Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlaat vervangen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Uitlaat vervangen

Bericht door renevanh »

Al enkele weken heb ik hier thuis een mooie katvervanger van EPS liggen en een mooie, goedkope middendemper.

Vandaag met een vriend die wat meer gereedschap heeft (en wat handiger is met auto's) aan het knutselen geweest om die te monteren.

Eerst de boel losgehaald uiteraard. Pijpklemmen kwamen zo los, verbinden downpipe -> roetkat was een grotere klus.
Ten eerste kan je er redelijk lastig bij als je op je rug onder de bus ligt, maar dat was nog te doen.
Eerste moertje was zo verrot dat hij meteen half afbrak. Beetje knoeien met een tang en hij was los.
De tweede was lastig, maar kregen we (nadat de roest was losgebroken) ook mooi los.
De derde was hopeloos en heb ik uiteindelijk doorgezaagd.

De verbinding roetkat -> middendemper was een van de redenen voor deze operatie. 3x meppen met een hamer en er was weinig meer van over, zo verroest en verrot was het.
De verbinding middendemper -> einddemper was andere koek. Totaal vastgeroest (aan de binnenkant) en de overdosis gumgum die er op aangebracht was hielp ook niet echt. Omdat de middendemper nog goed was zou die blijven, dus konden we niet te rigoreus aan de gang met de slijptol. Onder de bus werken is vrij lastig in dit soort gevallen, dus met einddemper en al er onderuit gehaald. Dat is nog best wel even prutsen met al die ophangrubbers, maar als je er eentje (middelste rubber van de einddemper) gewoon met houder en al van het chassis afschroeft gaat het prima
Uiteindelijk de insnedes (om hem te kunnen klemmen) verder geslepen (ook door de pijp van de inmiddels afgezaagde middendemper) en met oude schroevendraaier + hamer de boel losgemept.
Weer dicht gelast (binnenkant van een pijp weer glad krijgen... rotklusje) en met zinkspray beschermt tegen roesten.

De roetkat bleek al leeggehaald te zijn door de vorige eigenaar. Daardoor was wel te zien dat ie (na de vorige APK waar de boel nog dichtgelast is) weer lek was. Nu de uitlaat er weer onder zit en helemaal dicht is (en die rare, lege pot van de roetkat mist) merk je dat zeker, de turbo komt er beduidend eerder in.

Dit klusje was echt nodig en aangezien de bus donderdag a.s. voor de APK gaat mooi op tijd geklaard.
In totaal zijn we 5 uurtjes op ons gemak bezig geweest, inclusief lunch, 2x drinken en fietstochtje naar de Gamma voor nieuwe boutjes en een schuurding voor op de boormachine (zodat we de binnenkant van de ingang van de einddemper weer netjes konden krijgen). Vooral de einddemper perikelen hebben tijd gekost.

Over een jaar of 2 zal de downpipe ook gaan doorroesten ben ik bang, dat wordt ook een uitdaging met die C klemmen en de enorm mooie bereikbaarheid (AHUM) daarvan.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

Rotklus ja, ik heb voor mijn vakantie de downpipe vervangen en een katvervanger gemonteerd.
Alleen echt een takkeklus die downpipe zonder brug op je rug, vond het het kl@tigste klusje tot nu toe aan mijn bus.

Kat kwam wat rot los maar met wat stukken hout en wrikken toch gelukt.
Ik heb zelf goede boutjes genomen, gewoon bij de garage gehaald, Gammacrap is zo verrot en ik denk heel snel weggeroest dus denk daaraan.

Verder is het denk ik niet echt een project :toppie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door renevanh »

sgsdebruijn schreef: Ik heb zelf goede boutjes genomen, gewoon bij de garage gehaald, Gammacrap is zo verrot en ik denk heel snel weggeroest dus denk daaraan.

Verder is het denk ik niet echt een project :toppie
Voor mij was het een heel project! :P

Zitten nu RVS bouten, moeren en ringen op. Gamma of metaalhandel... RVS is RVS.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door rick_k »

RVS is geen RVS.

Je hebt 409, 309, 304, 316, 316L en nog een bult tussensoorten.
Gamma RVS is gewoon het goedkoopste wat je kunt vinden en rot dus ook gewoon.

Boutkwaliteit A2 is 304
Boutkwaliteit A4 is 316

316 is een hoogwaardiger RVS dan 304.

304 kan vrij slecht tegen pekel. Dan gaat het evengoed roesten, alleen vaak wel iets minder als met staal.

Eerst je materialenleer doen... :gekte

mvg Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb en RVS uitlaat op maat laten maken,
en vroeg of de maker er meteen RVS boutjes en moeren voor wilde gebruiken.

Had geen zin, was het antwoord,
als een uitlaatdeel verwijderd zou moeten worden,
dan zouden de boutjes en moertje toch vast gerot zijn,
en slijpen is dan zo wie zo sneller.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door René »

Voor die klemmen heb ik zelf wiggen gemaakt.
Als de boutverbinding los is bij de downpipe/kat dan kun je de wig in 1 van de C-beugels drukken. Door de downpipe nu naar links/rechts te bewegen kun je de wig steeds verder in de C-beugel duwen. Uiteindelijk kun je de C-klem met wig kompleet verwijderen. Die andere wig werkt hetzelfde. Gaat alleen ff makkelijker.

Rene
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door renevanh »

Door dit knutselprojectje probleemloos door de APK gekomen, dat was met de oude middendemper/roetkat nooit gelukt.
Gebruikersavatar
Ruben V
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jul 2011, 09:44
Locatie: Sliedrecht

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door Ruben V »

zonder kat word hij toch afgekeurd? tot nu toe alleen oud spul gereden dus katalisator en dat soort geneuzel is nieuw voor mij... maar als het duidelijk vermogen winst is en geen APK punt haal ik hem er ook zo snel mogelijk onder vandaan!
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Uitlaat vervangen

Bericht door renevanh »

Ruben V schreef:zonder kat word hij toch afgekeurd? tot nu toe alleen oud spul gereden dus katalisator en dat soort geneuzel is nieuw voor mij... maar als het duidelijk vermogen winst is en geen APK punt haal ik hem er ook zo snel mogelijk onder vandaan!
De aanwezigheid van een kat is geen APK keuringspunt.
Zolang je roetuitstoot binnen de normen blijft mag je die kat gewoon verwijderen.

Er schijnt wel iets te zijn met gele kentekens en vermelding van de katalysator op het kentekenbewijs, dan zou het niet mogen. Of dat ook APK afkeur betekend weet ik niet.
In mijn geval (grijs kenteken, geen melding op het kentekenbewijs) was dat dus geen probleem.
Plaats reactie