Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
trillende kop vernsellingspook
trillende kop vernsellingspook
Hallo Allemaal,
Sinds een tijdje rij ik met veel plezier rond in mijn california benzine uit 1991. Al vanaf het begin heb ik echter last van een vervelend bij geluid. Als ik op de snelweg ongeveer boven de 100km per uur kom begint mijn versnellingspook een trillend geluid te maken. Op het moment dat ik mijn hand op de pook leg voel ik de trilling duidelijk het geluid is dan wel weg.
Ik heb al wat gezocht op het forum maar kan niet echt een antwoord vinden.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Nog belangrijker weet iemand wat ik er aan kan doen?
Alvast bedankt!
Dirk
Sinds een tijdje rij ik met veel plezier rond in mijn california benzine uit 1991. Al vanaf het begin heb ik echter last van een vervelend bij geluid. Als ik op de snelweg ongeveer boven de 100km per uur kom begint mijn versnellingspook een trillend geluid te maken. Op het moment dat ik mijn hand op de pook leg voel ik de trilling duidelijk het geluid is dan wel weg.
Ik heb al wat gezocht op het forum maar kan niet echt een antwoord vinden.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Nog belangrijker weet iemand wat ik er aan kan doen?
Alvast bedankt!
Dirk
Re: trillende kop vernsellingspook
Dat had ik ook in mijn T3 !
Precies op kruissnelheid een geluid alsof er een kogeltje zat IN de pookknop, wat dan lekker begint te trillen.
GEK werd ik ervan, je moest dan eigenlijk met je hand op de pook rijden om niet helemaal gestoord te worden (is toch gebeurt
).
Maar met je hand op de pook rijden is een slecht aanwensel (veel mensen doen het), daardoor trek je iets aan de pook en heb je kans op slijtage in je bak.
Hoedanook, heb het nooit gevonden (heb hem gewoon verkocht)
T3 is ook niet vergelijkbaar want heeft lange schakelstangen (bak ligt achterin).
Maar uiteindelijk zal het wel een speling zijn, die door resonantie geluid begint te maken.
Dus kijk alle gewrichten tussen bak en pook eens na, en evt. eens opnieuw smeren, hoop dat het dan beter is
Precies op kruissnelheid een geluid alsof er een kogeltje zat IN de pookknop, wat dan lekker begint te trillen.
GEK werd ik ervan, je moest dan eigenlijk met je hand op de pook rijden om niet helemaal gestoord te worden (is toch gebeurt

Maar met je hand op de pook rijden is een slecht aanwensel (veel mensen doen het), daardoor trek je iets aan de pook en heb je kans op slijtage in je bak.
Hoedanook, heb het nooit gevonden (heb hem gewoon verkocht)

T3 is ook niet vergelijkbaar want heeft lange schakelstangen (bak ligt achterin).
Maar uiteindelijk zal het wel een speling zijn, die door resonantie geluid begint te maken.
Dus kijk alle gewrichten tussen bak en pook eens na, en evt. eens opnieuw smeren, hoop dat het dan beter is

Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
- Locatie: Breda
Re: trillende kop vernsellingspook
Had ooit iets soortgelijks bij een ander merk (citroen).
Eerst trillen, en daarna moest ik de pook vasthouden om te voorkomen dat hij uit de (5e) versnelling schoot (geen trillende pook bij de lagere versnellingen).
Oorzaak: versleten synchromesh.
Eerst trillen, en daarna moest ik de pook vasthouden om te voorkomen dat hij uit de (5e) versnelling schoot (geen trillende pook bij de lagere versnellingen).
Oorzaak: versleten synchromesh.
T4 TDI California Advantage 2000


Re: trillende kop vernsellingspook
Klinkt weinig hoopvol. Vooral dit verhaal
Ik ga kijken of ik met smeren en vast zetten nog iets kan bereiken. Heeft iemand nog andere suggesties? Kan ik er niet een andere kop of iets dergelijks op zetten.
Wat is trouwens een synchromesh?
Gert Jan de J schreef:Had ooit iets soortgelijks bij een ander merk (citroen).
Eerst trillen, en daarna moest ik de pook vasthouden om te voorkomen dat hij uit de (5e) versnelling schoot (geen trillende pook bij de lagere versnellingen).
Oorzaak: versleten synchromesh.
Ik ga kijken of ik met smeren en vast zetten nog iets kan bereiken. Heeft iemand nog andere suggesties? Kan ik er niet een andere kop of iets dergelijks op zetten.
Wat is trouwens een synchromesh?
Re: trillende kop vernsellingspook
Probleem heb ik ook gehad,het was een rubbertje in het schakelstangenstelsel.
Even onder de bus gaan liggen en controleren,koste mij toen 2 a3 euro.
Even onder de bus gaan liggen en controleren,koste mij toen 2 a3 euro.


Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Re: trillende kop vernsellingspook
ha freek
dat klinkt goed. Ik ga kijken of ik hier uit kom. Anders rij ik even langs de garage
Hopen dat het zo makkelijk op te lossen is!
dat klinkt goed. Ik ga kijken of ik hier uit kom. Anders rij ik even langs de garage
Hopen dat het zo makkelijk op te lossen is!
Re: trillende kop vernsellingspook
Laat je vrouw er dan maar niet in rijden die vrouwen zijn gek op een trillende kop
nee ff zonder dolle, denk inderdaad ook speling in je schakel meganisme, witte bolletje, of een rubber of dergelijke.
Even met twee man ene schakelen en de ander goed bekijken of die speling kan ondekken






nee ff zonder dolle, denk inderdaad ook speling in je schakel meganisme, witte bolletje, of een rubber of dergelijke.
Even met twee man ene schakelen en de ander goed bekijken of die speling kan ondekken
RUBBEREXPRESS
Re: trillende kop vernsellingspook
Ik ga er naar kijken.
Mn vriendin kan schakelen dan ga ik er onder liggen ;)
Mn vriendin kan schakelen dan ga ik er onder liggen ;)
Re: trillende kop vernsellingspook
DirkvW schreef:Ik ga er naar kijken.
Mn vriendin kan schakelen dan ga ik er onder liggen ;)









RUBBEREXPRESS