Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verbruik
Re: Verbruik
hoi Jurgen
Uit kleine motoren veel vermogen halen dat is de trend tegenwoordig
(een Mercedes 250 5 cylinder van 1887 had 90 pk en 155 nm koppel) zonder turbo en niet kapot te krijgen!!!
(de ACV 102 pk 5 cylinder van de T4 250 nm)met eenvoudige turbo
de golf zal een variabele turbo hebben en pompverstuivers
die geavanceerde motoren worden steeds gevoeliger (Bi turbo enz is nog erger)
en voor een golfje van 1300 kg die auto hoeft dat maximum vermogen alleen maar heel even te leveren met inhalen of iets dergelijks
in een bedrijfwagen van 1800 kg (T5 zelfs over de 2 ton) met 1 ton laadvermogen
zit je al aan de 3 ton vaak nog een aanhanger eraan van 2 ton of meer .............
dan houden die kleine motoren (2 liter 4 cylinder) met heel veel vermogen dat leveren van dat heel veel vermogen in verhouding tot de cylinderinhoud echt nooit geen jaren vol, maar ja dat vindt VW ook niet erg denk ik.
Uit kleine motoren veel vermogen halen dat is de trend tegenwoordig
(een Mercedes 250 5 cylinder van 1887 had 90 pk en 155 nm koppel) zonder turbo en niet kapot te krijgen!!!
(de ACV 102 pk 5 cylinder van de T4 250 nm)met eenvoudige turbo
de golf zal een variabele turbo hebben en pompverstuivers
die geavanceerde motoren worden steeds gevoeliger (Bi turbo enz is nog erger)
en voor een golfje van 1300 kg die auto hoeft dat maximum vermogen alleen maar heel even te leveren met inhalen of iets dergelijks
in een bedrijfwagen van 1800 kg (T5 zelfs over de 2 ton) met 1 ton laadvermogen
zit je al aan de 3 ton vaak nog een aanhanger eraan van 2 ton of meer .............
dan houden die kleine motoren (2 liter 4 cylinder) met heel veel vermogen dat leveren van dat heel veel vermogen in verhouding tot de cylinderinhoud echt nooit geen jaren vol, maar ja dat vindt VW ook niet erg denk ik.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Verbruik
Hey Frank,
Het enige dat ik me altijd blijf herinneren aan de ster voor ze CDI hadden is dat deze altijd in de weg reden (omdat ze zo traag waren) maar idd heel betrouwbaar, wat nu niet meer gezegd kan worden
Mijne pa heeft er destijds 2 gehad heel degelijk maar o zo traag
Het enige dat ik me altijd blijf herinneren aan de ster voor ze CDI hadden is dat deze altijd in de weg reden (omdat ze zo traag waren) maar idd heel betrouwbaar, wat nu niet meer gezegd kan worden

Mijne pa heeft er destijds 2 gehad heel degelijk maar o zo traag

Re: Verbruik
de 2.5 5 cylinder in een MB 190 dat ging heel aardig
maar je hebt gelijk, de mercedessen waren destijds zeer traag
heb ook een tijdje taxi gereden, met een koude motor waren ze niet vooruit te branden!!!
maar je kon ze ook niet "kapot trappen" ze wilde gewoon niet de toeren in "koud"
wat tegenwoordig wel gaat, en dan ligt de koppakking eruit bij sommige.
maar de wagens van mercedes en ook de bussen (behalve de MB 100)
maar de 207, enz de 2 tons bussen --onverwoestbaar---
dat is nu wel anders bij mercedes!!!
buurman heeft een Vito van 2003 met maar de helft gelopen van mijn T4
en overal zijn de deuren rot vooral onder de platic strip die erop zit.
gloeibougie's roesten gewoon in het blok vast!!!!
rommel is het tegenwoordig,.... Jammer vroeger was het zo'n goed spul,
maar dat is ook zij het niet zo erg bij VW ..de T5 is ook niet meer die kwaliteit die de T4 had.
vaak maakt de eenvoud van vroeger ook dat het betrouwbaarder is.
(de waarheid als een koe "wat er niet op zit kan ook niet kapot" )
alleen al die rommel op de emissie systemen van de uitlaatgassen om maar iets te noemen,.
maar je hebt gelijk, de mercedessen waren destijds zeer traag
heb ook een tijdje taxi gereden, met een koude motor waren ze niet vooruit te branden!!!
maar je kon ze ook niet "kapot trappen" ze wilde gewoon niet de toeren in "koud"
wat tegenwoordig wel gaat, en dan ligt de koppakking eruit bij sommige.
maar de wagens van mercedes en ook de bussen (behalve de MB 100)
maar de 207, enz de 2 tons bussen --onverwoestbaar---
dat is nu wel anders bij mercedes!!!
buurman heeft een Vito van 2003 met maar de helft gelopen van mijn T4
en overal zijn de deuren rot vooral onder de platic strip die erop zit.
gloeibougie's roesten gewoon in het blok vast!!!!
rommel is het tegenwoordig,.... Jammer vroeger was het zo'n goed spul,
maar dat is ook zij het niet zo erg bij VW ..de T5 is ook niet meer die kwaliteit die de T4 had.
vaak maakt de eenvoud van vroeger ook dat het betrouwbaarder is.
(de waarheid als een koe "wat er niet op zit kan ook niet kapot" )
alleen al die rommel op de emissie systemen van de uitlaatgassen om maar iets te noemen,.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- patrick 468
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
- Locatie: Breda
Re: Verbruik
Zelfs de handelaar waar ik mijn eerste T4 gekocht heb, deed niet in Vito's, hij had er eens een paar ingekocht, maar kreeg ze aan de straatstenen niet kwijt, zelfs diegenen die bussen opkopen voor export naar Noord-Afrika gruwen van Vito, die vertelden mij dat de Vito in Spanje gefabriceerd werd (word?) en dat dat dan met de 'Spaanse slag' gedaan wordt.
Re: Verbruik
hhihihiii volvo v70 2.4 d5 met rica chip 205 pk en 450 nm rij ik gemiddeld 5.6 liter op de 100 km is bijna 1 op 18 en stamp flink door op de snelweg maar tot een 160 blijft het erg netjes. vind ik toch netjes voor een dikke 5 cilinder
RUBBEREXPRESS
- patrick 468
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
- Locatie: Breda
Re: Verbruik
lache, volgens mij is de 2.4D uit de volvo een VW-motor....
Re: Verbruik
euuuuu nope is echt nikkes nada volkswagen aan dat blok en ook nikkesnada ford maar echt een zweed. de oude v70 2.5 td1 en daarvoor waren wel van volkswagen en ook die waren toppiepatrick 468 schreef:lache, volgens mij is de 2.4D uit de volvo een VW-motor....
RUBBEREXPRESS
Re: Verbruik
Hallo allen, wat is dat een genot te lezen dat jullie T4 rs zo zuinig lopen. Ik zelf ben een rustige rijder die geen rubber achter zich laat bij het wegrijden.
Heb 357.000 km gereden met mijn T4 2.5 TD(I blank) 88 pk Bj 2000, maar ben nooit boven de 1:10 gekomen. Met de 1500 kg wegende caravan er achter rijd hij 1:8 misschien wel naar 7 in de bergen zuid Duitsland. Altijd op tijd de beurten gehad,LMM vernieuwd, EGR klep afgesloten, luchtinlaat vergroot (dmv van het schuimrubber kussen te verwijderen), wie kan mij vertellen waar dat inzit ?. Zou tuning een oplossing zijn. T4 rijd verder prima
gr Robert T4 ever
Heb 357.000 km gereden met mijn T4 2.5 TD(I blank) 88 pk Bj 2000, maar ben nooit boven de 1:10 gekomen. Met de 1500 kg wegende caravan er achter rijd hij 1:8 misschien wel naar 7 in de bergen zuid Duitsland. Altijd op tijd de beurten gehad,LMM vernieuwd, EGR klep afgesloten, luchtinlaat vergroot (dmv van het schuimrubber kussen te verwijderen), wie kan mij vertellen waar dat inzit ?. Zou tuning een oplossing zijn. T4 rijd verder prima
gr Robert T4 ever
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verbruik
met die kilometerstand zijn de verstuivers ook niet echt fris meer.
Maar de grootste factoren voor brandstofverbruik zijn rechtervoet, bandenspanning, en brandstofpomp afstelling.
Maar de grootste factoren voor brandstofverbruik zijn rechtervoet, bandenspanning, en brandstofpomp afstelling.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- the body docter
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 22:11
- Locatie: grote brogel
Re: Verbruik
robertbg schreef:Hallo allen, wat is dat een genot te lezen dat jullie T4 rs zo zuinig lopen. Ik zelf ben een rustige rijder die geen rubber achter zich laat bij het wegrijden.
Heb 357.000 km gereden met mijn T4 2.5 TD(I blank) 88 pk Bj 2000, maar ben nooit boven de 1:10 gekomen. Met de 1500 kg wegende caravan er achter rijd hij 1:8 misschien wel naar 7 in de bergen zuid Duitsland. Altijd op tijd de beurten gehad,LMM vernieuwd, EGR klep afgesloten, luchtinlaat vergroot (dmv van het schuimrubber kussen te verwijderen), wie kan mij vertellen waar dat inzit ?. Zou tuning een oplossing zijn. T4 rijd verder prima
gr Robert T4 ever
hoi ikzelf heb ook een t4 88 tdi en sedert ik er een intercooler bijgeplaatst heb is mijn verbruik ook serieus gezakt
ik verbruik ongeveer 7 liter tot 7.5 op 100 km
dit verbruik is afhankelijk van de kwaliteit van de brandstof ven het tankstation (esso slurpt die zo weg ... en dan haal ik de 10/100 denk ik )
Re: Verbruik
beste robert
Keiharde standaard banden erop 195/70 R 15C bijna 4 bar druk erin
(op die harde zomerbanden is die zuiniger dan op de winterbanden)
en dan altijd vrij laag in de toeren rijden max 2000 rpm behalve in de 5e versnelling
rustig optrekken, tijdig laten uitrollen voor een stoplicht
of voor de bebouwde kom, en als je niet te veel boven de 90km/h komt dan is die het zuinigste.
ik kan 1: 15.9 halen zuiniger lukt me niet
maar meer als 1:10 ook niet (dat gebruikt die op de autoweg bij 140 + km/h)
Keiharde standaard banden erop 195/70 R 15C bijna 4 bar druk erin
(op die harde zomerbanden is die zuiniger dan op de winterbanden)
en dan altijd vrij laag in de toeren rijden max 2000 rpm behalve in de 5e versnelling
rustig optrekken, tijdig laten uitrollen voor een stoplicht
of voor de bebouwde kom, en als je niet te veel boven de 90km/h komt dan is die het zuinigste.
ik kan 1: 15.9 halen zuiniger lukt me niet
maar meer als 1:10 ook niet (dat gebruikt die op de autoweg bij 140 + km/h)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life