Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstof filter

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33870
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof filter

Bericht door Multivan Generation »

bij mij zat die slangklem er af-fabriek niet op hoor.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Brandstof filter

Bericht door sgsdebruijn »

Wellicht was het een optie :jump
Plaatje uit ETKA er maar even bijgezocht.

Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33870
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof filter

Bericht door Multivan Generation »

de nummers 5,8,9 en 10 zitten bij mijn auto er echt niet in.
Gewoon een rond gat waar het filter via de bovenzijde in valt,
dat zit er wel, en meer niet.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Brandstof filter

Bericht door Harry 341 »

En om het nóg leuker te maken...volgens het Olvingboek zitten die klemmen dus níét op de ACV AHY en AJT motoren.... :gekte
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brandstof filter

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:de nummers 5,8,9 en 10 zitten bij mijn auto er echt niet in.
Gewoon een rond gat waar het filter via de bovenzijde in valt,
dat zit er wel, en meer niet.. :knipoog
Inderdaad , is ook mijn mening .
En heb al TDI's gehad , 1.9d , 1.9TD , 2.4D enz , en heb al "oude" gehad (voor '96) , model '96-'98 , en laatste model (99-'03) , allemaal zelfde systeem .
Raar ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Brandstof filter

Bericht door Otty_01 »

Zo olie, lucht en interieur filter vervangen, dus dat kan weer ff mee. :ikrij Brandstoffilter laat ik nog maar even zitten, ik kwam er achter dat dat ding ieder jaar is vervangen en ik rij er maar zo'n 15.000 km mee.
Wat ik wel tegenkwam tijdens het olie verversen is die kunststof kap onder het motorblok :werkaanT4
Omdat er wat olie in was gelopen heb ik die maar even losgemaakt om de zaak te cleanen.
Blijkt er een soort schuim laagje aan de binnen zijde te zitten die vol zat met olie, smeerzooi :groteogen en aardig gescheurd was.
Ook zat het maar op twee plaatsen vast (gesmolten of gelijmd)
Ik kreeg het schuim laagje niet meer goed op zijn plaats en heb het er maar afgehaald en weg geknikkerd.
Vraagje, kan dat kwaad en zo ja is dat schuim spul los in de handel of moet je dan een hele nieuwe kunststof kap kopen?
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Brandstof filter

Bericht door sgsdebruijn »

Jullie hebben gelijk, rare is wel dat ik een model 97 heb en daar geeft ETKA deze spullen aan, had even geen klik :bonk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Brandstof filter

Bericht door frank884 »

Otty_01 schreef:Zo olie, lucht en interieur filter vervangen, dus dat kan weer ff mee. :ikrij Brandstoffilter laat ik nog maar even zitten, ik kwam er achter dat dat ding ieder jaar is vervangen en ik rij er maar zo'n 15.000 km mee.
Wat ik wel tegenkwam tijdens het olie verversen is die kunststof kap onder het motorblok :werkaanT4
Omdat er wat olie in was gelopen heb ik die maar even losgemaakt om de zaak te cleanen.
Blijkt er een soort schuim laagje aan de binnen zijde te zitten die vol zat met olie, smeerzooi :groteogen en aardig gescheurd was.
Ook zat het maar op twee plaatsen vast (gesmolten of gelijmd)
Ik kreeg het schuim laagje niet meer goed op zijn plaats en heb het er maar afgehaald en weg geknikkerd.
Vraagje, kan dat kwaad en zo ja is dat schuim spul los in de handel of moet je dan een hele nieuwe kunststof kap kopen?
dat is alleen maar geluidsdemping dat schuim onderin de motorkap onder de motor
heeft voor de rest geen betekenis
(heb je zws een 1.9TD anders moet die "badkuip" zowieso los anders kom je bij de TDI's niet aan de oliefilter)
die zit een stuk onhandiger als bij de TD

bij veel merken zit er helemaal niks onder de motor bij ford zie je als je langs de wielen door kijkt de poulie zo draaien
wat rommel of een opspattend steentje ertussen en PECH
bij de T5 is het dacht ik ook alleen nog maar plastic prul ipv een degelijke metalen afschermingkuip van de T4
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brandstof filter

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef: (heb je zws een 1.9TD anders moet die "badkuip" zowieso los anders kom je bij de TDI's niet aan de oliefilter)
die zit een stuk onhandiger als bij de TD
Ook bij de TDI's kun je zo het oliefilter vervangen , alleen de metalen plaat onderaan moet weg , de geluiddempende plastiek kap rond het carter hoeft niet verwijderd te worden . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Brandstof filter

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:
frank884 schreef: (heb je zws een 1.9TD anders moet die "badkuip" zowieso los anders kom je bij de TDI's niet aan de oliefilter)
die zit een stuk onhandiger als bij de TD
Ook bij de TDI's kun je zo het oliefilter vervangen , alleen de metalen plaat onderaan moet weg , de geluiddempende plastiek kap rond het carter hoeft niet verwijderd te worden . :knipoog
dat geluidsdempend materieel is toch een onderdeel van die metalen plaat (kuip) die met aan beide zijden 2 boutjes mt 13 vast zit bovenin het chassis, en achteraan met 2 kleine moertjes mt 10 het zit er gewoon in gelijmd
ik ken daar geen losse plastieke kap rond het carter..... en de filter bij de TDI daarvoor gebruik ik een verlengde dopsleutel want die kun je met een
klemketting niet aan, ik koop ook alleen maar filters met een 6 kant erachterop (mahle / knecht OC 105 )
bij de TD wel daar kun je veel beter bijkomen aan de voorkant van het blok.
maar ja 1x/ jaar de "badkuip" eronderuit schroeven dat is ook weer niet zo.n punt
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33870
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstof filter

Bericht door Multivan Generation »

frank884 schreef:
Pascal-141 schreef:
frank884 schreef: (heb je zws een 1.9TD anders moet die "badkuip" zowieso los anders kom je bij de TDI's niet aan de oliefilter)
die zit een stuk onhandiger als bij de TD
Ook bij de TDI's kun je zo het oliefilter vervangen , alleen de metalen plaat onderaan moet weg , de geluiddempende plastiek kap rond het carter hoeft niet verwijderd te worden . :knipoog
dat geluidsdempend materieel is toch een onderdeel van die metalen plaat (kuip) die met aan beide zijden 2 boutjes mt 13 vast zit bovenin het chassis, en achteraan met 2 kleine moertjes mt 10 het zit er gewoon in gelijmd
ik ken daar geen losse plastieke kap rond het carter..... en de filter bij de TDI daarvoor gebruik ik een verlengde dopsleutel want die kun je met een
klemketting niet aan, ik koop ook alleen maar filters met een 6 kant erachterop (mahle / knecht OC 105 )
bij de TD wel daar kun je veel beter bijkomen aan de voorkant van het blok.
maar ja 1x/ jaar de "badkuip" eronderuit schroeven dat is ook weer niet zo.n punt
@ Frank,
er zijn T4's die een extra kunststof afdekking voor het motorcarter hebben, en ook voor de versnellingsbak is dit leverbaar. Dit kunststof is voorzien van wat schuimrubber.

Het is dus iets anders als de metalen motorbeschermbak die jij dacht..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Brandstof filter

Bericht door frank884 »

@ Frank,
er zijn T4's die een extra kunststof afdekking voor het motorcarter hebben, en ook voor de versnellingsbak is dit leverbaar. Dit kunststof is voorzien van wat schuimrubber.

Het is dus iets anders als de metalen motorbeschermbak die jij dacht..[/quote]

Ik dacht al dat we het over verschillende dingen hadden, daarom had ik de motorbeschermbak wat uitgebreider beschreven
maar die kunstof afschermingen die ken ik niet
zowel bij deze als de vorige T4 nooit gezien.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Brandstof filter

Bericht door Otty_01 »

Klopt inderdaad, ik heb die grote badkuip ( 2 moertjes 4 bouten en dan van voor naar achteren weg klappen) maar daarbij zit er onder het motor carter nog een plastic kap en die zit maar met 2 plastic (lijken wel holle wand pluggen) schroeven vast.
Bij het olie aftappen liep daar wat olie naar binnen. vandaar dat ik het los heb gehaald.
zo te lezen maakt het weinig uit of er wel of niet schuim in zit. :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Brandstof filter

Bericht door frank884 »

Otty_01 schreef:Klopt inderdaad, ik heb die grote badkuip ( 2 moertjes 4 bouten en dan van voor naar achteren weg klappen) maar daarbij zit er onder het motor carter nog een plastic kap en die zit maar met 2 plastic (lijken wel holle wand pluggen) schroeven vast.
Bij het olie aftappen liep daar wat olie naar binnen. vandaar dat ik het los heb gehaald.
zo te lezen maakt het weinig uit of er wel of niet schuim in zit. :ikrij
Ik heb ze nog nooit gezien en rijdt bijna 10 jaar T4
het schijnt zoals ik begrijp er (nog) maar incidenteel in te zitten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Brandstof filter

Bericht door Otty_01 »

Ik heb ze nog nooit gezien en rijdt bijna 10 jaar T4
het schijnt zoals ik begrijp er (nog) maar incidenteel in te zitten.[/quote]

Tja ik rijd pas 4 jaar T4, 10 jaar geleden deden ze nog niet aan plastic kapjes :bifun :bifun :bonk :bonk
Plaats reactie