Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bonken van de moter bij koude stationair loop!!
Bonken van de moter bij koude stationair loop!!
Afgelopen weekend de moter gestart van de 128 kw en moest even wachten op de vrouw. Duurde even (vrouw eigen) en na verloop van tijd ik denk een minuut of 5 begon de auto te schudden en de moter te bonken.
Moter uitgedaan opnieuw gestart weer bonken. Na een gas te hebben gegeven en te hebben gereden probleem weg!!
Vandaag geen last.
Wat kan dat zijn of zijn geweest?
Moter uitgedaan opnieuw gestart weer bonken. Na een gas te hebben gegeven en te hebben gereden probleem weg!!
Vandaag geen last.
Wat kan dat zijn of zijn geweest?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Hoi Erik,
Denk aan de EGR gassen,als je motor stationair draait loopt de motor ook op de uitlaatgassen!
Daarom heb ik de EGR klep praktisch helemaal afgesloten. :klappen
Ik had deze klachten na afremmen op de motor.
Anders probeer eens een egr plaatje,dan gebeurd dit vast nooit weer

Denk aan de EGR gassen,als je motor stationair draait loopt de motor ook op de uitlaatgassen!

Daarom heb ik de EGR klep praktisch helemaal afgesloten. :klappen
Ik had deze klachten na afremmen op de motor.
Anders probeer eens een egr plaatje,dan gebeurd dit vast nooit weer




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Harry, ik heb de egr al maanden terug dicht gemaakt dus daar ligt het niet aan!! Denk ik dan?harry t5 191 schreef:Hoi Erik,
Denk aan de EGR gassen,als je motor stationair draait loopt de motor ook op de uitlaatgassen!![]()
Daarom heb ik de EGR klep praktisch helemaal afgesloten. :klappen
Ik had deze klachten na afremmen op de motor.
Anders probeer eens een egr plaatje,dan gebeurd dit vast nooit weer![]()
![]()
![]()
Oke das duidelijkvaniac schreef:Er zijn toch wel nadelen. Met EGR-plaatje produceert je motor meer NOx in het uitlaatgas!!!Jayden schreef:Hhhmm dit is wel interesant want ik ben van plan een EGR plaatje te gaan monteren en dacht dat alleen maar voordelen bacht?

Door het roet in de uitlaatgassen vervuilt de egr-klep en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd, in combinatie met oliedampen uit de carterventilatie.
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................
Haha Wel Kicken!!!! :alarmvaniac schreef:Door het roet in de uitlaatgassen vervuilt de egr-klep en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd, in combinatie met oliedampen uit de carterventilatie.
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................

Volgens mij is mijn inlaat wel vervuild. De slang van de intercooler naar het spruitstuk lekt een zwarte drap welke onder de accubak in de carterbescherming een vette vlek heeft veroorzaakt!!vaniac schreef:Door het roet in de uitlaatgassen vervuilt de egr-klep en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd, in combinatie met oliedampen uit de carterventilatie.
Hierdoor kan het stationair draaien problemen opleveren.
Wat wel eens wil helpen is het "schoonbranden" van de motor door eens enkele tientallen km's volgas te rijden. De blauwe rookpluim achter je auto is dan het bewijs van de troep die op dat moment uit je motor gebrand wordt!!!!!!
Dit trukje uiteraard alleen met warme motor uitvoeren..................
Heb 3 mnd geleden EGR afgedopt!!
Deze drap zit in het spruitstuk en aanvoer weg van uit de intercooler!!
Deze krijg je volgens mij alleen weg door grondig de boel uit elkaar te halen en te reinigen.
Hard optrekken en hoog toerental rijden heeft alleen effect op de inwendige moter en uitlaat systeem.
Als je de egr-leiding afdopt bij een nieuwe en schone motor, voorkom je dat het inlaatsysteem met roet vervuild wordt. Het afdoppen voorkomt ten allen tijde vervuiling. Ga je een egr-plaatje plaatsen bij een motor die al de nodige km's gelopen heeft, dan is het zinvol om eerst de al aanwezige smurrie uit het inlaatsysteem te verwijderen.Daan schreef:Vaniac ,dus dat is eigenluk toch niet goed het afdoppen van de egr ,moet je dan dat vaker schoonmaken?
Daarna kun je vele duizende schone kilometers genieten van een afgedopt systeem. Dus, afdoppen die handel........................!!!
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Een plaatje met een gaatje of software-matig laten terugregelen. Dit is dan weliswaar niet geheel afsluiten, maar gaat de vervuiling toch tegen.harry t5 191 schreef:Vaniac,
Vertel er wel even bij dat bij de nieuwste typen die een electronisch geregelde
EGR klep hebben dit niet zomaar gaat!![]()
Het wil wel met een foefje,maar die weet jij ook wel denk ik! :klappen
![]()
![]()
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen