV
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb ook zo'n toestel (met vacuum) , en heb al meermaals remolie vervangen , ook bij bussen met ABS en heb er nog nooit problemen mee gehad (ook niet achteraf) .

Toestel aan een nippel aankoppelen , remoliepotje goed vullen , toestel aanzetten en nippel los , en dan het rempedaal een paar keer zachtjes induwen , en dat bij de vier wielen .
Nog geen enkel probleem gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 221
Lid geworden op: 30 aug 2010, 00:01
Locatie: Hoekschewaard

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door Bert B »

Je zou ook eens bij ATU kunnen informeren, koste me in Duitsland 2 jaar geleden € 40,= dacht ik. zitten volgens mij ook in de buurt van jou. (atu.nl)

Weten jullie trouwens of er ergens voor deze handeling alles al goed beschreven staat, moet er dit weekend ook aan geloven. incl nieuwe remschijven/blokken voor.
klopt het dat de remolie in de t4 ook gelijk de olie is voor de koppeling? (1 reservoir?)
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door olle griese »

Pascal-141 schreef:Ik heb ook zo'n toestel (met vacuum) , en heb al meermaals remolie vervangen , ook bij bussen met ABS en heb er nog nooit problemen mee gehad (ook niet achteraf) .

Toestel aan een nippel aankoppelen , remoliepotje goed vullen , toestel aanzetten en nippel los , en dan het rempedaal een paar keer zachtjes induwen , en dat bij de vier wielen .
Nog geen enkel probleem gehad.
Pascal, waarom het rempedaal intrappen?
Ik heb gisteren de olie ververst van mijn suburban en moet morgenvroeg om 8 uur bij de RDW zijn maar ik heb m,n rempedaal niet ingetrapt.
Moet ik me nu zorgen gaan maken?
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door koos 890 »

Bert B schreef:klopt het dat de remolie in de t4 ook gelijk de olie is voor de koppeling? (1 reservoir?)
Dit klopt Bert . Het is 1 reservoir ( dot 4 ) .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door sgsdebruijn »

Doe altijd pedaal intrappen met nippel open en ingetrapt de nippel weer vastdraaien, voor mijn gevoel is dan alle lucht er wel uit en zuigt de boel zich nog eens lekker voor met remolie.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door olle griese »

Vanmorgen bij de RDW gevraagd en hun adviseren NIET het rempedaal in te trappen.
Reden, de remcups worden dan ver uitgedrukt en dat vinden ze niet fijn
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door Endebendebus »

:werkaanT4 Ik heb nu zo'n vacuum apparaat gekocht, op perslucht. Ik denk dat ik de gok maar neem ivm ABS...(na navraag VW auto Flevo) Heel langzaam zuigen en vooraf het potje leegzuigen en vullen met schone olie. Ik ben ook van plan de koppelingscylinder te verversen... :nuts Ben wel benieuwd of dat gaat lukken. Kan ik er een sleuteltje op zetten? Ik denk overigens niet dat ik aan mijn rempedaal ga komen.
Overigens schijven en blokken besteld op Ebay.
Nu nog een redelijke (droge) dag. :yes
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door Harry62 »

Het klopt dat bij oude hoofdremcylinders de cups, bij geheel intrappen van het rempedaal,
op een plek komen waar ze kunnen beschadigen. Dus daarna niet volledig meer afsluiten. Maar de kans is klein.

Om te ontluchten zonder veel problemen kun je ook een leeg en een vol flesje met remolie nemen.
De één ( die ook op het rempedaal trapt) vult telkens met de volle fles het potje van het reservoir.
En de ander neemt het lege flesje en een slangetje en plaatst deze op de nippel van de gewenste remklauw.
Zorg dat het slangetje goed aansluit op de nippel ook bij het losdraaien. Ga nu pompend op je pedaal drukken.
Je kunt dit ook in je ééntje doen maar hou dan goed het remolie reservoir in de gaten.
Als je nu zorgt dat het slangetje onder het vloeistof niveau blijft kan er nooit lucht bij komen.
Als je dit bij alle 4 de remklauwen doet tot je lege fles vol is en de volle fles leeg is heb je de remolie ververst.
Wil je extra zekerheid plaats dan een klosje hout onder je rempedaal zodat je deze niet te ver in kunt trappen.
Haal het blokje wel weer weg als je gaat rijden. (Volledig overbodig dat ik het zeg) :bifun

Volgens mij heb je aan een halve liter remolie genoeg. Met ABS gaat er iets meer in als zonder ABS
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door sgsdebruijn »

Trap hem ook niet tot de bodem,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door Pascal-141 »

olle griese schreef:
Pascal-141 schreef:Ik heb ook zo'n toestel (met vacuum) , en heb al meermaals remolie vervangen , ook bij bussen met ABS en heb er nog nooit problemen mee gehad (ook niet achteraf) .

Toestel aan een nippel aankoppelen , remoliepotje goed vullen , toestel aanzetten en nippel los , en dan het rempedaal een paar keer zachtjes induwen , en dat bij de vier wielen .
Nog geen enkel probleem gehad.
Pascal, waarom het rempedaal intrappen?
Ik heb gisteren de olie ververst van mijn suburban en moet morgenvroeg om 8 uur bij de RDW zijn maar ik heb m,n rempedaal niet ingetrapt.
Moet ik me nu zorgen gaan maken?
Nee, je moet je geen zorgen maken.
Wanneer je het rempedaal een paar keer induwt tijdens het "zuigen" van het vacuumapparaatje gaat het doorspoelen gewoon ietsje sneller , anders kun je soms wel heel lang wachten tot alle "oude" remolie eruit is . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door olle griese »

Pascal-141 schreef: anders kun je soms wel heel lang wachten tot alle "oude" remolie eruit is . :knipoog
Ik heb een gescheiden remsysteem met 2 reservoirs en ik had 1 reservoir binnen 3 minuten leeg.
Dus het ging lekker snel en heb me (stiekum toch na je berichtje) zorgen gemaakt om niks.
Maar mijn auto is goedgekeurd en ik heb er een kenteken bij :yes
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door Endebendebus »

Vandaag bezig geweest met het vacuum apparatus :lach maarrrrrr er bleven bellen uitkomen. Toen maar ook ff andere nippels gezogen(..) en daar ook gelijk bellen. Dus ik ga er vanuit dat het rubberen aansluitdopje niet goed sluit en bellen trekt. :groteogen Remt evengoed weer als een tijger. Van de week als mijn blokjes er zijn nieuwe remmen erop....
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
BosscheBol
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door BosscheBol »

*
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Remolie verversen/ABS

Bericht door bartt4 »

sgsdebruijn schreef:Doe altijd pedaal intrappen met nippel open en ingetrapt de nippel weer vastdraaien, voor mijn gevoel is dan alle lucht er wel uit en zuigt de boel zich nog eens lekker voor met remolie.
Jij heb wel erg lange armen :bifun :bifun :bifun
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie