Aan het begin van de week vond ik onze Bus (19TD uit 1999) wat langzaam starten, maar hij sloeg wel aan. Een kwartier na aankomst thuis wilde ik weer weg en toen startte de Bus niet meer. Af en toe een klik van het startrelais en een stank die onder de motorkap vandaan kwam.
De accu en de gloeibougies waren nog maar een half jaar oud. Even de T5 van mijn zoon ervoor en de Bus liep gelijk. Dus bleef de startmotor over.

Na de Weetjewel site en ETKA bekeken te hebben aan de slag. Na eerst de bak onder de motor weg gehaald te hebben, de oude startmotor gedemonteerd. Toen heb ik de startmotor naar een revisiebedrijf bij ons op het dorp gebracht. Na 278.000 km en 12 jaar is het helaas over en (kort)sluiten.
Zaterdagochtend een nieuwe gemonteerd, op het gemak met alle spullen pakken en weer opruimen in anderhalf uur. Je bent langer bezig met alles weghalen en terugbouwen dan met de startmotor zelf.
Na een grondige check of ik alles goed teruggebouwd had de accu weer aangesloten zodat de Bus weer spanning had. En toen starten, en ja wel bij de eerste poging aanslaan!
Misschien voor een (ervaren)monteur Appeltje Eitje maar ik vond het een leuke uitdaging om het zelf te proberen en gelukkig lukte het in 1 keer.

Hier onder wat foto’s