Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppakking 111kw tdi 2002
koppakking 111kw tdi 2002
Van de week voor de 2e keer koppakking kapot, 1e keer bij 70.000km en nu bij 157.000km.
Heb wel enkele weken terug, met caravan erachter een lekke waterslang gehad, maar het koelsysteem is niet drooggelopen.
Wat kan de oorzaak zijn? ik heb begrepen dat deze motoren heel sterk zijn?
Gr. Niels.
Heb wel enkele weken terug, met caravan erachter een lekke waterslang gehad, maar het koelsysteem is niet drooggelopen.
Gr. Niels.
Re: koppakking 111kw tdi 2002
de tdi`s zijn sterke motoren maar je moet ze wel met behoud warmrijden en niet meteen gaan blazen wat natuurlijk wel uitnodigend is
hoeveel water is er toen uit het systeem gelekt ? als de kop zonder zit is het natuurlijk ook snel gebeurd
zwakke punt is vaak wel de waterpomp
hoeveel water is er toen uit het systeem gelekt ? als de kop zonder zit is het natuurlijk ook snel gebeurd
zwakke punt is vaak wel de waterpomp
Warm rijden en afkoelen gebeurt 100%.
eind Juni, begin Juli 2011 grote reparatie gehad; alle riemen, 2 massa vliegwiel, preventief de waterpomp, maar helaas na ruim 2000km een waterslang doorgeschuurd; dus een 'langzame' lekkage, wel natuurlijk expansievat voor 3/4 leeg......
sindsdien bij langere afstanden telkens expansievat voor 3/4 leeg; maar bij korte afstanden tot 10 km weinig last.
Gr. Niels.
eind Juni, begin Juli 2011 grote reparatie gehad; alle riemen, 2 massa vliegwiel, preventief de waterpomp, maar helaas na ruim 2000km een waterslang doorgeschuurd; dus een 'langzame' lekkage, wel natuurlijk expansievat voor 3/4 leeg......
sindsdien bij langere afstanden telkens expansievat voor 3/4 leeg; maar bij korte afstanden tot 10 km weinig last.
Gr. Niels.
Heb je hem al gedemonteerd dan?
Misschien wel een scheurtje in de cylinderkop.
Voor de zekerheid even laten afpersen.
Misschien wel een scheurtje in de cylinderkop.
Voor de zekerheid even laten afpersen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Hij staat bij de reparateur, die gaat hem afpersen en vlakken.
Gr. Niels
Gr. Niels
- Multivan Generation
- Contacteer:
Oorzaak?niels schreef:Van de week voor de 2e keer koppakking kapot, 1e keer bij 70.000km en nu bij 157.000km.
Gr. Niels.
Hele stukken flink hard rijden en zwaar belasten?
edit: zie ook topic:
reactie 14

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 26 sep 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Deze lekke koppakking(hopelijk geen gescheurde cylinderkop) is na de waterlekkage gekomen; dus ik ben bang dat misschien de druk in het koelsysteem is wegevallen, en de koeling dus niet voldoende is geweest, en dit gebeurde met een caravan erachter met wind tegen..........
De lekkage was gewoon een doorgeschuurde waterslang die op een aircoleiding lag te schuren.
Gr. Niels
De lekkage was gewoon een doorgeschuurde waterslang die op een aircoleiding lag te schuren.
Gr. Niels
-
check ook eens of de elektrieke hulpwaterpomp werkt, deze durven nog wel eens stuk te gaan. Ding zit er niet voor niets in.....
hulpwaterpomp werkt, voor de rest had ik geluk: de cylinderkop vertoonde scheurtjes en het was niet verantwoord om deze terug te plaatsen, dus mocht er een nieuwe op.
Hij rijdt inmiddels weer.
Gr. Niels.
Gr. Niels.
en het vervangen van een dure cilinderkop noem je geluk ?
je hebt gelukkig wel de oorzaak
je hebt gelukkig wel de oorzaak

Geluk had tussen aanhalingstekens moeten staan, ik baal als een stekker, dit is de 2e koppakking binnen 160.000km, alleen deze keer kwam er nog een kop bij.
Eerst in Juli een dure reparatie; 2 mv met koppeling compleet, alle riemen, een week daarna een doorgeschuurde waterslang(lag op stalen aircoleiding te schuren) en nu dit verhaal weer.............
Ik wordt hier niet vrolijk van.
Niels.
Eerst in Juli een dure reparatie; 2 mv met koppeling compleet, alle riemen, een week daarna een doorgeschuurde waterslang(lag op stalen aircoleiding te schuren) en nu dit verhaal weer.............
Ik wordt hier niet vrolijk van.
Niels.
- Pascal-141
Een gescheurde TDI kop , dat gebeurt niet vaak .niels schreef:hulpwaterpomp werkt, voor de rest had ik geluk: de cylinderkop vertoonde scheurtjes en het was niet verantwoord om deze terug te plaatsen, dus mocht er een nieuwe op.
Gr. Niels.

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
zeiden ze bij mij ook gebeurt niet vaak, maar toch had ik ook scheurtjes in de kop
waarschijnlijk wel doordat de waterpomp kapot is geweest
waarschijnlijk wel doordat de waterpomp kapot is geweest
De auto moet best wel eens werken, maar wordt netjes behandeld; warm rijden, afkoelen, rustig bochtenwerk, nog steeds de eerste remblokken (Zijn nog lang niet aan vervanging toe bij 160.000km).
Ik denk dat ie van de zomer een 'klap' heeft gehad met die lekke waterslang; de (gevolg)schade leek in eerste instantie mee te vallen, maar toen leek een lekke koppakking aan de orde te zijn wat later dus een complete cilinderkop vervangen bleek.
Drama.
Niels.
Ik denk dat ie van de zomer een 'klap' heeft gehad met die lekke waterslang; de (gevolg)schade leek in eerste instantie mee te vallen, maar toen leek een lekke koppakking aan de orde te zijn wat later dus een complete cilinderkop vervangen bleek.
Drama.
Niels.
Gisteren weer bij Leen geweest voor de juiste afstelling; weer helemaal 100%.
Gr. Niels.
Gr. Niels.