Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ESP- probleem! Opgelost Dank aan Rene, Oskar en Christoffel
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: ESP- probleem!!!
T4 uitgelezen.
VCDS Version: Release 10.6.0
Data version: 20100630
Wednesday,02,November,2011,15:44:06:46862
Chassis Type: 7H - VW Transporter
Scan: 01 02 03 08 09 0B 0D 15 16 17 18 19 1C 22 2D 37 45 46 47 56
57 6E 76 77 78 7D
Mileage: 132670km/82437miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Part No: 074 906 018 AJ
Component: 2,5l R5 EDC G000SG 3908
Coding: 00005
Shop #: WSC 02737
VCID: 5EB89C26B66D83EC
No fault code found.
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 7D0-907-379.lbl
Part No: 7D0 907 379 G
Component: ESP 5.3 T4 FRONT V39
Coding: 06724
Shop #: WSC 00565
VCID: 356A238A631B60B4
3 Faults Found
00273 - ABS Inlet Valve; Right Rear (N133)
35-10 - - - Intermittent
01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)
35-10 - - - Intermittent
00526 - Brake Light Switch-F
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: None
Part No: 7D0 907 040
Component: CLIMATRONIC 0004
Coding: 00033
Shop #: WSC 02737
VCID: DFC6212231670AE4
2 Faults Found
00799 - Coolant Temperature Sensor (G110)
30-00 - Open or Short to Plus
01027 - Rear Warm Air Fan (V47)
35-00 - -
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 1J0-909-60x-VW3.lbl
Part No: 1J0 909 603 BK
Component: AIRBAG VW3 - V04
Coding: 16971
Shop #: WSC 02743
VCID: 73EEDD922DEF3E84
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 7D0-920-xx1-17.lbl
Part No: 7D0 920 822 D
Component: T4-KOMBIINSTR. VDO V01
Coding: 09114
Shop #: WSC 74501
VCID: 2648F4C6AEBD1B2C
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Part No: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00002
Shop #: WSC 02737
VCID: F0E4529EDCF9859C
No fault code found.
End ---------------------------------------------------------------------
Na het schonen van de foutcodes bleef er slechts 1 over die ook terug blijft komen. Het probleem moet dus hier inzitten.
1 Fault Found
00273 - ABS Inlet Valve; Right Rear (N133)
Gerrit Speek zegt:
foutcode: 00273
nl ABS-inlaatklep rechts achter (N133)
du Einlaßventil ABS hinten rechts (N133)
en ABS Inlet Valve - Right Rear (N133]
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Onbekend
Mogelijke oorzaken:
Kabelonderbreking, kortsluiting met plus of massa
Inlaatklep (N133) defect
Mogelijke oplossingen:
'Elektrische controle' uitvoeren
Als met de 'Elektrische controle' geen storing wordt vastgesteld, dan moeten alle kabels en stekerverbindingen op loszittend contact worden gecontroleerd
Wordt de storing niet verholpen met de genoemde maatregelen, moet de hydraulische besturingseenheid (N55) worden vervangen, samen met Regel Module (J104)
Oskar, helpppppppp!!!!!!!!!!!!!!!!
Weet jij hier wat meer van?
Rene
VCDS Version: Release 10.6.0
Data version: 20100630
Wednesday,02,November,2011,15:44:06:46862
Chassis Type: 7H - VW Transporter
Scan: 01 02 03 08 09 0B 0D 15 16 17 18 19 1C 22 2D 37 45 46 47 56
57 6E 76 77 78 7D
Mileage: 132670km/82437miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Part No: 074 906 018 AJ
Component: 2,5l R5 EDC G000SG 3908
Coding: 00005
Shop #: WSC 02737
VCID: 5EB89C26B66D83EC
No fault code found.
Readiness: N/A
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 7D0-907-379.lbl
Part No: 7D0 907 379 G
Component: ESP 5.3 T4 FRONT V39
Coding: 06724
Shop #: WSC 00565
VCID: 356A238A631B60B4
3 Faults Found
00273 - ABS Inlet Valve; Right Rear (N133)
35-10 - - - Intermittent
01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)
35-10 - - - Intermittent
00526 - Brake Light Switch-F
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: None
Part No: 7D0 907 040
Component: CLIMATRONIC 0004
Coding: 00033
Shop #: WSC 02737
VCID: DFC6212231670AE4
2 Faults Found
00799 - Coolant Temperature Sensor (G110)
30-00 - Open or Short to Plus
01027 - Rear Warm Air Fan (V47)
35-00 - -
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 1J0-909-60x-VW3.lbl
Part No: 1J0 909 603 BK
Component: AIRBAG VW3 - V04
Coding: 16971
Shop #: WSC 02743
VCID: 73EEDD922DEF3E84
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 7D0-920-xx1-17.lbl
Part No: 7D0 920 822 D
Component: T4-KOMBIINSTR. VDO V01
Coding: 09114
Shop #: WSC 74501
VCID: 2648F4C6AEBD1B2C
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Part No: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00002
Shop #: WSC 02737
VCID: F0E4529EDCF9859C
No fault code found.
End ---------------------------------------------------------------------
Na het schonen van de foutcodes bleef er slechts 1 over die ook terug blijft komen. Het probleem moet dus hier inzitten.
1 Fault Found
00273 - ABS Inlet Valve; Right Rear (N133)
Gerrit Speek zegt:
foutcode: 00273
nl ABS-inlaatklep rechts achter (N133)
du Einlaßventil ABS hinten rechts (N133)
en ABS Inlet Valve - Right Rear (N133]
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Onbekend
Mogelijke oorzaken:
Kabelonderbreking, kortsluiting met plus of massa
Inlaatklep (N133) defect
Mogelijke oplossingen:
'Elektrische controle' uitvoeren
Als met de 'Elektrische controle' geen storing wordt vastgesteld, dan moeten alle kabels en stekerverbindingen op loszittend contact worden gecontroleerd
Wordt de storing niet verholpen met de genoemde maatregelen, moet de hydraulische besturingseenheid (N55) worden vervangen, samen met Regel Module (J104)
Oskar, helpppppppp!!!!!!!!!!!!!!!!
Weet jij hier wat meer van?
Rene
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ESP- probleem!!!
Ik heb daarnet nog eens alles nagelezen,
en er is mij een vraag gerezen:
Is de complete remvloeistof al eens vervangen,
mogelijk kan het zo zijn, dat er vuil vanaf de binnenkant van de zuigers richting de pomp is gekomen..
Dan zou het wellicht een kwestie kunnen zijn van remvloeistof goed doorpompen, een aantal liter en je systeem is weer schoon, waardoor je pomp misschien wel geen storing meer geeft.
Mocht je dit al uitgevoerd hebben, dan kun je deze suggestie natuurlijk vergeten..
Heb je dit nog niet gedaan dan is het wellicht het goedkoopste om dit eerst te proberen.
en er is mij een vraag gerezen:
Is de complete remvloeistof al eens vervangen,
mogelijk kan het zo zijn, dat er vuil vanaf de binnenkant van de zuigers richting de pomp is gekomen..
Dan zou het wellicht een kwestie kunnen zijn van remvloeistof goed doorpompen, een aantal liter en je systeem is weer schoon, waardoor je pomp misschien wel geen storing meer geeft.
Mocht je dit al uitgevoerd hebben, dan kun je deze suggestie natuurlijk vergeten..
Heb je dit nog niet gedaan dan is het wellicht het goedkoopste om dit eerst te proberen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ESP- probleem!!!
Hallo René,
om te beginnen eerst de weerstand meten tussen pen 6 en 4 van de grote stekker op de ESP computer, deze moet tussen de 9 en 22 OHM zijn.
Test voorwaarden: Contact uit en stekker los nemen van de ESP computer.
Is de weerstand goed kun je nog een actuator test uitvoeren, dit is een heel verhaal.
Dit is in ELSA te vinden bij : onderstel zelfdiagnose van ABS vanaf januari 1996 en dan het stuk over Actuatordiagnose.
Heb je geen ELSA tot je beschikking kan ik er een PDF van maken en je toe sturen, maar ook dit is even werk.
Ik hoor het wel,
PS. Sterkte met je oorontsteking.
om te beginnen eerst de weerstand meten tussen pen 6 en 4 van de grote stekker op de ESP computer, deze moet tussen de 9 en 22 OHM zijn.
Test voorwaarden: Contact uit en stekker los nemen van de ESP computer.
Is de weerstand goed kun je nog een actuator test uitvoeren, dit is een heel verhaal.
Dit is in ELSA te vinden bij : onderstel zelfdiagnose van ABS vanaf januari 1996 en dan het stuk over Actuatordiagnose.
Heb je geen ELSA tot je beschikking kan ik er een PDF van maken en je toe sturen, maar ook dit is even werk.
Ik hoor het wel,

PS. Sterkte met je oorontsteking.
Groet, Oskar.
Re: ESP- probleem!!!
Duncan, wanneer licht ie blauw op, bij contact aan of bij het bedienen van een toets op het klokje?Duncan Mcleod schreef:Idd we gaan het vanmiddag proberen..mocht het niet lukken hebben we altijd Oskar nog![]()
![]()
btw Oskar ik heb een standkachel in mij multifalia en nu is het euvel dat ik na gronding schoonmaken van de auto mijn display van de standkachel helemaal niks meer doet.. de standkachel werkt nog wel maar het display doet niks meer.. licht wel nog blauw op maar de cijfers zijn niet meer te zien... weet je wat dat kan zijn? of moet ik een nieuwe erin zetten? zoja heb jij er misschien nog 1
GreetZ D
Heb je een lucht of een waterstandkachel?
De 5 AMP. zekering onder de bestuurders stoel bij de tweede accu is die nog heel?
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:07
- Locatie: Bergen NH
Re: ESP- probleem!!!
Oskar,
Rene had gelukkig nog een unit liggen 123 Hoppekee erin gezet (dus het euvel is verholpen)... klokje is weer e Okay Ik kan gelukkig weer aflezen en bedienen van mijn standkachel....
Rene Bedankt voor de moeite die je gisteren hebt genomen...
Oskar en peter bedankt voor het meedenken en de suggesties die jullie opperen...
mvg Duncan
Rene had gelukkig nog een unit liggen 123 Hoppekee erin gezet (dus het euvel is verholpen)... klokje is weer e Okay Ik kan gelukkig weer aflezen en bedienen van mijn standkachel....
Rene Bedankt voor de moeite die je gisteren hebt genomen...

Oskar en peter bedankt voor het meedenken en de suggesties die jullie opperen...

mvg Duncan
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: ESP- probleem!!!
Duncan, heb je nieuwe PDF'jes gestuurd om e.e.a. te controleren met waardes die gemeten moeten worden.
Kijken of we daar wat mee kunnen en zo de laatste storing kunnen verhelpen.
Ff kijken wanneer het het beste uitkomt.
Hoe zit jij volgende week?
Oskar, heb een nieuw hfdst ontdekt in Elsa, denk dat we er zo uit moeten komen.
René
Kijken of we daar wat mee kunnen en zo de laatste storing kunnen verhelpen.
Ff kijken wanneer het het beste uitkomt.
Hoe zit jij volgende week?
Oskar, heb een nieuw hfdst ontdekt in Elsa, denk dat we er zo uit moeten komen.
René
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 17 mei 2011, 22:07
- Locatie: Bergen NH
Re: ESP- probleem!!!
Rene,
Maakt mij niet uit pas me aan jou aan..
Dus hoor graag wanneer het jou uitkomt
GrtZ Duncan
Maakt mij niet uit pas me aan jou aan..
Dus hoor graag wanneer het jou uitkomt
GrtZ Duncan
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: ESP- probleem!!!
Oskar
Heden ochtend de controle uitgevoerd zoals in elsawin beschreven staat.
Helaas moeten we concluderen dat de meetwaardes (weerstand) niet gehaald wordt.
Weerstand zou tussen de 9-22 zijn en wij meten over deze penbezetting "slechts" 5,5ohm
De overige meetpunten zoals in Elsawin beschreven is halen wordt wel gehaald (12,5ohm)
De conclusie die elsawin geeft dat de pomp vervangen moet worden.
Nu is de vraag. Heb jij nog suggesties? (of een pomp);)
Grtzzzzzz
Rene en Duncan
Heden ochtend de controle uitgevoerd zoals in elsawin beschreven staat.
Helaas moeten we concluderen dat de meetwaardes (weerstand) niet gehaald wordt.
Weerstand zou tussen de 9-22 zijn en wij meten over deze penbezetting "slechts" 5,5ohm
De overige meetpunten zoals in Elsawin beschreven is halen wordt wel gehaald (12,5ohm)
De conclusie die elsawin geeft dat de pomp vervangen moet worden.
Nu is de vraag. Heb jij nog suggesties? (of een pomp);)
Grtzzzzzz
Rene en Duncan
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
Re: ESP- probleem!!!
Hoi Rene,
Heb je zowel op de ESP pomp als op de stekker van de ESP computer gemeten.
Zijn deze waarde's gelijk. Of heb je alleen op de stekker in het voertuig gemeten??
Misschien een eigenwijze vraag, gaat het hier om een boswachters groene omgebouwde t4 met wijsneus???
Chris
Heb je zowel op de ESP pomp als op de stekker van de ESP computer gemeten.
Zijn deze waarde's gelijk. Of heb je alleen op de stekker in het voertuig gemeten??
Misschien een eigenwijze vraag, gaat het hier om een boswachters groene omgebouwde t4 met wijsneus???
Chris

Re: ESP- probleem!!!
En dan komt nu het verhaal van Christoffel!Berrie en Rene schreef:Oskar
Heden ochtend de controle uitgevoerd zoals in elsawin beschreven staat.
Helaas moeten we concluderen dat de meetwaardes (weerstand) niet gehaald wordt.
Weerstand zou tussen de 9-22 zijn en wij meten over deze penbezetting "slechts" 5,5ohm
De overige meetpunten zoals in Elsawin beschreven is halen wordt wel gehaald (12,5ohm)
De conclusie die elsawin geeft dat de pomp vervangen moet worden.
Nu is de vraag. Heb jij nog suggesties? (of een pomp);)
Grtzzzzzz
Rene en Duncan

De site lag gisteren plat, dus Christoffel is me voor.
Ik heb wel een ABS unit liggen, maar geen complete ABS/ESP, en ik heb altijd begrepen dat je het altijd als set moet vervangen, maar ik zou zeker de kabelboom niet uitsluiten, deze heb ik ook compleet liggen!

Groet, Oskar.
- Christoffel
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
- Locatie: Barneveld
- Multivan Generation
- Berichten: 34476
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: ESP- probleem!!!
Goh Christoffel, heb je jouw bus dan verkocht?Christoffel schreef:Misschien een eigenwijze vraag, gaat het hier om een boswachters groene omgebouwde t4 met wijsneus???
Chris

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: ESP- probleem!!!
We hebben alleen op de stekker van de unit gemeten die onder het dashboard zit. Qua penbezetting weet ik zo ff niet welke pennen ik op de pomp moet meten.
Dus als iemand mij (ons) enigzins op weg kan helpen heel graag.
Moet ik dan dezelfde waardes meten zoals in het elsawin bestand staat?
En ja, het is een leger groene T4 met wijsneus.
René
Dus als iemand mij (ons) enigzins op weg kan helpen heel graag.
Moet ik dan dezelfde waardes meten zoals in het elsawin bestand staat?
En ja, het is een leger groene T4 met wijsneus.
René
Re: ESP- probleem!!!
René,
Pen 6 van de comp.stekker is pen 2 op de stekker van het ABS-blok, er zit achter de zekeringkast nog een verbinding: zwarte stekker,10polig en dan pen 3.
Pen 4 van de comp.stekker is pen 12 op de stekker van het ABS-blok, in de zwarte verb. stekker is dit pen 4.
Alle ventielen hebben een gezamenlijke + pen 10 van stekker van ABS-blok en deze krijgt zijn spanning via de grijze stekker, achter de zek.kast pen 1 naar relais J106 Bij R-luchtrooster onder dashboard, en de voeding komt van zekering 7 (30 Amp) uit de zekeringkast bij de accu.
Dus je kunt de spanning over de ventielen meten en de weerstand door de bedrading.
Vergeet eventuele storing in de zwarte en grijze verbindings stekker achter de zekeringkast niet. (overgangs weerstand).
Succes,
Pen 6 van de comp.stekker is pen 2 op de stekker van het ABS-blok, er zit achter de zekeringkast nog een verbinding: zwarte stekker,10polig en dan pen 3.
Pen 4 van de comp.stekker is pen 12 op de stekker van het ABS-blok, in de zwarte verb. stekker is dit pen 4.
Alle ventielen hebben een gezamenlijke + pen 10 van stekker van ABS-blok en deze krijgt zijn spanning via de grijze stekker, achter de zek.kast pen 1 naar relais J106 Bij R-luchtrooster onder dashboard, en de voeding komt van zekering 7 (30 Amp) uit de zekeringkast bij de accu.
Dus je kunt de spanning over de ventielen meten en de weerstand door de bedrading.
Vergeet eventuele storing in de zwarte en grijze verbindings stekker achter de zekeringkast niet. (overgangs weerstand).

Succes,
Groet, Oskar.