thierry v schreef:Ik zou niet weten wat er in het verleden is ingekapt, heb deze wagen tweedehands gekocht maar er zijn meer problemen aan dat mij lief is.
Dank u voor het juiste onderdeelnr bij te plaatsen ,zal beginnen met de thermostaat en mss ook de radiator want die zier er niet meer fantastisch uit.
Heb al gelezen op dit forum dat er achter de radiator een soort vinnen staan die open of dicht gaan naargelang temp. maar blijkbaar hebben ze die bij mij eruit gegooit of was dit niet op alle modellen van toepassing ?
Die "lamellen" zitten niet op alle uitvoeringen hoor . En bij een 2,4 is het nog beter dat ze er niet opzitten dan wel . De ventilatorversie zonder de lamellen koelt beter , wegens betere doorstroming van de lucht.
Een 2,4D heeft het zowieso al niet makkelijk om "koel" te blijven onder alle omstandigheden , in jouw geval is het moeilijk te zeggen wat het probleem juist is , het kan meerdere oorzaken hebben ... Je zegt dat je de T4 tweedehands hebt gekocht , ik veronderstel dat je dus ook de "historiek" van de motor niet kent ? Ik bedoel daarmee :hoe is er vroeger mee gereden ? Is er steeds goed mee doorgereden , of was het eerder "grootmoeder-stijl" ? Als er vroeger steeds heel rustig mee gereden is , en jij gaat er nu mee doorgassen , dan heb je grote kans dat de koppakking ("joint-de-culasse") het begeven heeft , de oudere uitvoeringen zijn namelijk niet de sterkste ...
Indien het dat zou zijn = zeker niet blijven mee door rijden , maar zo snel mogelijk laten repareren . Best dus meteen controleren of het de koppakking is of niet .
Indien niet , dan zou ik toch (om koelproblemen in de toekomst te vermijden) de hele handel vervangen : radiator , thermostaat , waterpomp (en dan meteen ook de distributieriem), motor doorspoelen (om de koelkanalen vrij te maken) , en indien er lamellen op de ventilatoren zitten = het bi-metaal (de "sturing") van de lamellen verwijderen , de lamellen helemaal openzetten en zo vastmaken voor de betere koeling.
Indien je het niet zelf kan , en je wil een goed adres in de buurt , contacteer me dan maar , dan stuur ik je de gegevens van een betrouwbaar adresje . (Ben jij van Zemst ? Dan ben ik uit de buurt , en kom zelf ook vaak in Zemst )