Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnelling/schakelen

vragen over de T4
Plaats reactie
robertbg
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2010, 12:44

Versnelling/schakelen

Bericht door robertbg »

Geacht forum,
zonder voorafgaande problemen, gaat sinds gisteren 13/11, het schakelen van de vrijstand :
1. Naar de 1 sté versn. en door schakelen naar de 2é versn. zwaar of met moeite.
2. terug van de 3 naar 2, gaat niet of zwaar
3. bij terug schakelen van de 3é versn. naar de 2é kom ik in de vier terecht.
4. op en terug schakelen, naar en van de 3é naar de 4é of de 5é versn. geen problemen.
Heeft u enig idee wat defect kan zijn. Mijn T4 Bj 2000, heeft afgr.naar boven 357.000 km, gereden/geschakeld zonder enig schakel probleem.
Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Gr Robert T4 ever
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door ron.h »

Hoi ik heb sinds gisteren ook probleem met schakelen..... normaal schakelt de bus strak maar nu kan ik zowat "roeren" met de pook. normaal gesproken vanuit vrijstand gaat dit eigenlijk vrij strak.
Wil ik nu echter optrekken vanuit stilstand in de eerste versnelling moet ik ff zoeken en goed doordrukken anders schakel ik ipv eerste versnelling vanuit stilstand in de derde versnelling.
Dit doet ie met moeite dus platen lijken niet echt slecht, al heb ik er nu 240.000km opstaan. Zou dit een cilinderkwestie kunnen zijn? En ja is dit voor een leek te repareren of toch een brug te ver? Heeft iemand een schema waarop te zien is waar en hoe dit te vervangen is? zou fijn zijn groet ron

P.s. misschien komt het over een met bovenstaande? zelfde probleem? vandaar dat ik mijn storing onder zelfde bericht zet
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door Egbert&Manon »

Toets eens in de zoekfunctie "bolletjes"
:werkaanT4
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door Harry 341 »

ron.h schreef:Hoi ik heb sinds gisteren ook probleem met schakelen..... normaal schakelt de bus strak maar nu kan ik zowat "roeren" met de pook. normaal gesproken vanuit vrijstand gaat dit eigenlijk vrij strak.
Wil ik nu echter optrekken vanuit stilstand in de eerste versnelling moet ik ff zoeken en goed doordrukken anders schakel ik ipv eerste versnelling vanuit stilstand in de derde versnelling.
Dit doet ie met moeite dus platen lijken niet echt slecht, al heb ik er nu 240.000km opstaan. Zou dit een cilinderkwestie kunnen zijn? En ja is dit voor een leek te repareren of toch een brug te ver? Heeft iemand een schema waarop te zien is waar en hoe dit te vervangen is? zou fijn zijn groet ron

P.s. misschien komt het over een met bovenstaande? zelfde probleem? vandaar dat ik mijn storing onder zelfde bericht zet
Dit ding dussss
Bijlagen
IMG_9543.JPG
IMG_9543.JPG (26.55 KiB) 1410 keer bekeken
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door ron.h »

thnxx !
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door matje86 »

meestal zie je het niet zo goed he zie mijn oude 1.9td
http://www.mijnalbum.nl/Album=6W8I3D6D" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
ron.h
Berichten: 108
Lid geworden op: 10 mei 2009, 10:01

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door ron.h »

Vandaag ff een en ander los gehaald was idd het "bolletjes"probleem. Na met een oude lap het stangetje en de kogel vrij gemaakt te hebben van oud vet en vuil zat er een scheurtje in het kapje, grappige was nadat ook dit na het schoonmaken met hogedrukspuit het probleem ( tijdelijk ) is opgelost.

onderdeel is in bestelling dus kan overmorgen gaan sleutelen. toch handig dit forum :-) :klappen
robertbg
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2010, 12:44

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door robertbg »

Probleem schakelen opgelost. Ik heb het bolletje vervangen, € 4,95 en 20 min sleutelen, was dwars door midden gescheurd. Bedankt voor de info. die ik van een ieder heb gekregen. Heb veel waardering voor deze club.

gr Robert T4 ever
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door Harry 341 »

robertbg schreef:Probleem schakelen opgelost. Ik heb het bolletje vervangen, € 4,95 en 20 min sleutelen, was dwars door midden gescheurd. Bedankt voor de info. die ik van een ieder heb gekregen. Heb veel waardering voor deze club.

gr Robert T4 ever
En jij bedankt voor je terugkoppeling...doet ook niet iedereen! :yes
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van IMG_0149.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: Versnelling/schakelen

Bericht door robertino1 »

Hallo,
het zit zeker in de lucht woensdag ineens geen 1 en 2 meer even in forum gekeken en toen onder de motorkap bolletje weg direct alle 3 de nylon onderdelen gehaald 2 bolletjes en busje alles bij elkaar 45 min werk en schakeld weer perfect het hele spul zag er nog als nieuw uit na 15 jaar ook netjes in het vet goede zorgen bij de jaarlijkse beurt
ik hoop bij de volgende dat het ook zo op rolletjes loopt
rob
Plaats reactie