Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
v-snaar spannen t4
v-snaar spannen t4
Ik heb een camper uit 1993 en de v-snaar maakt lawaai. Nu wilde ik als voorlopige oplossing even met een kaars langs de v-snaar gaan, maar van de bovenkant kan ik er niet bij en de onderkant is afgesloten met een plaat. Moet ik nu de plaat losdraaien om er met een kaars bij te kunnen?
Is het mogelijk om zelf de v-snaar te spannen of moet de auto op een brug staan?
Is het mogelijk om zelf de v-snaar te spannen of moet de auto op een brug staan?
Re: v-snaar spannen t4
Is het de multiriem die slipt of v-snaar van stuurbekrachtiging als die dat al heeft.
Is het de multiriem dan wordt die gespannen met de dynamo waar een veer achter zit, als het de v-snaar is span je die door plaatjes weg te halen tussen de poelie van de stuurpomp.
Je moet wel de onderplaat weghalen.
De oplossing met de kaars is natuurlijk beter, neem ze wel van de kruidvat, dat geeft het beste resultaat.
Is het de multiriem dan wordt die gespannen met de dynamo waar een veer achter zit, als het de v-snaar is span je die door plaatjes weg te halen tussen de poelie van de stuurpomp.
Je moet wel de onderplaat weghalen.
De oplossing met de kaars is natuurlijk beter, neem ze wel van de kruidvat, dat geeft het beste resultaat.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


Re: v-snaar spannen t4
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik eerst maar eens de kaars probeer.
Ik kan er van onderen dus wel bij?
Ik kan er van onderen dus wel bij?
Re: v-snaar spannen t4
Bus van '93 heeft geen multiriem..alleen v snaren...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: v-snaar spannen t4
Ligt eraan welke motor, 1.9td en 1.9d van 93 hebben multiriem voor dynamo.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


Re: v-snaar spannen t4
Koopt Julien...ik was te voorbarig.
Die multisnaar/dynamo moet op speciale manier gespannen worden.
grtz.Harry
Die multisnaar/dynamo moet op speciale manier gespannen worden.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:31
- Contacteer:
Re: v-snaar spannen t4
Dag Harry ,
heb een 1.9td van 2001 waarvan ik morgen eigenlijk de multieriem van de dynamo van moet vervangen .Nu lees ik bij jou dat het op een speciale manier gespannen moet worden .Kan jij mij uitleggen hoe .
Gr. Tonnie
heb een 1.9td van 2001 waarvan ik morgen eigenlijk de multieriem van de dynamo van moet vervangen .Nu lees ik bij jou dat het op een speciale manier gespannen moet worden .Kan jij mij uitleggen hoe .
Gr. Tonnie
Re: v-snaar spannen t4
Ja....draai de bovenste bout één slag los...dynamo moet makkelijk bewegen...
druk met een hefboom de dynamo tenminste 3 maal naar beneden...Laat de motor (bij LOSSE Dynamo!!) 10 seconden stationair draaien en zet daarna de bouten met 25NM vast....dit alles volgens het boek van Olving.
grtz.Harry
druk met een hefboom de dynamo tenminste 3 maal naar beneden...Laat de motor (bij LOSSE Dynamo!!) 10 seconden stationair draaien en zet daarna de bouten met 25NM vast....dit alles volgens het boek van Olving.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:31
- Contacteer:
Re: v-snaar spannen t4
goedemorgen Harry ,
was er maandag aan begonnen ,en had de snaar zo verwisselt . Nu las ik jou berichtje dat je de bouten nog niet mag aandraaien voordat je de motor 10 seconde laat draaien . Ik dacht dat je de dynamo nog moest aanduwen om de snaar te spannen ,dus niet lees ik bij jou . Probleem dus dat ik de snaar te strak heb gezet . Heb isteren vanaf bovenkant motor de twee bouten van de dynamo losgedraaid , en de motor een keer gestart , daarna bouten aangedraaid .Bedankt voor jou berichtje
was er maandag aan begonnen ,en had de snaar zo verwisselt . Nu las ik jou berichtje dat je de bouten nog niet mag aandraaien voordat je de motor 10 seconde laat draaien . Ik dacht dat je de dynamo nog moest aanduwen om de snaar te spannen ,dus niet lees ik bij jou . Probleem dus dat ik de snaar te strak heb gezet . Heb isteren vanaf bovenkant motor de twee bouten van de dynamo losgedraaid , en de motor een keer gestart , daarna bouten aangedraaid .Bedankt voor jou berichtje
Re: v-snaar spannen t4
Tonnie 483 schreef:goedemorgen Harry ,
was er maandag aan begonnen ,en had de snaar zo verwisselt . Nu las ik jou berichtje dat je de bouten nog niet mag aandraaien voordat je de motor 10 seconde laat draaien . Ik dacht dat je de dynamo nog moest aanduwen om de snaar te spannen ,dus niet lees ik bij jou . Probleem dus dat ik de snaar te strak heb gezet . Heb isteren vanaf bovenkant motor de twee bouten van de dynamo losgedraaid , en de motor een keer gestart , daarna bouten aangedraaid .Bedankt voor jou berichtje


grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.