vandaag ff die EGR unit schoongemaakt,
tering wat een drab zat daarin zeg...niet te doen.
ongelovelijk wat een meuk je weer je spoelpoorten ingooit als die EGR niet afgeblind is.
maandag K&N filtertje drin.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
grotere verstuivers
Re: grotere verstuivers
alles weer origineel
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: grotere verstuivers
heb nog een orginale cat vervangende pijp liggen. voor de oginale diameter uitlaat pijp. 

Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: grotere verstuivers
nou weetje,
volgens mij zit er helemaal geen kat (meer ) onder.
ik had em op m'n brug, en na de downpipe zit een kleine demper, diameter ±13 cm , 30 cm lang.
maar daar kon ik dwars doorheen kijken naar de uitlaatbocht aan de andere kant.
een kat heeft toch altijd zo'n vorm als een 'vaatje', en is doorgaans gevuld met een soort steenachtig medium. Dit zit er bij mij dan al niet meer onder.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een open pijp zoveel meer vermogenswinst oplevert dat ik het ga merken mocht ik hem vervangen met de demper die er nu onderzit.
Mocht dit nu WEL het geval zijn, heb ik uiteraard wel belangstelling voor je pijpie...
(begrijp je het nog?)
gr. sjemmie.
volgens mij zit er helemaal geen kat (meer ) onder.
ik had em op m'n brug, en na de downpipe zit een kleine demper, diameter ±13 cm , 30 cm lang.
maar daar kon ik dwars doorheen kijken naar de uitlaatbocht aan de andere kant.
een kat heeft toch altijd zo'n vorm als een 'vaatje', en is doorgaans gevuld met een soort steenachtig medium. Dit zit er bij mij dan al niet meer onder.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een open pijp zoveel meer vermogenswinst oplevert dat ik het ga merken mocht ik hem vervangen met de demper die er nu onderzit.
Mocht dit nu WEL het geval zijn, heb ik uiteraard wel belangstelling voor je pijpie...

gr. sjemmie.
alles weer origineel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: grotere verstuivers
denk dat die kleine demper ooit je kat was en leeggeramd of geraakt is.... Turbo begin waarschijnlijk ook bij 1700 rpm al aardig te werken ipv bij 2100-2200?sjemmie schreef:nou weetje,
volgens mij zit er helemaal geen kat (meer ) onder.
ik had em op m'n brug, en na de downpipe zit een kleine demper, diameter ±13 cm , 30 cm lang.
maar daar kon ik dwars doorheen kijken naar de uitlaatbocht aan de andere kant.
gr. sjemmie.
de vorm van een kat is niet echt bepaald, soms is het een buis die wat dikker is dan de uitlaatbuis, soms is het een cilindrische pot direct onder het spruitstuik, en bij de T4 TDI is het dat kleine ronde potje ca 20cm na de flens van de downpipe naar de rest van de uitlaat
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: grotere verstuivers
nee precies. dan zit er al geen kat meer onder.
zo voelt het wel een beetje, rond 1700 rpm.
echter begint ie pas te 'fluiten' en lekker te douwen vanaf 2100/2200 rpm.
bij vol gas hoor je de turbo dan gelijk weer een beetje intoeren afnemen.
morgen krijg ik een turbodruk-metertje, ff inbouwen en dan hoop ik nauwkeuriger uit te kunnen lezen bij hoeveel rpm hij werkelijk laaddruk gaat leveren.
en wat de max. laaddruk is en of dit constant blijft etc..
overigens de fan onder de ic is ook weer een redelijke upgrade. van kawa 600; dingt levert enorm veel luchtverplaatsing, je voelt hem gewoon aanzuigen bovenin de luchttoevoer onder de motorkap.
voorheen begon hij na een tijdje wat in te kakken, nu blijft ie wat beter en agressiever aan het gas hangen.
leuk...al die dingetjes die je 'zelf' kunt doen aan het blok!
maar ik hoop nog iets meer power onderin te winnen.
morgen komt dat K&N luchtfilter, en dan toch nog maar een keertje bij vvt tuning langs
gr.
sjemmie.
zo voelt het wel een beetje, rond 1700 rpm.
echter begint ie pas te 'fluiten' en lekker te douwen vanaf 2100/2200 rpm.
bij vol gas hoor je de turbo dan gelijk weer een beetje intoeren afnemen.
morgen krijg ik een turbodruk-metertje, ff inbouwen en dan hoop ik nauwkeuriger uit te kunnen lezen bij hoeveel rpm hij werkelijk laaddruk gaat leveren.
en wat de max. laaddruk is en of dit constant blijft etc..
overigens de fan onder de ic is ook weer een redelijke upgrade. van kawa 600; dingt levert enorm veel luchtverplaatsing, je voelt hem gewoon aanzuigen bovenin de luchttoevoer onder de motorkap.
voorheen begon hij na een tijdje wat in te kakken, nu blijft ie wat beter en agressiever aan het gas hangen.
leuk...al die dingetjes die je 'zelf' kunt doen aan het blok!
maar ik hoop nog iets meer power onderin te winnen.
morgen komt dat K&N luchtfilter, en dan toch nog maar een keertje bij vvt tuning langs

gr.
sjemmie.
alles weer origineel
Re: grotere verstuivers
turbodruk uitlezing set = te duur,
manometertje met 0-2 bar range gekocht.(€ 5,50) rvs T-stuk (zelf...) tussen de turbo en IC in, drukvast slangetje naar cabine, metertje drop...klaar!
nu is dit uiteraard geen geijkte meter, maar als ik hem op mijn compressor aansluit, lees ik dezelfde waarde uit als dat de pressostaat aangeeft.
mooi om te zien dat die turbo dus al vanaf ± 1300RPM 2 Psi levert (beetje afhankelijk van stand gaspedaal)
dan loopt ie linear met motor RPM op naar 8 Psi en ineens rond 2000 RPM knalt ie em echt naar 15 Psi / 1.03 Bar
.
vervolgens valt ie direkt terug naar een constante laaddruk van ± 11/12 Psi ± 0.8 Bar(weer gaspedaalstand gerelateerd).
Nieuw K&N filtertje zuigt lekker, LMM schoongemaakt (VEEL VETTE TROEP D'R AAN!!) volgende week ff ietsje brandstof knijpen bij lage toeren ( tot 1500 RPM), zuining rijden wordt wel erg lastig nu..
( zowaar wielspin geconstateerd )
* lees: sjemmie kickt erg hard op z'n turbo-krijs...*
thnx voor alle nuttige info/meedenken iedereeen!!
later,
sjemmie.
manometertje met 0-2 bar range gekocht.(€ 5,50) rvs T-stuk (zelf...) tussen de turbo en IC in, drukvast slangetje naar cabine, metertje drop...klaar!
nu is dit uiteraard geen geijkte meter, maar als ik hem op mijn compressor aansluit, lees ik dezelfde waarde uit als dat de pressostaat aangeeft.
mooi om te zien dat die turbo dus al vanaf ± 1300RPM 2 Psi levert (beetje afhankelijk van stand gaspedaal)
dan loopt ie linear met motor RPM op naar 8 Psi en ineens rond 2000 RPM knalt ie em echt naar 15 Psi / 1.03 Bar

vervolgens valt ie direkt terug naar een constante laaddruk van ± 11/12 Psi ± 0.8 Bar(weer gaspedaalstand gerelateerd).
Nieuw K&N filtertje zuigt lekker, LMM schoongemaakt (VEEL VETTE TROEP D'R AAN!!) volgende week ff ietsje brandstof knijpen bij lage toeren ( tot 1500 RPM), zuining rijden wordt wel erg lastig nu..

* lees: sjemmie kickt erg hard op z'n turbo-krijs...*
thnx voor alle nuttige info/meedenken iedereeen!!
later,
sjemmie.
alles weer origineel
Re: grotere verstuivers
roger volgens wim van t4 specialist zou je met de verstuivers van de 2.5 audi a6 al op 130 pk komen zonder aanpassingen bij mijn 88pk versie???