Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
111kw tdi naar automaat?
111kw tdi naar automaat?
Is het mogelijk om op een 111kw tdi een aut. versn. bak te monteren?
Ik heb gehoord dat de bak van de 102pk aan de lichte kant is, misschien een bak uit een T5 of zoiets misschien?
Moet er ook nog iets aan de software aangepast worden?
Een kennis van mij met een T4 120pk tdi 1998 heeft jaren, ca. 250.000km, waarvan de laatste 200.000km met een powerbox (ca. 135-140pk) probleemloos gereden, en kon een ongechipte 111kw tdi bijbenen.....
Gr. Niels.
Ik heb gehoord dat de bak van de 102pk aan de lichte kant is, misschien een bak uit een T5 of zoiets misschien?
Moet er ook nog iets aan de software aangepast worden?
Een kennis van mij met een T4 120pk tdi 1998 heeft jaren, ca. 250.000km, waarvan de laatste 200.000km met een powerbox (ca. 135-140pk) probleemloos gereden, en kon een ongechipte 111kw tdi bijbenen.....
Gr. Niels.
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 111kw tdi naar automaat?
Met een powerbox haalt je geen 140pk uit een 102pk hoor .niels schreef:Is het mogelijk om op een 111kw tdi een aut. versn. bak te monteren?
Ik heb gehoord dat de bak van de 102pk aan de lichte kant is, misschien een bak uit een T5 of zoiets misschien?
Moet er ook nog iets aan de software aangepast worden?
Een kennis van mij met een T4 120pk tdi 1998 heeft jaren, ca. 250.000km, waarvan de laatste 200.000km met een powerbox (ca. 135-140pk) probleemloos gereden, en kon een ongechipte 111kw tdi bijbenen.....
Gr. Niels.
En zelfs een gechipte 102pk houd een 151PK niet bij . (mede door de bakverhoudingen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 111kw tdi naar automaat?
Waarom zou je dit willen?niels schreef:Is het mogelijk om op een 111kw tdi een aut. versn. bak te monteren?
Gr. Niels.

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: 111kw tdi naar automaat?
Misschien vanwege een handicap?Multivan Generation schreef:Waarom zou je dit willen?niels schreef:Is het mogelijk om op een 111kw tdi een aut. versn. bak te monteren?
Gr. Niels.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 111kw tdi naar automaat?
harry t5 191 schreef:Misschien vanwege een handicap?Multivan Generation schreef:Waarom zou je dit willen?niels schreef:Is het mogelijk om op een 111kw tdi een aut. versn. bak te monteren?
Gr. Niels.
![]()
![]()

maar als je die combinatie wilt gaan maken,
dat zou in mijn ogen vragen om problemen zijn.
De combinatie 102 pk met automaat of zelfs de 2.4 diesel met automaat geeft al problemen.
Dan zou ik uitgaande van de automaatbak van een 102 pk er niet eens aan willen denken, om zo iets in te willen bouwen.
De technische uitdaging, daar hou ik wel van, maar de betrouwbaarheid voor de toekomst lijkt me erg lastig worden.
De automaatbakken van de T5 sneuvelen ook regelmatig zo op dat forum te lezen,
dus vernieuwing lijkt me in dat geval ook nog niet echt een verbetering..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 111kw tdi naar automaat?
Ik weet niet wat de Handicapt is maar misschien is een click and go iets voor je
wij hebben dat div malen ingbouwdt voor mensen die problemen hadden met hun handicapt om het koppelings pedaal te bedienen
het werk redelijk simpel en is een malkelijke oplossing die niet giga veel geld kost
er wordt een soor grote electro motor in de motor ruimte geplaatst met hier aan een kabel die naar je kopplings pedaal gaat verder een beetje electronica waar de de afstelling naar de klant zijn wensen kan aanpasse bv sportive of rustige rijder
er komt een knopje op de versnellings pook hier mee bedien je het koppelings pedaal als je rijdt en vanuit stilstand rij je eigelijk net zo weg als een automaat dus je hoeft het koppelings pedaal niet te gebruiken rijdt er iemand anders in je bus zet je het systeem uit en werkt het gewoon zoals altijd na een 10 minuten rijden met dit systeem ben je er al aan gewent en iedereen kan het gebruiken
hopelijk kom je hier mee iets verder suc6 rob
wij hebben dat div malen ingbouwdt voor mensen die problemen hadden met hun handicapt om het koppelings pedaal te bedienen
het werk redelijk simpel en is een malkelijke oplossing die niet giga veel geld kost
er wordt een soor grote electro motor in de motor ruimte geplaatst met hier aan een kabel die naar je kopplings pedaal gaat verder een beetje electronica waar de de afstelling naar de klant zijn wensen kan aanpasse bv sportive of rustige rijder
er komt een knopje op de versnellings pook hier mee bedien je het koppelings pedaal als je rijdt en vanuit stilstand rij je eigelijk net zo weg als een automaat dus je hoeft het koppelings pedaal niet te gebruiken rijdt er iemand anders in je bus zet je het systeem uit en werkt het gewoon zoals altijd na een 10 minuten rijden met dit systeem ben je er al aan gewent en iedereen kan het gebruiken
hopelijk kom je hier mee iets verder suc6 rob
Rob & Lize
Re: 111kw tdi naar automaat?
De 102 pk aut. met chip liep als een kanon; deze bleef in het juiste toerental kwa koppel/vermogen, alleen de top bleeft op 185 km/u op de teller hangen, terwijl een 150 pk ruim 215 op de teller doet.
De reden van deze vraag is dat ik veel korte afstanden rij, dus veel optrekken/schakelen/rotondes enz.
Deze auto rijdt gewoon super lekker, en is voorzien van alle luxe, en kan nog een paar jaartjes mee, totdat vw ooit eens een keer met een 'behoorlijke' motor komt............
Gr. Niels.
De reden van deze vraag is dat ik veel korte afstanden rij, dus veel optrekken/schakelen/rotondes enz.
Deze auto rijdt gewoon super lekker, en is voorzien van alle luxe, en kan nog een paar jaartjes mee, totdat vw ooit eens een keer met een 'behoorlijke' motor komt............
Gr. Niels.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: 111kw tdi naar automaat?
Automaat is nooit geleverd voor de 150pk.
Dan moet je dus een 102 pk automaat nemen, maar met alle (nadelige) gevolgen ten spijt.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar niet voor een lang leven denk ik.
Tevens krijg je ander koppelings gebeuren. (102pk is kleiner in diameter)
Of die dan die kracht aankan die vrij komt, dat betwijfel ik ten zeerste.
Rene
Dan moet je dus een 102 pk automaat nemen, maar met alle (nadelige) gevolgen ten spijt.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar niet voor een lang leven denk ik.
Tevens krijg je ander koppelings gebeuren. (102pk is kleiner in diameter)
Of die dan die kracht aankan die vrij komt, dat betwijfel ik ten zeerste.
Rene
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 111kw tdi naar automaat?
no way ! tenzij je met een verkeerde bandenmaat rondrijd , zodat je teller liegt . Een standaard 150PK haalt géén 215km/uniels schreef:terwijl een 150 pk ruim 215 op de teller doet.
Gr. Niels.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 111kw tdi naar automaat?
om precies te zijn 216 op de teller; 212 op navi op 255-45-18.(stiekum ook gechipt. Maar dan moet alles meezitten, zoals wind mee, 'koel' weer enz.)
Het ging mij eigenlijk meer om het verschil tussen een gechipte 102 en een 150pk tdi.
bij een gechipte 102 pk aut. 1998 heeft de bak het al ca. 200.000km probleemloos uitgehouden; een gechipte 102 zou ca. 135 pk zijn? Dus met een 'nette' rijstijl zou die aut. bak het toch wel even uit kunnen houden bij een 150pk tdi?
alleen zal de 200 km/u niet meer gehaald worden vanwege het verschil in tandwielverhoudingen.
Gr. Niels.
Het ging mij eigenlijk meer om het verschil tussen een gechipte 102 en een 150pk tdi.
bij een gechipte 102 pk aut. 1998 heeft de bak het al ca. 200.000km probleemloos uitgehouden; een gechipte 102 zou ca. 135 pk zijn? Dus met een 'nette' rijstijl zou die aut. bak het toch wel even uit kunnen houden bij een 150pk tdi?
alleen zal de 200 km/u niet meer gehaald worden vanwege het verschil in tandwielverhoudingen.
Gr. Niels.
Re: 111kw tdi naar automaat?
Niels , misschien past een automatenbak van een VR6 erachter ?????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: 111kw tdi naar automaat?
Ik zie hierboven opmerkingen waarbij een automaat gelinkt wordt aan een handicap.
Echter de handicap van een automaat is, dat als je er eenmaal mee gereden hebt, je nooit meer anders wilt !
Echter de handicap van een automaat is, dat als je er eenmaal mee gereden hebt, je nooit meer anders wilt !

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: 111kw tdi naar automaat?
Dat bedoelde ik dus , dus geen originele setupniels schreef:om precies te zijn 216 op de teller; 212 op navi op 255-45-18.(stiekum ook gechipt. Maar dan moet alles meezitten, zoals wind mee, 'koel' weer enz.)
Het ging mij eigenlijk meer om het verschil tussen een gechipte 102 en een 150pk tdi.
bij een gechipte 102 pk aut. 1998 heeft de bak het al ca. 200.000km probleemloos uitgehouden; een gechipte 102 zou ca. 135 pk zijn? Dus met een 'nette' rijstijl zou die aut. bak het toch wel even uit kunnen houden bij een 150pk tdi?
alleen zal de 200 km/u niet meer gehaald worden vanwege het verschil in tandwielverhoudingen.
Gr. Niels.

En wat betreft het overbouwen van een 102PK automaatbak op een 150PK blok : volgens mij moet dat technisch gezien wel lukken , want uiteindelijk is het 150pk blok net hetzelfde als een 102en 88pk blok , maar hoe je dat software matig gaat goed krijgen ??
Enneuh , als jij een automaatbak hebt die het (zelfs gechipt) al 200.000km heeft volgehouden , dan ben jij volgens mij een echte "lucky bastard"

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: 111kw tdi naar automaat?
was een powerbox, liep als een razende; kon een 150 pk tdi met accelereren een heel eind bijhouden.......
moet er nog iets meer aangepast worden; zoals software, ed?
Gr. Niels
moet er nog iets meer aangepast worden; zoals software, ed?
Gr. Niels
Re: 111kw tdi naar automaat?
Als je toch een automaatbak van een 102 pk tdi zou monteren, wat komt er dan nog bij aan extra aanpassingen; zoals bediening handel, software? ed.?
Gr. Niels.
Gr. Niels.