Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppakking???

vragen over de T4
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: koppakking???

Bericht door koekie520 »

Roger B. (11)61 schreef: maar hoe denk je dat een waterpomp kan zorgen voor drukopbouw in een gesloten systeem (las nergens dat ie te heet geworden is toch?)
D'r zijn reeksen waterpompen geweest, zelfs originele, met een plastic waaier die uiteindelijk los kwam van de as. Als het water niet meer circuleert kan het in het blok beginnen koken terwijl de temperatuurcontacten geen te hoge temperatuur aangeven. De luchtbellen die dan in het blok ontstaan duwen alles gewoon naar buiten dan als je de stop eraf haalt.

Wat die brandstoffilter ermee te mken heeft is mij dan weer een raadsel. Bij mijn weten zit er bij een diesel geen opvoerpomp in de tank en zuigt de injectiepomp z'n brandstof zelf aan. Een brandstofkoeler/voorverwarmer heb ik nog nooit op een VW gezien. Behalve dan op die bakken die omgebouwd zijn voor PPO.
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

hallo,
vandaag de stoute schoenen aangetrokken.
bij wijze van 'proefje' een 1.0 m/m gaatje geboord bovenin de vuldop, tot aan het overdruk-membraam.(van dit exemplaar vermoedde ik al defect)
vloeistofniveau in koude en bedrijfstemperatuur toestand gemarkeerd op expansievaatje.
vervolgens lekker gaan rijden, 100km aan een stuk bij 140km/h @ ±3700 RPM.( Dit is overigens een snelheid die ik zelden of niet rij, zeker geen lange stukken)
in de werkplaats niveaus opnieuw gecontroleerd; geen meetbare verschillen.
kortom:
-geen waarschuwing laag koelvloeistof niveau.
-geen meetbaar verlies meer van koelvloeistof.
-geen verandering in motorkarakteristiek.

kan ik hier nu uit concluderen dat mijn koelvloeistof-verlies werd veroorzaakt door overdruk in mijn systeem?
zelf al zou ik nogsteeds een lekke kop en/of pakking hebben, er lijken zich geen verontrustende storingen te ontwikkelen.

mijn volgende stap is een manometer op de vuldop aan te sluiten om te kijken hoe ver de druk nu tijdens bedrijf oploopt, als het koelsysteem weer is afgesloten.

gr.
sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppakking???

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat je volgende stap de juiste is, om met een meter er aan te rijden,
en dan vooral belast, dan kun je zien wat er gebeurt.
Je hebt dan best kans, dat de druk wat oploopt, als het blok moet "werken" heuvel op bijvoorbeeld..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

ja, ongetwijfeld is deze druk niet een vast gegeven, en zal oplopen bij zwaardere belasting.
evengoed blijft natuurlijk de hamvraag;
welke druk mag er zich maximaal ontwikkelen in het koelsysteem ofwel, wanneer zou het overdruk ventiel in de vuldop in werking gaan treden?
en dan vervolgens, is er wel zoveel (werk)-druk nodig in een gesloten systeem, alwaar zich het expansievat op het hoogste punt bevindt?
alles weer origineel
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: koppakking???

Bericht door koekie520 »

0,9bar is een gangbare maximale druk voor een koelsysteem. De mercedes-doppen bij ons op't werk hebben allemaal een aanduiding van 0,9bar en we persen onze koelsystemen af op 1bar.
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

All right.
even een update,

sinds het toepassen van de mcgyver-oplossing (overdrukventiel omzeild in vuldop expansievaatje) inmiddels 1000 Km. verder :
- geen koelvloeistof verbruik/verlies meer geconstateerd.
- geen olieverbruik, mayo of verkeerde geur.
- geen CO2 gemeten in expansievat.
- geen scherpe uitlaatgas geur
- motor wordt (nergens) te warm, blijft keurig op bedrijfstemperatuur.
- ook bij 100 km achter elkaar 140 tot 150 km/u. @ 3700 RPM.
- alles gemeten met laser-temp. meter.

Kortom op het eerste gezicht geen lekke kop/of koppakking. (althans niet dusdanig dat er last van ondervonden wordt.)

Wel geconstateerd dat de schoepen achter de cooling-fans niet opengingen. Het themostaat systeem zat een beetje vastgerot.
dat verwijderd, schoepen handmatig op een kiertje gezet, nu slaan de fans nog enkel aan in een file/op warme dag.
( momenteel bepaald geen issue...).
van de winter krijgt ie weer keurig zo'n schoepregulateur en tot die tijd gaat ie prima. :jumpklap

conclusie;

waarschijnlijk bouwt het systeem idd ergens iets teveel druk op, echter zolang het deze druk kwijt kan via het expansievaatje,
lijkt het verder geen koelvloeistof te gebruiken.
Allemaal erg bedankt voor het meedenken, tips etc etc.

ps. ondertussen een proefopstelling gemaakt voor een geforceerde ic.
dat merken we dus wel degelijk!!
naar mate mijn motor(compartiment) warmer wordt, valt de vuldruk (eigenlijk het zuurstofgehalte...) van de turbolader een beetje weg.
na een kort experimentje met een (te kleine ± 25 watt.) fan achter de ic nu al een waarneembaar verschil.
ga vanmiddag een honda cbr coolingfan achter de ic monteren,
dit zou dan een aardige besparing kunnen zijn i.p.v. het monteren van een frontmount ic.

gr. sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koppakking???

Bericht door Roger B. (11)61 »

toch klopt je conclusie niet helemaal,
ten eerste heeft het koelsysteem druk nodig, druk verhoogt het kookpunt, daardoor kan je koelvloeistof ook hogere temperaturen aan en koelen.

Die druk komt ergens vandaan, dat kun je negeren, maar het hoort niet en zal vroeg of laat wel voor problemen zorgen en ventueel extra schade
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

natuurlijk, echter zolang mijn thermostaat en waterpomp goed functioneren zal er waarschijnlijk niet direct een 'kook' situatie ontstaan.
hierdoor vermoed ik wel dat ik zo nog een tijdje kan rijden.
ben ook totaal met je eens dat er vroeg of laat ergens een lijk uit de kast komt, en het boeltje kapot gaat.
echter, heb ik nu wel ongeveer alles gedaan binnen mijn mogelijkheden om een diagnose te stellen, het enige wat ik nu nog kan doen is me kop draf pakken...terwijl er eigenlijk momenteel niets meer aan de hand is.
snap je het dilemma?
ik ben juist voor rigoreuze aanpak, en vindt niets zo vervelend as een onbetrouwbare auto.
maar na dik 1000 km lijkt alles vooralsnog in orde te blijven.

ik houd jullie op de hoogte.

laters...
alles weer origineel
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: koppakking???

Bericht door sjemmie »

rotte zooi.jpg
hee allemaal,

ik ben eruit...
tis niet de koppakking, maar een plasic temperatuur sensorhuis wat voorop/schuin onder tegen het blok zit.
naast dat het oude exemplaar gescheurd was, zat het ook al vrij shady gemonteerd.
hij begon eigenlijk vrij plotseling weer te lekken dus was het duidelijk te vinden nu.
Nieuwe gehaald, 10 minuutjes en klaar!

de situatie aan het blok echter is zorgelijker.
er heeft zich een soort van cavitatie voortgedaan die het blok aangevreten heeft ( wellicht heeft men met water ipv koelvloeisto gereden? bij mijn crossmotoren is dit ook wel eens gebeurd...)

goed ontvet (oplassen is geen optie) en vervolgens afgesmeerd met loctite.
laten uitharden, en het nieuwe sensorhuis ook lekker ingesmeerd met die zooi.
nachtje laten uitharden, blok afgevuld en alles weer ok!

hier nog ff foto van de 'metaal-rot'

laters!!
alles weer origineel
Plaats reactie