Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppelingscilinder onder of boven ?
Koppelingscilinder onder of boven ?
. . . nu heb ik al een tijdje last van een slecht schakelende T4 1,9 TD van 1995 maar al dubbel-clutchend en tussengassend is het eigenlijk geen punt.
Soms schakeld de boel als boter en af en toe helemaal niet,. . . je went er aan.
Nu echter saar er frequent in gaat rijden wordt het een ander verhaal en ga nu toch maar het één en ander vervangen.
Maar welke van de twee cilinders is nu het meest voorkomend die het af laat weten ? de onderste bij de bak of de bovenste bij het pedaal ?
Ontluchten bovenaan en nieuwe olie heeft overigens geen verbetering gebracht.
André
Soms schakeld de boel als boter en af en toe helemaal niet,. . . je went er aan.
Nu echter saar er frequent in gaat rijden wordt het een ander verhaal en ga nu toch maar het één en ander vervangen.
Maar welke van de twee cilinders is nu het meest voorkomend die het af laat weten ? de onderste bij de bak of de bovenste bij het pedaal ?
Ontluchten bovenaan en nieuwe olie heeft overigens geen verbetering gebracht.
André
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
André,1 cilinder ontluchten heeft weinig zin....evt. lucht zit dan nog steeds in het systeem toch?
Eerst de bovenste onluchten (de commandocilinder) en daarna de onderste..de werkcilinder.En met een ontluchtings apparaat.
Daarna de koppeling een aantal malen intrappen....ff trappen zoals bij remmen ontluchten gaat niet lukken.
Je weet wel zeker dat er 2 opzitten?
En dat de beroemde bolletjes allemaal heel zijn?
grtz.Harry
Eerst de bovenste onluchten (de commandocilinder) en daarna de onderste..de werkcilinder.En met een ontluchtings apparaat.
Daarna de koppeling een aantal malen intrappen....ff trappen zoals bij remmen ontluchten gaat niet lukken.
Je weet wel zeker dat er 2 opzitten?
En dat de beroemde bolletjes allemaal heel zijn?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Euhhh...hoe wil je met één koppelingscilinder dan de koppeling bedienen .....je zult er toch één bij het pedaal en één bij de bak moeten hebben ....anders werkt het niet he.....Harry 341 schreef: Je weet wel zeker dat er 2 opzitten?
grtz.Harry
De problemen met schakelen zijn niet 100% op een koppelingsprobleem toe te spelen, het kan ok in de bak, in het schakelmechaniek of aan de koppeling zelf liggen.... Als je geen vloeistof mist, dan zou ik niet lukraak cilinders gaan vervangen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Vergat even dat ie aangaf er eentje ontlucht te hebben..ik zat al aan een kabel te denken...Roger B. (11)61 schreef:Euhhh...hoe wil je met één koppelingscilinder dan de koppeling bedienen .....je zult er toch één bij het pedaal en één bij de bak moeten hebben ....anders werkt het niet he.....Harry 341 schreef: Je weet wel zeker dat er 2 opzitten?
grtz.Harry
De problemen met schakelen zijn niet 100% op een koppelingsprobleem toe te spelen, het kan ok in de bak, in het schakelmechaniek of aan de koppeling zelf liggen.... Als je geen vloeistof mist, dan zou ik niet lukraak cilinders gaan vervangen
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Ik had hetzelfde probleem (pedaalslag werd steeds kleiner) en daarna de cilinder onder het pedaal vervangen.
Nu gaat het als vanouds.
Ik heb trouwens nog eentje te koop.
Egbert
Nu gaat het als vanouds.
Ik heb trouwens nog eentje te koop.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Boven het koppelingspendaal kunnen twee verschillende type's zitten...........
Oftewel 15,8 mm plunjer of 19mm..........
Oftewel 15,8 mm plunjer of 19mm..........
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- René
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Waarvan hangt het verschil in diameter af?
Ben benieuwd welke ik dan heb en welke er bij de 150pk voorgeschreven wordt
René
Ben benieuwd welke ik dan heb en welke er bij de 150pk voorgeschreven wordt
René
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
@René . . . . had ik maar 150 Pk !!!! het waren er 67 ongever 300.000 km geleden !
Die kogels zijn heel en gesmeerd, heb ik vorig jaar nog gecontroleerd en toen schakelde hij net zo beroerd.
Ik ben erg benieuwd als je zegt dat het aan de bak of de koppeling ligt waar het dan zit, wat dan het probleem veroorzaakt. Als het fout zit in de bak . . . wat kan er dan defect zijn waardoor je het foneeem maar af en toe waarneemt. Naar mijn menig als het fout zit in de bak dan heb je er altijd last van !
Voor de koppeling idem dito.
@Egbert, weer twee types . . . . ik ben al blij dat je er bij kunt om te kijken laat staan de boel demonteren en uitvinden welke diameter het is.
Mijn pedaalslag is nog steeds hetzelfde, zakt niet verder weg oid. De kracht die ik moet uitoeffenen is ook altijd hetzelfde.
Wat wel opviel is dat er behoorlijk wat zwarte aanslag in het vloeistof reservoir zat . . . . maar of dat dan rechtstreeks uit de koppelingscilinders komt ?????
André
Die kogels zijn heel en gesmeerd, heb ik vorig jaar nog gecontroleerd en toen schakelde hij net zo beroerd.
Ik ben erg benieuwd als je zegt dat het aan de bak of de koppeling ligt waar het dan zit, wat dan het probleem veroorzaakt. Als het fout zit in de bak . . . wat kan er dan defect zijn waardoor je het foneeem maar af en toe waarneemt. Naar mijn menig als het fout zit in de bak dan heb je er altijd last van !
Voor de koppeling idem dito.
@Egbert, weer twee types . . . . ik ben al blij dat je er bij kunt om te kijken laat staan de boel demonteren en uitvinden welke diameter het is.
Mijn pedaalslag is nog steeds hetzelfde, zakt niet verder weg oid. De kracht die ik moet uitoeffenen is ook altijd hetzelfde.
Wat wel opviel is dat er behoorlijk wat zwarte aanslag in het vloeistof reservoir zat . . . . maar of dat dan rechtstreeks uit de koppelingscilinders komt ?????
André
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Komt er op neer dat ie soms niet goed ontkoppelt, waardoor je moeilijk schakelt.
Dus zou het wel aan de koppeling kunnen liggen, de diafragmaveer van de drukgroep wil ook wel eens de boosdoener zijn.
Soms zijn ze gaar zonder dat er iets aan te zien is.
Lijkt me dat van de 2 cilinders de master het eerst versleten is. Misschien lekt er af en toe remvloeistof langs de cup af, en heb je daardoor geen bediening van je koppeling, maar lijkt me toch dat de cups eerder gelijkmatig slijten en daardoor -zoals bij Egbert- steeds minder gaan verpompen.
Als er zo'n moment zich voordoet waarop de koppeling dus ineens slecht werkt, kun je dan door te pompen met het koppelingspedaal de werking terugkrijgen / verbeteren ?
Dus zou het wel aan de koppeling kunnen liggen, de diafragmaveer van de drukgroep wil ook wel eens de boosdoener zijn.
Soms zijn ze gaar zonder dat er iets aan te zien is.
Lijkt me dat van de 2 cilinders de master het eerst versleten is. Misschien lekt er af en toe remvloeistof langs de cup af, en heb je daardoor geen bediening van je koppeling, maar lijkt me toch dat de cups eerder gelijkmatig slijten en daardoor -zoals bij Egbert- steeds minder gaan verpompen.
Als er zo'n moment zich voordoet waarop de koppeling dus ineens slecht werkt, kun je dan door te pompen met het koppelingspedaal de werking terugkrijgen / verbeteren ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Geen idee, Rene,Berrie en Rene schreef:Waarvan hangt het verschil in diameter af?
Ben benieuwd welke ik dan heb en welke er bij de 150pk voorgeschreven wordt
René
Zag het bij Partsbase van Havam, groothandel &importeur voor onafhankelijke garages en automaterialen grossiers.
Ik zie wel een relatie, bij diverse auto type's tussen convensioneel vliegwiel en 2-mv.
Conventioneel zie je vaak 19mm en bij 2mv een kleinere, in ons geval dan 15,8 mm. Maar daar kun je ook niet altijd van uit gaan.
Bij mij zat er ook de laatste in, 15,8mm. Is aan de buitenkant niet te zien, voorzichtig open maken en plunjer meten.
Hoe groter de plunjer, des te meer vloeistofverplaatsing, groter de uitslag van het lager.
Maar ook des te zwaarder gaat je pendaal naar beneden.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Ik had het probleem vooral bij koude motor.
Na een lange rit werkte de koppeling weer normaal.
Uiteindelijk werden het ritten van 100km......
Na een lange rit werkte de koppeling weer normaal.
Uiteindelijk werden het ritten van 100km......
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Egbert,Egbert&Manon schreef:Ik had het probleem vooral bij koude motor.
Na een lange rit werkte de koppeling weer normaal.
Uiteindelijk werden het ritten van 100km......
Wat jij schetst heb ik ook wel een beetje. Hoe warmer de motor wordt (na 60 KM+) gaat het wel beter (soms).
Ik heb van het weekend weer de nodige KM's gereden en ben er achter dat als ik het pedaal onwijs hard in trap zodat je zeg maar de bekelding ook indrukt dat het dan met 90% van de gevallen beter schakelen is.
Wat je dan wel merkt is dat met het terug komen van het pedaal deze als het ware even blijft hangen . . . . en dat voelt ook niet echt lekker.
Pluuke,
Door een paar keer te pompen gaat het vaakinderdaad wel beter !!!
Je merkt het vooral bij de achter uit . . . . dan ben je echt aan het tanden poetsen (vreselijk geluid !) een paar keer pompen met het koppelingspedaal en meestal is het dan o.k.
Als ik mijn auto neer zet moet ik het laatste stukje altijd achter uit rijden dus dan merk je het wel met het schakelen in zijn achter uit . . . vooral 's avond laat vinden de omwonenden dat erg leuk
André
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Koppelingscilinder onder of boven ?
Ja, dat komt mij heel bekend voor.
Koppelingscilinder onder het pedaal was bij mij de oplossing.
Koppelingscilinder onder het pedaal was bij mij de oplossing.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel