Ruud schreef:hoi
welke transporter zou het beste zijn voor een paardetrailer,2paarden
is voor een kennis van mij
het liefst wil hij 4x4 maar weet niet of dat er is met genoeg vermogen en eventueel automaat
had eerst een vito,maar is totaal los gereden buiten zijn schuld om
eens kijken of hem kan omturnnen naar VW
gr.ruud
ga nu slapen en over 2dagen weer thuis

in ieder geval NOOIT een T4 met een automaat gebruiken om ook nog zware dingen te trekken
die automaten zijn al slecht dus dan zeker met zware lasten eraan.
Bij de T4 vindt ik (als je alleen maar in de buurt rijdt en niet hard)
dan heeft de 1.9TD de fijnste versnellingsbak
om zware lasten vanaf stilstand op gang te brengen.
maar de motor heeft maar 140 nm koppel dus daarna gaat het langzaam,
de 102 pk heeft 250 nm koppel
dus meer dan voldoende voor een trailer met 2 paarden
maar zoals boven geschreven, heeft meer moeite om in de 1 weg te rijden
doordat die versnelling "hoger zit" zeker bergop dan de 1.9TD
Bij de T5
dan zit je al bij de zwaardere bussen
de 102 pk versie 1.9 TDI " 4 cylinder" in de
heeft op papier het zelfde vermogen als de ACV 102 pk TDI 5 cylinder 2.5 liter in de

maar maakt dat in de practijk niet waar, de 5 cylinder met meer cylinder inhoud houdt veel langer het toerental vast als het bergop gaat!!!!
verder stijgt ook het prijskaartje natuurlijk ook steeds meer
vooral bij de T5's met de zwaardere motoren.
Overigens
PS: een -E- rijbewijs (E achter B) of C E lijkt me dan ook wel aan de orde!!!!!!!