Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
hallo allemaal,
Ben al jaren blij met m'n T4 2.5 TDI.
Vorig jaar van 88 pk gegaan naar 160.
Heeft de nodige voeten in de spreekwoordelijke aarde gehad.
Compleet nieuwe uitlaat germaakt.
70 mm met achter een splitsing naat 2x 50 mm en 2 audi BI- turbo dempers als geluidsreductoren erop.
Werkt super en heerlijk stil.
Intercooler van een snelle BMW in de neus gebouwd, chip aan laten passen.
Inlaat behuizing binnenpijp verwijdert (scheelt aanzienlijk) is erg klijn bij 88 pktje.
uiteraard EGR afgedopt en inlaat gereinigd.
Het enige nadeel van het project is de korte versnellingen en de veel te lichte koppeling (slipt bij vol vermogen).
Ben nu bezig om een standaard 150 pk blok en versnellingsbak in te bouwen.
Het enige waar ik nog naar op zoek ben is andere verstuivers voor dit type blok.
Ben namelijk van plan om er min. 220 pk uit het te persen.
Heeft iemand soms ervaring met andere verstuivers of andere norsels in een 150 pk blok?
En zo ja welke
Alvast bedankt Marko
Ben al jaren blij met m'n T4 2.5 TDI.
Vorig jaar van 88 pk gegaan naar 160.
Heeft de nodige voeten in de spreekwoordelijke aarde gehad.
Compleet nieuwe uitlaat germaakt.
70 mm met achter een splitsing naat 2x 50 mm en 2 audi BI- turbo dempers als geluidsreductoren erop.
Werkt super en heerlijk stil.
Intercooler van een snelle BMW in de neus gebouwd, chip aan laten passen.
Inlaat behuizing binnenpijp verwijdert (scheelt aanzienlijk) is erg klijn bij 88 pktje.
uiteraard EGR afgedopt en inlaat gereinigd.
Het enige nadeel van het project is de korte versnellingen en de veel te lichte koppeling (slipt bij vol vermogen).
Ben nu bezig om een standaard 150 pk blok en versnellingsbak in te bouwen.
Het enige waar ik nog naar op zoek ben is andere verstuivers voor dit type blok.
Ben namelijk van plan om er min. 220 pk uit het te persen.
Heeft iemand soms ervaring met andere verstuivers of andere norsels in een 150 pk blok?
En zo ja welke
Alvast bedankt Marko
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Dus met alleen een chip , uitlaat en interkoeler ben jij van 88 naar 160PK gegaan ?? Dat moet nogal een mega-chip geweest zijn ?markomoordrecht schreef:hallo allemaal,
Ben al jaren blij met m'n T4 2.5 TDI.
Vorig jaar van 88 pk gegaan naar 160.
Heeft de nodige voeten in de spreekwoordelijke aarde gehad.
Compleet nieuwe uitlaat germaakt.
70 mm met achter een splitsing naat 2x 50 mm en 2 audi BI- turbo dempers als geluidsreductoren erop.
Werkt super en heerlijk stil.
Intercooler van een snelle BMW in de neus gebouwd, chip aan laten passen.
Inlaat behuizing binnenpijp verwijdert (scheelt aanzienlijk) is erg klijn bij 88 pktje.
uiteraard EGR afgedopt en inlaat gereinigd.
Het enige nadeel van het project is de korte versnellingen en de veel te lichte koppeling (slipt bij vol vermogen).
Alvast bedankt Marko
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
ga er nu niet vanuit dat hij er geen verstand van heeft , ik denk dat de meeste t4 kenners zo gedacht hebben
met alleen een chip, uitlaat en afdoppen en intercooler kom je toch niet snel op 160 pk
met alleen een chip, uitlaat en afdoppen en intercooler kom je toch niet snel op 160 pk
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Misschien kunnen we Marko vragen hoe hij de motor zover gekregen heeft dat deze 160 pk levert?
Ik kan me voorstellen dat de lijst te lang is om allemaal op te dissen als je alleen een vraag wilt stellen om informatie te krijgen over verstuivers die meer vermagen leveren dan die van de 151pk.
ik ben wel benieuwd waarom hij dit wil misschien is het wel gewoon alleen voor de kick en dan mag het best geld kosten.
Ik lees het wel weer.
groeten RIck
Ik kan me voorstellen dat de lijst te lang is om allemaal op te dissen als je alleen een vraag wilt stellen om informatie te krijgen over verstuivers die meer vermagen leveren dan die van de 151pk.
ik ben wel benieuwd waarom hij dit wil misschien is het wel gewoon alleen voor de kick en dan mag het best geld kosten.
Ik lees het wel weer.
groeten RIck
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Ik bedoel natuurlijk vermogen i.p.v. vermagen.
voordat er iemand over valt.
voordat er iemand over valt.
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Zonder de behoefte te hebben om dit te laten escaleren
Zou ik toch even willen zeggen :
Die reactie van Pascal was gewoon grappig bedoeld
Als je alleen die 3 dingen opnoemt en dan tegelijk vermeld van 88 naar 160pk denk toch iedereen dat je het daarmee hebt gedaan.
Verder blijft er ook niet over...
Dus niet meteen zo aangebrand reageren, voor iemand die net 15 berichten heeft geplaatst is dat niet zo gepast.
Reken er maar op dat er op DIT forum voldoende know-how aanwezig is, en er niemand op uit is om een potje te straatvechten.

Zou ik toch even willen zeggen :
Ik denk dat je niet weet tegen wie je dat zegt....Pascal =markomoordrecht schreef:Als je er geen verstand van hebt

Vind ik nogal een uitspraak voor iemand die het over "norsels" heeft...markomoordrecht schreef:Als je er geen verstand van hebt

Die reactie van Pascal was gewoon grappig bedoeld

Als je alleen die 3 dingen opnoemt en dan tegelijk vermeld van 88 naar 160pk denk toch iedereen dat je het daarmee hebt gedaan.
Verder blijft er ook niet over...
Dus niet meteen zo aangebrand reageren, voor iemand die net 15 berichten heeft geplaatst is dat niet zo gepast.
Reken er maar op dat er op DIT forum voldoende know-how aanwezig is, en er niemand op uit is om een potje te straatvechten.

Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
pluuke schreef:Zonder de behoefte te hebben om dit te laten escaleren![]()
Zou ik toch even willen zeggen :
Ik denk dat je niet weet tegen wie je dat zegt....Pascal =markomoordrecht schreef:Als je er geen verstand van hebt![]()
Vind ik nogal een uitspraak voor iemand die het over "norsels" heeft...markomoordrecht schreef:Als je er geen verstand van hebt![]()
Die reactie van Pascal was gewoon grappig bedoeld![]()
Als je alleen die 3 dingen opnoemt en dan tegelijk vermeld van 88 naar 160pk denk toch iedereen dat je het daarmee hebt gedaan.
Verder blijft er ook niet over...
Dus niet meteen zo aangebrand reageren, voor iemand die net 15 berichten heeft geplaatst is dat niet zo gepast.
Reken er maar op dat er op DIT forum voldoende know-how aanwezig is, en er niemand op uit is om een potje te straatvechten.
:zodenkikerookover

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
markomoordrecht schreef:Als je er geen verstand van hebt en alleen stomme opmerkingen maakt, heb ik liever dat je niet reageert.
Heb graag antwoord op m'n vraag en ben niet geintereseerd in domme opmerkingen.
Knappe reactie van je , vooral als "groentje" op deze site .
Kijk , ik zal het simpel uitleggen : jij zegt dat je een 88PK blok naar 160PK brengt en je vermeld daarbij alleen een chip , uitlaat en interkoeler . Gezien het feit dat ik al 10jaar alleen maar aan T4 werk ,en dus toch al een heel klein beetje ervaring met de T4 heb , vraag ik me dus of hoe jij met die 3 wijzigingen aan 160PK komt . Op een 88PK blok leveren chip , uitlaat en interkoeler een gemiddeld vermogen op van een goeie 120-125PK.(mits een degelijke chip geen powerbox of ander goedkoop spul , en uitlaat met goede "flow" )
Aangezien je geen vermelding maakt van bvb : het type interkoeler (grootte , type koeling ) ,grotere verstuivers (andere nozzles met hoger debiet) , grotere turbo (al of niet variabel) , grotere kleppen , andere nokkenas , verwijdering van toerenbegrenzer , waterinjectie , op maat gemaakt inlaatspruitstuk , gepolijste in-en uitlaatkanalen , om maar een paar dingen te noemen wat tot de mogelijkheden behoren .
De vraag was dus , (gezien er wel meerdere personen hier op dit forum effectief bezig zijn met tuning ) wat er behalve die 3 wijzigingen verder nog aan tuning aan het blok is gebeurt op tot 160PK te komen . En dat is geen "domme opmerking" , maar eerder gezonde interesse . Een dommerik zoals ikzelf wil graag nog wel eens wat bijleren .
Wat betreft de inbouw van het 150PK blok : ga je deze monteren aan de 88PK-bak , of gebruik je dan een 150PK-bak ? (als je nu met je huidige motor al koppelingsproblemen hebt , ga je met het 150PK blok zeker ook een HD-koppeling moeten gebruiken , en gezien de verhoudingen van de 88 bak best ook een ander type versnellingsbak monteren . )
Bij de inbouw van het 150 blok , neem je dan ook het onderstel mee over ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- kurt&oxana
- Berichten: 547
- Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
- Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
hopla !!! geef daar maar eens een antwoord op 

T4 Multivan 2.5 TDI
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
kurt&oxana schreef:hopla !!! geef daar maar eens een antwoord op











stil

Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Misschien even je vraag beantwoorden.
Tijdje terug heeft Ronen uit Liverpool aangeboden om verstuivers in te ruilen voor
op maat gemaakte verstuivers. Ik meen dat hij € 300,- er voor vroeg.
Verstuivers konden makkelijk meer dan 200 Pk leveren met enige aanpassingen.
Zowel mechanisch als softwarematig
Ik zou bij hem langs in Liverpool maar is er helaas niet van gekomen.
Als je wil heb ik zijn telefoonnummer.
Tijdje terug heeft Ronen uit Liverpool aangeboden om verstuivers in te ruilen voor
op maat gemaakte verstuivers. Ik meen dat hij € 300,- er voor vroeg.
Verstuivers konden makkelijk meer dan 200 Pk leveren met enige aanpassingen.
Zowel mechanisch als softwarematig
Ik zou bij hem langs in Liverpool maar is er helaas niet van gekomen.
Als je wil heb ik zijn telefoonnummer.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05 aug 2010, 14:19
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Hoi Harry,
Fijn dat je mee denkt.
Weet je soms wat er aan de verstuivers is aangepast? of zijn het compleet andere verstuivers?
Heb n.l. de bestaande verstuivers van de 88 pk ook aan laten passen, scheelt niet zo heel veel in vermogen maar wel in timing van de aanvoer van brandstof.
Wat dan het bekende zwart roken grotendeels voorkomt.
Fijn dat je mee denkt.
Weet je soms wat er aan de verstuivers is aangepast? of zijn het compleet andere verstuivers?
Heb n.l. de bestaande verstuivers van de 88 pk ook aan laten passen, scheelt niet zo heel veel in vermogen maar wel in timing van de aanvoer van brandstof.
Wat dan het bekende zwart roken grotendeels voorkomt.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Dus je gaat aan alles voorbij wat hierboven is geschreven? Dacht vanavond nog even te posten van zoiets als kom op jongens nu weer ff relaxed maargoed......
Als je info komt halen kan je ook wel wat info geven lijkt me
Als je info komt halen kan je ook wel wat info geven lijkt me

VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
Hij moet roken. Als ie niet rookt krijgt ie te kort diesel, wat dus betekend dat je er meer vermogen uit kan halen. Roetmeting is dan wel ff lastig, maar dan moet je gewoon een APK setting in de computer zetten.
Ja, ik doe zelf aan dieseltuning, merendeels mechanisch.
Het belangijke wat je in de gaten moet houden met dieseltuning is de EGT. Als je er meer diesel inpomp, gaat de EGT omhoog. Als die te hoog wordt, wordt de turbo veel te heet en dat benadeelt het vermogen.
Wat jij bedoel met aanpassen van de verstuivers, zijn gewoon "strakkere" veren, want een verstuiver timed namelijk zelf niks, dat doet de brandstofpomp voor hem. Zwarte rook is gewoon een teken dat je genoeg diesel hebt (roet = goed).
Sowieso kun je beter verstuivers van een 102 pk of 151 pk monteren, dit zijn namelijk 2 traps verstuivers en dus krijg je een nog mooiere inspuiting, waardoor je wel meer vermogen kunt krijgen, mits je de timing heel netjes zet.
Verder kun je je brandstofpomp nog laten voorzien van grotere plunjers, waardoor het volume vergroot wordt, zodat je dus meer diesel kan verplaatsen.
Dan moet je wel aan een grotere turbo of je moet gaan compounden.
Misschien kun je hier iets mee.
mvg Rick
Ja, ik doe zelf aan dieseltuning, merendeels mechanisch.
Het belangijke wat je in de gaten moet houden met dieseltuning is de EGT. Als je er meer diesel inpomp, gaat de EGT omhoog. Als die te hoog wordt, wordt de turbo veel te heet en dat benadeelt het vermogen.
Wat jij bedoel met aanpassen van de verstuivers, zijn gewoon "strakkere" veren, want een verstuiver timed namelijk zelf niks, dat doet de brandstofpomp voor hem. Zwarte rook is gewoon een teken dat je genoeg diesel hebt (roet = goed).
Sowieso kun je beter verstuivers van een 102 pk of 151 pk monteren, dit zijn namelijk 2 traps verstuivers en dus krijg je een nog mooiere inspuiting, waardoor je wel meer vermogen kunt krijgen, mits je de timing heel netjes zet.
Verder kun je je brandstofpomp nog laten voorzien van grotere plunjers, waardoor het volume vergroot wordt, zodat je dus meer diesel kan verplaatsen.
Dan moet je wel aan een grotere turbo of je moet gaan compounden.
Misschien kun je hier iets mee.
mvg Rick
Re: T4 88 pk naar 160, nu naar min. 220 pk
kurt&oxana schreef:hopla !!! geef daar maar eens een antwoord op


Had al is gezocht naar zijn post maar kan het niet meer terug vindenHarry62 schreef:Misschien even je vraag beantwoorden.
Tijdje terug heeft Ronen uit Liverpool aangeboden om verstuivers in te ruilen voor
op maat gemaakte verstuivers. Ik meen dat hij € 300,- er voor vroeg.
Verstuivers konden makkelijk meer dan 200 Pk leveren met enige aanpassingen.
Zowel mechanisch als softwarematig
Ik zou bij hem langs in Liverpool maar is er helaas niet van gekomen.
Als je wil heb ik zijn telefoonnummer.

sgsdebruijn schreef:Dus je gaat aan alles voorbij wat hierboven is geschreven? Dacht vanavond nog even te posten van zoiets als kom op jongens nu weer ff relaxed maargoed......
Als je info komt halen kan je ook wel wat info geven lijkt me


