Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ROOK

vragen over de T4
Plaats reactie
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

ROOK

Bericht door Herman892 »

Beste raadgevers,
Al enige tijd start mijn busje met een onregelmatige loop en produceert de uitlaat een irritante rookwolk. (T4 1900 D. zie foto 892). Herrinnerend, wat
forumleden hierover adviseerde, " Vervang de gloeibougies, Eén of meer laten het afweten " Een VW dealer in de buurt heeft niet alleen de gloeibougies
vervangen, doch ook een algehele controle, omdat we 2 maanden met het busje gaan trekken naar het zuiden.
Echter het startprobleem en het roken is gebleven. "De shoke uittrekken" is het advies van de dealer. Vanaf 2002 heb ik dat ding nooit gebruikt, waarom
nu ineens wèl ? Voor de rest rijd het karretje uit 1996 als een zonnetje. Bedankt alvast voor uw reaktie. met vriendelijke groet, Hermanus 892
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: ROOK

Bericht door repelsteeltje »

is het gekomen na het vervangen van een distributieriem?? zo ja, de brandstofpomp met een meetklok op tijd zetten.
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Re: ROOK

Bericht door Herman892 »

Beste Repelsteeltje,
Je kan best eens gelijk hebben. De eerste dag van onze reis naar het zuiden in de buurt van Rouen, startte de motor weer haperend, met veel rook.
Daarna sloeg ze telkens af bij stationaire loop. Dus voor rotondes en stoplichten. Stuurbekrachtinging valt uit. Starten en rijden met choke vol open.
Je kunt nergens terecht. Het is Zondag. Camping bereikt. Maandag is het busje opgehaald door de auto-amulance.( ANWB) Staat nu nog in Evreux, te
wac hten op repatriering naar onze VW garage . Wij, mijn vrouw en ik, met leenauto (ANWB) terug naar huis. Voortijdig einde van de rondrit Frankrijk Spanje en Portugal. Jammer.
gr. Herman892
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ROOK

Bericht door Pascal-141 »

Herman892 schreef:Beste Repelsteeltje,
Je kan best eens gelijk hebben. De eerste dag van onze reis naar het zuiden in de buurt van Rouen, startte de motor weer haperend, met veel rook.
Daarna sloeg ze telkens af bij stationaire loop. Dus voor rotondes en stoplichten. Stuurbekrachtinging valt uit. Starten en rijden met choke vol open.
Je kunt nergens terecht. Het is Zondag. Camping bereikt. Maandag is het busje opgehaald door de auto-amulance.( ANWB) Staat nu nog in Evreux, te
wac hten op repatriering naar onze VW garage . Wij, mijn vrouw en ik, met leenauto (ANWB) terug naar huis. Voortijdig einde van de rondrit Frankrijk Spanje en Portugal. Jammer.
gr. Herman892
Dat lijkt mij ook dat er een grote kans is dat de distributie gewoon niet op tijd staat
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Re: ROOK

Bericht door Herman892 »

Na repatriering van ons busje vanuit Frankrijk naar onze VW dealer, is gebleken, dat de poulie verbinding aan de krukas niet meer te repareren valt. Klepstoters staan verkeerd.
Kortom het 1.9, 50 kw diesel motortje met 200.000 km op de teller heeft het begeven. Tja, Ik ben nogal gehecht aan het busje. Hij is dan wèl van 1996. Het carrosserie is prima.
Geen roest. Goede banden, nieuwe remmen en remschijven. En.. de laadruimte volledig ingericht om er Europa reizen mee te maken..
Wat is wijsheid. Afschrijven!!!. Een ruilmotor laten inbouwen door mijn VW garage. of deze motor laten reviseren/repareren. Tja, het kostenplaatje speelt natuurlijk ook een rol.
Morgen zal de Volkswagengarage alternatieven met me bespreken. Ik hou mijn hart vast.
Reakties met soortgelijke ervaringen of adviezen , zijn altijd welkom. Met vriendelijke groet Herman 892
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: ROOK

Bericht door Joop1972 »

Mijn advies:

Bel zelf eens rechtsreeks naar een motorenrevisiebedrijf, dat kan je zo honderden Euri's schelen!

Volkswagen is niet de goedkoopste en daarbij, zij bouwen de motor uit en brengen de motor ook weg.
Trek je plan...

gr Joop
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: ROOK

Bericht door Oskar 725 »

Een ruil motor of een van de sloop kan ook, het is een vrij algemeen blok wat doorgaans erg sterk is en vaak langer leeft dan de auto waar het in zit. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: ROOK

Bericht door RPS »

Ik zou er zelf een ander blokje inlepelen en zelfs als je het laat doen is dit altijd goedkoper dan deze weg doen een andere aanschaffen en weer naar je zin maken. succes
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
rubenverhaaf
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jul 2011, 20:31

Re: ROOK

Bericht door rubenverhaaf »

zeker als je het bij de Stealer laat doen :bonk

ik zelf zou naar of een revisie bedrijf gaan of naar een lokale diesel-service
ben er inmiddels wel achter dat de dealer lang net weet wat die moet weten en storing zoeken zonder computer kunnen ze al helemaal niet

maar ok ieder zijn ding, ben benieuwd naar de keuzes die gemaakt gaan worden



mvg, ruben
5 Cilinder For Life !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ROOK

Bericht door Multivan Generation »

als je de rekeningen van de vw dealer nog hebt,
dan heb je kans,
dat als er schade aan de onderdelen is gekomen,
die zij vervangen hebben of hadden moeten vervangen,
maar nalatig zijn geweest,

dat je in aanmerking komt voor vergoeding van de schade dan wel coulance..

Ik had vroeger een polo dieseltje van 1992.
Net voor de vakantie alle riemen en snaren laten vervangen,
zodat we safe zaten.
Op de terugweg klapt de v-snaar van de dynamo en de brokstukken daarvan slaan tussen de distributieriem,
3 tanden versprongen..
Zelf voor repatriëring gezorgd en alle kosten zijn vergoed geworden..

Gelukkig had ik de bon nog :jump


Dus wellicht maak je een kans?
Niet geschoten is........ nooit raak he :knipoog



Verder zou mijn advies zijn,
dat als de carosserie nog goed is,
om rond te zoeken naar een revisie 1,9 TD.
Die hebben net wat meer pit en zo kun je wellicht het noodzakelijke met het aangename verenigen.
Vraag anders eens advies bij Bart?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman892
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jan 2007, 23:50
Locatie: Hoorn

Re: ROOK

Bericht door Herman892 »

Hoi, het motorretje draait weer als vanouds. Moeilijke keuze. T4 van 1996. met kapotte motor rijp voor de allesbrander. Tja km stand 197000. Alles rond
de motor is in orde, en we zijn er aan gehecht. Onze VW garage, heeft busjes als haar specialiteit. In eigen beheer de motor gereviseerd. Nieuwe krukas,
lagers, kleppen, poulie, distributieriem, waterpomp en nog veel meer kleinere onderdelen. Kosten 2390 aan onderdelen, 1100 aan arbeidsuren. 3490 euri.
Ik weet niet of ik op een andere manier goedkoper uitkwam. 2 verwijtbare momenten: 1. de vorige poulie en disteributieriem hebben het slechts 46000 km
uitgehouden. 2. In de garage in Evreux (ANWB) was de diagnose: niet reparabel binnen 48 uur, dus repatriëring naar Nederland. Toen draaide de motor nog.
Afgeleverd bij onze dealer, was de motor vastgelopen. Ik denk niet dat juridische stappen iets zullen uithalen. Er gewoon maar bij neerleggen.
Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen. Nu maar hopen op een fors aantal jaren rijplezier.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ROOK

Bericht door Jurgen VH »

Mooi dat het weer opgelost is, ook al is het niet kosteloos geweest ! Alvast heel veel zorgeloze kms gewenst :driveT4
Plaats reactie