Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Roest bij voorruit
Roest bij voorruit
Ik lees vaak op dit forum dat de T4 last heeft van roest bij de voorruit, iets wat dan vaak weer de oorzaak is van lekkage.
Ook lees ik dan dat die roest wel zal komen doordat de voorruit eens vervangen zal zijn en waarschijnlijk niet origineel was en/of niet op een correcte manier is geplaatst.
Een bepaald autoglasbedrijf wordt dan vaak genoemd, maar ik wil hier geen namen noemen.
OK dat zal verder allemaal wel, maar ik ben de afgelopen tijd eens op gaan letten bij wat oudere (en ook bij nieuwere) T4's en ik zie echt heel vaak dat er sporen van roest (in allerlei gradaties) te zien zijn in de sponning van de voorruit. Vaak op dezelfde plekken (onderin in de buurt van de hoeken is denk ik wel "favoriet" bij het roestduiveltje).
Nou vraag ik me wel af of bij al die T4's ooit wel een voorruit is vervangen. Ik rij al 33 jaar auto en heb slechts één keer een voorruit laten vervangen. Het aantal bussen wat ik zie met die voorruitroest is echter best groot (ik zie er meer met dan zonder roest) en het lijkt me dan ook sterk dat al die voorruiten zijn vervangen (en dan ook nog eens op een onprofessionele manier?).
Zou het niet gewoon een zwakke plek zijn bij de T4 ?
En dan dus ook een aandachtspuntje.
't Is maar een gedachte ...
Ook lees ik dan dat die roest wel zal komen doordat de voorruit eens vervangen zal zijn en waarschijnlijk niet origineel was en/of niet op een correcte manier is geplaatst.
Een bepaald autoglasbedrijf wordt dan vaak genoemd, maar ik wil hier geen namen noemen.
OK dat zal verder allemaal wel, maar ik ben de afgelopen tijd eens op gaan letten bij wat oudere (en ook bij nieuwere) T4's en ik zie echt heel vaak dat er sporen van roest (in allerlei gradaties) te zien zijn in de sponning van de voorruit. Vaak op dezelfde plekken (onderin in de buurt van de hoeken is denk ik wel "favoriet" bij het roestduiveltje).
Nou vraag ik me wel af of bij al die T4's ooit wel een voorruit is vervangen. Ik rij al 33 jaar auto en heb slechts één keer een voorruit laten vervangen. Het aantal bussen wat ik zie met die voorruitroest is echter best groot (ik zie er meer met dan zonder roest) en het lijkt me dan ook sterk dat al die voorruiten zijn vervangen (en dan ook nog eens op een onprofessionele manier?).
Zou het niet gewoon een zwakke plek zijn bij de T4 ?
En dan dus ook een aandachtspuntje.
't Is maar een gedachte ...
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Re: Roest bij voorruit
Een zwakke plek is boven bij de lasnaad, links en rechts. Ik heb de bus sinds 2004, de ruit is nu 3x vervangen. De laatste 2x voor en na m'n vakantie een maand geleden. Eerste 2x door de garage en de laatste keer door Carglas, deze wees mij op de roest onder het ruit boven bij de lasnaden, heeft het mij ook laten zien, vond ik wel fijn dat het meegedeeld werd kan er rekening mee gehouden wordt als ik de bus opnieuw laat spuiten(ben ik binnen een jaar van plan) Ze hebben de roestplekken zo goed mogelijk behandeld maar konden mij niet de garantie geven dat ie mijn busleven niet zou gaan lekken,
groetjes
groetjes
Re: Roest bij voorruit
De t4 is volgens mij een echte voorruit verslinder.Sinds wij de T4 hebben (5 jaar) hebben we nog nooit zoveel putjes en barsten gehad. Zeker de afgelopen winters met veel kapotte wegdekken waren bar. Vroeger lieten we dit direct repareren maar gezien inderdaad de kans op schade bij het verwijderen van de ruit en de kans dat je nieuwe ruit binnen een maand weer kapot is zijn we hier maar mee gestopt en volgen we de APK regels: dus een barst aan de rechterzijde zonder zijtakjes laten we lekker zitten. Volgende week is de apk weer aan de beurt en aangezien de ruit nu vol barsten en putjes zit moet hij nu wel vervangen worden.
TIP: als je een ruit toch laat vervangen geeft dat mooi de gelegenheid om bij sponning en rand roest te verwijderen en te behandelen door het rubber weg te snijden. Dit wordt immers ook vervangen
TIP: als je een ruit toch laat vervangen geeft dat mooi de gelegenheid om bij sponning en rand roest te verwijderen en te behandelen door het rubber weg te snijden. Dit wordt immers ook vervangen
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Roest bij voorruit
ook als je geen voorruit hebt vervangen dan wil het daar zeker wel gaan roesten. het uiteinde van het rubber snijd als het ware door de laklaag tot op de blanke plaat en dan begint de ellende. meestal zit er dan ook een vieze rand daar waar het uiteinde van het rubber is
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Roest bij voorruit
Bij onze bus ook roest boven de voorruit, felsnaden, en voor mijn gevoel heftig
wat kan je hier aan doen: bv: koperlassen?, nieuw stuk er in laten lassen, wie weet raad.
Heb het kaal gemaakt, rechts bij de bij rijderskant gat
en dat kon je niet zien, was een klein blaasje, de rest zat los en de lak sprong er zo van af. net als rechts, springt er zo van af.
heb het behandeld met epoxy brunox.
Maandag over 1 week gaar de ruit er uit, en gaan ze het repareren en spuiten, geen garantie dat het terug komt
Zie foto's
http://imageshack.us/g/143/voorruit005d.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie kan ons helpen aan de goude tip
Al vast bedankt

wat kan je hier aan doen: bv: koperlassen?, nieuw stuk er in laten lassen, wie weet raad.
Heb het kaal gemaakt, rechts bij de bij rijderskant gat

heb het behandeld met epoxy brunox.
Maandag over 1 week gaar de ruit er uit, en gaan ze het repareren en spuiten, geen garantie dat het terug komt

Zie foto's


http://imageshack.us/g/143/voorruit005d.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie kan ons helpen aan de goude tip
Al vast bedankt

Laatst gewijzigd door m.c van den berg op 16 sep 2011, 10:30, 5 keer totaal gewijzigd.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Roest bij voorruit
Ben met je eens, is gewoon weg een van de min punten van T4.Heeft volgens mij niets te maken wel of niet vervangen van voorruit.Ook onder de zijruiten (schuifdeur) zie je vaak roestplekken.
2 jaar geleden , ruit was gebarsten, roest laten wegwerken en spuiten en een nieuw ruit laten plaatsen.Toen de ruit eruit was gehaald was ik best wel geschrokken.HEEEEEL veel roest waar het ruit op geplakt wordt.
Radjin
2 jaar geleden , ruit was gebarsten, roest laten wegwerken en spuiten en een nieuw ruit laten plaatsen.Toen de ruit eruit was gehaald was ik best wel geschrokken.HEEEEEL veel roest waar het ruit op geplakt wordt.
Radjin
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Roest bij voorruit
Niemand een iedee 

Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Roest bij voorruit
Wij hebben deze plekken laten stralen en epoxy erop en daarna grondlak en de naden weer netjes gekit en gespoten .Het zit nu al weer anderhalf jaar zo en nog steeds geen roest te bekennen
Re: Roest bij voorruit
@m.c van den berg,m.c van den berg schreef: Maandag over 1 week gaar de ruit er uit, en gaan ze het repareren en spuiten, geen garantie dat het terug komt![]()
Zie foto's![]()
![]()
http://imageshack.us/g/143/voorruit005d.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie kan ons helpen aan de goude tip
Al vast bedankt
Ik had bij mijn California op dezelfde plekken ook roest. Zie link hieronder. Nu is het dak een beetje anders maar in weze is de basis gelijk. Mijn tip is om in ieder geval niet alleen op de raamrand zelf te focussen maar ook iets naar achteren toe. De bobbel IN de dakgoot is een kitrand tussen de dakplaat en de zijpanelen. Mijn ervaring is dat roest daar nog een stuk naar achteren door kan trekken. Ik heb ook nog niet de Gouden methode gevonden bij het roestvrij maken. Maar feit is dat ALLE roest eruit moet of moet worden geïsoleerd anders heb je binnen korte tijd weer 'bal.
Succes!
viewtopic.php?f=12&t=31508&start=15#p233412" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten,
odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- pieter k 1167
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
- Locatie: Ouddorp ZH
Re: Roest bij voorruit
Hoi,
Bij mij het zelfde probleem!
Ik kom zojuist terug van een classic car restaurateur.
Een globale berekeing komt neer op 2585 euro.
Aan de bestuurders kant moet de stijl vervangen worden, bovenste dakrand, vierdagen werk, 5 panelen spuiten.
Pfff, baal enorm.
Bij mij het zelfde probleem!
Ik kom zojuist terug van een classic car restaurateur.
Een globale berekeing komt neer op 2585 euro.
Aan de bestuurders kant moet de stijl vervangen worden, bovenste dakrand, vierdagen werk, 5 panelen spuiten.

Pfff, baal enorm.

- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Roest bij voorruit
bedankt Odorf, ik gaat nog verder kijken.
Pieter jij veel succes ,balen man
Pieter jij veel succes ,balen man

Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602
Re: Roest bij voorruit
@pieter k,pieter k 1167 schreef:Hoi,
Bij mij het zelfde probleem!
Ik kom zojuist terug van een classic car restaurateur.
Een globale berekeing komt neer op 2585 euro.
Aan de bestuurders kant moet de stijl vervangen worden, bovenste dakrand, vierdagen werk, 5 panelen spuiten.![]()
Pfff, baal enorm.
Ik denk wel dat het dan ook wel superdegelijk wordt aangepakt. Heb je dan ook garantie?
Misschien toch even verder shoppen voordat je voor zo'n oplossing gaat. Het lijkt mij een behoorlijk fors bedrag.
Ik weet niet hoe ver jouw stijlen verrot zijn?
Wellicht bereik je hetzefde resultaat bij een goed schadebedrijf: stralen, paar kleine stukjes erin lassen en weer spuiten?
De classic car restaurateur gaat uit van geheel nieuwe delen. Heel degelijk, maar prijzig.
Succes,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- pieter k 1167
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
- Locatie: Ouddorp ZH
Re: Roest bij voorruit
@ Odorf,
Ja het gaat dan om nieuwe stukken.
Ik had gedacht dat het alleen met stralen wel goed zou komen, maar volgens de restaurateur dus niet.
spuiten 5 panelen
werk ca 4 dagen
materiaal raamstijl en dakrand + klein materiaal



Ja het gaat dan om nieuwe stukken.
Ik had gedacht dat het alleen met stralen wel goed zou komen, maar volgens de restaurateur dus niet.
spuiten 5 panelen
werk ca 4 dagen
materiaal raamstijl en dakrand + klein materiaal



- pieter k 1167
- Berichten: 299
- Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
- Locatie: Ouddorp ZH
Re: Roest bij voorruit
en nog 1

Zit echt erg te twijfelen of ik het moet doen.

Zit echt erg te twijfelen of ik het moet doen.

Re: Roest bij voorruit
Tja, dat is wel wat meer roest dan bij mij het geval was. Ik denk dat ik op 10% van dit zat.pieter k 1167 schreef:@ Odorf,
Ja het gaat dan om nieuwe stukken.
Ik had gedacht dat het alleen met stralen wel goed zou komen, maar volgens de restaurateur dus niet.
spuiten 5 panelen
werk ca 4 dagen
materiaal raamstijl en dakrand + klein materiaal

Ik heb achter onder mijn bumper op een hoek ook wel wat heftiger stukjes gehad en daar zat inderdaad ook een gaatje erdoorheen. Nadeel van de raamstijlen in dit geval is wel dat dat samen met de voorruit volgens mij een stuk van de kooiconstructie vormt. Dat moet wel goed zitten denk ik.
Het lijkt mij in ieder geval wel een idee om nu bijv Owatrol erop te smeren zodat je het roesten voor het moment in ieder geval iets afremt. Owatrol is een olieachtig goedje dat er een beetje tussenkruipt en roest isoleerd zodat het wat minder snel verdergaat. Mocht er later worden gespoten dan conflicteert dat ook niet met de gebruikte autolakken.
Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<