Hallo en welkom op weetjewel..
De beleving tussen een T4 en T5 is heel anders,
maar wellicht had je dat ook al geproefd in je zelfde topic op het T5 forum en de antwoorden daar op.
Een t4 van de laatste bouwjaren is een goede auto, en veelal geeft de wat eenvoudigere techniek weinig redenen tot vreemde storingen. De 102 pk is een mooie mix van zuinigheid en souplesse. Als je een beetje zou zoeken, dan kun je er wellicht nog vinden met een kilometerstand van rond de 100.000 km.
De T5's van de eerste bouwjaren zou ik links laten liggen. Ik had destijds de keuze tussen nieuw kopen van T4 of T5.
Ik heb bewust voor de T4 gekozen omdat ik die mooier vond.
Budget technisch is een T4 wellicht interessanter qua aanschaf en je houdt meteen nog wat geld over om eventuele verrassingen het hoofd te kunnen bieden. Ga je met een T5 wat hoger op de financiële ladder zitten, en er gebeurd wat, wat in de papieren zou kunnen gaan lopen, dan is de financiële rek er wellicht wat sneller uit..
De T5's zijn stukken zwaarder als een vergelijkbaar uitgeruste T4. In de houderschapsbelasting is dit iedere maand merkbaar. De T4's met een 102 pk TDI is een mooie middenweg, Voor de T5 moet je dan toch al gauw aan een 130 pk gaan denken, om het gewichtsverschil in het rijden wat te reduceren.
Mijn tip is ga eens met beiden rijden, een T4 met 102 pk en een T5 met 130 pk en laat je gevoel en emotie meespelen.
De T5 zal stiller zijn met de 6-bak en qua geluid als hij warm is, iets stiller zijn. Maar bij een T4 valt geluidstechnisch ook genoeg te halen hoor
Ik ben van mening dat als je budget even buiten beschouwing laat, dat je een T4 van de laatste bouwjaren kunt prefereren boven T5's van de eerste bouwjaren. De nieuwe T5 GP is wel weer veel beter als de eerste T5's..
Veel plezier met afwegen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...