Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Instrumentenpaneel VW T4 uit 1993 doet het niet goed.

vragen over de T4
Plaats reactie
leovr

Instrumentenpaneel VW T4 uit 1993 doet het niet goed.

Bericht door leovr »

Beste technisch onderlegde forumleden,

Help!
Het instrumentenpaneel van mijn VW T4 camperbusje uit 1993 doet het niet goed meer.
Brandstofpeil en temperatuur doen het niet meer, maar veel belangrijker ook mijn richtingaanwijzer en gevarenlicht
doen het soms wel, maar vrij vaak niet!

Vooral die laatste twee maken het bijna onmogelijk om mee te rijden. :ikrij
Ik wilde met mijn gezin 9 juli op vakantie gaan met de camper, maar zonder richtingaanwijzer wordt dat toch wel gevaarlijk (en strafbaar). :politie
Ik heb contact gehad met het bedrijf KMS Apeldoorn (http://www.kmsapeldoorn.nl) en die zeggen me wel te kunnen helpen maar hebben momenteel de onderdelen niet.
Ik lees her en der op het forum over solderen van spanningsregelaars en ik heb de beschrijving bij 'tips and trucs' van Maarten gelezen, maar ik heb wat dit soort dingen betreft twee linkerhanden en dan ben ik nog links ook. Als KMS de onderdelen niet snel binnen krijgt, zoek ik dus iemand die mij kan en wil helpen?

Alvast bedankt!
Leo van Rossum.
Harry62
Contacteer:

Re: Instrumentenpaneel VW T4 uit 1993 doet het niet goed.

Bericht door Harry62 »

En de knipperlichten/ gevarenlichten is of je relais op de zekering kast
of je gevarenschakelaar op je stuur console.

Relais kun je vervangen is bijna overal op voorraad!
Schakelaar moet je schoonmaken en/of inspuiten met met een smeermiddel.
Die schakelaar wil door de stof en vuil wel eens vast gaan zitten.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
leovr

Bericht door leovr »

OK alvast heer erg bedankt voor de tips.
Ik zal eens kijken of ik zo'n spanningsregelaar kan vinden. Dat nummer en de term spanningsregelaar moet dat genoeg zijn voor de elektronicawinkel?

De temperatuur en brandstofpeil willen inderdaad met een flinke klop nog wel weer eens gaan werken. Soms ook zomaar naar het schijnt spontaan overigens.

Harry (62) mij werd vertelt dat de richtingaanwijzerproblemen en het instrumentenpaneel wsch. gekoppeld zijn, maar jij denkt dat het toch twee aparte problemen moeten zijn?
leovr

Bericht door leovr »

Hoe weet ik trouwens of de relais niet goed meer is?
Aan een zekering kan je dat zo zien aan het draadje, is er ook zoiets bij de relais te zien?
Harry62
Contacteer:

Bericht door Harry62 »

leovr schreef:Hoe weet ik trouwens of de relais niet goed meer is?
Aan een zekering kan je dat zo zien aan het draadje, is er ook zoiets bij de relais te zien?
Soms wel en soms niet doen zoals jij beschrijft kan het relais zijn:
Wordt hij warm? 'Klikt' het binnenin bij richting aangeven? Doet het beter als je het relais iets beweegt?
Het is een relatief goedkoop iets om te vervangen.

Maar ik zou zeker eerst je schakelaar schoonblazen en schoonmaken. Kost tenslotte niets :knipoog
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
leovr

Bericht door leovr »

De relais wordt inderdaad iets warm
Hij doet het vooral weer als ik hem een tikkie geef met gebogen vinger. Maar hij houdt er na een tijdje ook spontaan weer mee op.
Heen en weer bewegen lijkt niets te helpen. Soms wel, maar dan werkt het volgens mij hetzelfde als een tikkie geven.
Is dan het magneetsysteempje versleten of zo?
Het is overigens een Hella TB64 DOT 4DM003360-00 (4DM004420-04) en die wordt op een ander VW forum (gegoogled) aangegeven als vervanger voor de originele. Dan zou het een terugkerend probleem kunnen zijn, maar ja hij is ook al van bj93 en ik heb hem net een paar weken.
leovr

Bericht door leovr »

Het zou mooi zijn als ik "alleen maar" de contactjes hoef dicht te knijpen achter de klok.
Overigens vanavond ook geprobeerd om de moer van het stuur los te krijgen. Die moet zit muur vast. En ik heb geen doppen of sleutels in de maat 23 of 24 die ik nodig lijk te hebben en met een Baco ga ik de boel alleen maar dol draaien. Dus die schakelaar reinigen en de klok eruit halen moet even wachten tot in het weekeinde ben ik bang. Ik hou jullie op de hoogte.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Hier kun je een beetje lezen hoe je de klokkenwinkel kunt verwijderen zonder het stuur los te halen.

http://www.eldiape.com/comfortmodule/comfortmodule.htm

Wellicht heb je er iets aan>?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
leovr

Bericht door leovr »

Dat zou zeker behulpzaam moeten zijn. Prachtig medium toch dat internet en al die behulpzame mensen. :klappen
Bedankt.
Janpol

Bericht door Janpol »

Opgepast, bij mij zit de gevaarknipperlichten bobenop stuur. Dan moet je stuur eruuit. Handig is wel om een merkteken aan te brengen op stuur en op stuur naaf. Zo weet je nadien de juiste stand. Ik heb zaterdag laatstleden de die contactpuntjes van de spanningsregelaar vastgesoldeerd.
Werkt nu prima zonder kloppen. Dashbord lampjes branden ook veel helderder dan ervoor. :ikrij
leovr

Bericht door leovr »

Bij mij zit ook het gevarenlicht bovenop het stuur. Dus dan moet ik wel de hele handel los maken, maar zoals al gezegd is dan kan ook meteen de troep uit schakelaars verwijderen.
Die knipperlichten vind ik nu even het belangrijkste en daarvan is geullig duidelijk dat het de relais is. Dat is een kwestie van eruit, nieuw erin: dat kan ik zelfs nog.
Grover532

Bericht door Grover532 »

Hoi,

Ik heb hetzelfde gehad met mijn bus uit 93. Schijnt een kwaaltje te zijn van rond dat bouwjaar.
Mij is toen verteld dat het aan de printplaat lag, en dat de enige remedie was het vervangen van de hele cockpit. Via een goeie wjw er ( Bart :jumpklap :jumpklap ) een cockpit overgenomen en deze zelf ingebouwd. Ik kon dit doen zonder het stuur eruit te halen, maar dat ligt eraan of je stuurbekrachtiging hebt ja of nee. De mijne had geen stuurbekrachtiging, dus een groot stuur, waar de cockpit doorheen te frummelen was. Wel had ik van tevoren het dopje van de alarmverlichting verwijdert. Is makkelijker dan het stuur verwijderen :yes . Nooit geen problemen weer mee gehad.
Omdat ik toch alles los had, gelijk de lampjes vervangen,en hier rode dopjes overheen geschoven waardoor je een heule moderne :lach rood verlichte tellerpartij krijgt.

Succes.

Gr.
Rudi :driveT4 :driveT4
leovr

Bericht door leovr »

OK als ik toch een nieuw paneel nodig heb en het dus met het vast drukken van de klemmetje en doorsolderen en vervangen van de spanningsregelaar niet lukt (jee, wat een opties). Dan plaats ik hier een oproep voor een ander paneel.
Groet,
Leo.
Plaats reactie