Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Hallo,
Op mijn zoektocht naar een VW T5 dubbele cabine ben ik vandaag gaan testrijden met een 1.9tdi verlengd chassis en het viel mij op dat de motor bij stationair toerental 'bokt', wat zich tevens vertaalt naar zeer kleine vibraties. Het gevoel wat je vaak hebt als er een airco opspringt. Maar...deze wagen beschikt niet over een airco!
Toen ik bij stationair toerental de olievuldop erafschroefde, hoorde ik ook wel veel getik in vergelijking met mijn 2.5tdi T4 en er werd wel wat olie uitgeblazen. Er blaasde wel wat lucht door eigenlijk. Vroeger was dit voor een diesel redelijk alarmerend, maar ik heb geen verstand van die nieuwe T5 blokjes, daarom leg ik het hier voor.
De motor had slechts 144000km gereden trouwens.
Op mijn zoektocht naar een VW T5 dubbele cabine ben ik vandaag gaan testrijden met een 1.9tdi verlengd chassis en het viel mij op dat de motor bij stationair toerental 'bokt', wat zich tevens vertaalt naar zeer kleine vibraties. Het gevoel wat je vaak hebt als er een airco opspringt. Maar...deze wagen beschikt niet over een airco!
Toen ik bij stationair toerental de olievuldop erafschroefde, hoorde ik ook wel veel getik in vergelijking met mijn 2.5tdi T4 en er werd wel wat olie uitgeblazen. Er blaasde wel wat lucht door eigenlijk. Vroeger was dit voor een diesel redelijk alarmerend, maar ik heb geen verstand van die nieuwe T5 blokjes, daarom leg ik het hier voor.
De motor had slechts 144000km gereden trouwens.
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Echt niemand een idee?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Er is vast iets aan de hand met die motor.
Die van mij heeft namelijk geen carterdruk en heeft ook geen tikkend geluid.

Die van mij heeft namelijk geen carterdruk en heeft ook geen tikkend geluid.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Bedankt Harry voor de bevestiging van m'n vermoedens. Ik ga die T5 zeker aan me voorbij laten gaan.
Ik vond de 1.9tdi (102pk) eigenlijk beter in de stad rijden dan m'n T4 2.5tdi (102pk), maar op de oprit van de autostrade moest die 1.9 motor echt wel alles uit de kast halen om op redelijk tempo aan 120km/u te geraken. Misschien toch maar weer uitkijken naar een 2.5tdi (130pk)?
Ik ga zeker de overdruk-test doen als ik weer eens ga testrijden. Zijn er nog zaken waar ik op kan letten bij aankoop?
Ik vond de 1.9tdi (102pk) eigenlijk beter in de stad rijden dan m'n T4 2.5tdi (102pk), maar op de oprit van de autostrade moest die 1.9 motor echt wel alles uit de kast halen om op redelijk tempo aan 120km/u te geraken. Misschien toch maar weer uitkijken naar een 2.5tdi (130pk)?
Ik ga zeker de overdruk-test doen als ik weer eens ga testrijden. Zijn er nog zaken waar ik op kan letten bij aankoop?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
De mijne is ook een 1.9 TDI hoor!
Maar wel getuned naar,zie mijn onderschrift.
Hij is nu echt razend snel en echt zuinig.
De 1.9 is de meest geleverde motor van de VAG groep in vele uitvoeringen.
Dus beslist goed.
Als je een hele mooie t5 met een 4cil vindt hoef je hem echt niet te laten staan.

Maar wel getuned naar,zie mijn onderschrift.
Hij is nu echt razend snel en echt zuinig.
De 1.9 is de meest geleverde motor van de VAG groep in vele uitvoeringen.
Dus beslist goed.
Als je een hele mooie t5 met een 4cil vindt hoef je hem echt niet te laten staan.




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
@Harry,
Jij hebt je busje flink getuned voor een 1.9 de mijne heeft 115 pk maar als ik vol gas geef bij ong. 1600 tpm lijkt alsof de motor stevig schudt en dan moet ik even inhouden tot 2000 tpm en dan kan ik echt volledig gaan, heb jij dit ook?
Jij hebt je busje flink getuned voor een 1.9 de mijne heeft 115 pk maar als ik vol gas geef bij ong. 1600 tpm lijkt alsof de motor stevig schudt en dan moet ik even inhouden tot 2000 tpm en dan kan ik echt volledig gaan, heb jij dit ook?
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
@Stein,
Nee, dat schudden heb ik niet.
Dat schudden komt dat niet van je tweemassa vliegwiel?
Dat is namelijk het typisch kenmerk tussen de 1600/2000 rpm.
Daar is met het tunen bij mij goed rekening gehouden.
Bij 1900 rpm komt het koppel er namelijk goed in.
Maar vanaf 1200 rpm is er heel fijn mee te rijden.

Nee, dat schudden heb ik niet.
Dat schudden komt dat niet van je tweemassa vliegwiel?
Dat is namelijk het typisch kenmerk tussen de 1600/2000 rpm.
Daar is met het tunen bij mij goed rekening gehouden.
Bij 1900 rpm komt het koppel er namelijk goed in.
Maar vanaf 1200 rpm is er heel fijn mee te rijden.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Ik zou het niet weten of dat het van het tweede massavliegwiel komt
ben niet zo'n specialist, maar ik hou er rekening mee dat ik niet te snel
vol gas kan gaan.
Maar alvast bedankt voor je antwoord.
ben niet zo'n specialist, maar ik hou er rekening mee dat ik niet te snel
vol gas kan gaan.
Maar alvast bedankt voor je antwoord.
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
2massa vliegwiel ligt wel voor de hand. Test eens of er ook trillingen zijn onbelast (stilstaand). Mijn vorige t5 (1.9tdi) had ook trillingen tussen 70 en 100 km/u, zo tussen de 1600 en 2000 rpm. Bleek inderdaad het 2mv te zijn (bij 66.000km) Was gelukkig een leasebus van werkgever, was de bus 2 dagen kwijt, grote klus namelijk: subframe eronderheen, versnellingsbak eraf. Wanneer het het 2mv betreft worden de trillingen naarmate je langer doorrijdt erger. Succes met het oplossen van het probleem.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Ik heb weer twee bussen op het oog, dit keer met 2.5 motor en zo'n 130.000km. Hoe merkt je best dat er iets mis is met het 2MV?
Ik lees iets over trillingen tussen een bepaald toerental, maar zijn dat trillingen aan het stuur of iets anders?
Waterpomp zou ook best al vervangen zijn denk ik?
Ik lees iets over trillingen tussen een bepaald toerental, maar zijn dat trillingen aan het stuur of iets anders?
Waterpomp zou ook best al vervangen zijn denk ik?
Re: overdruk uit olievuldop T5 1.9tdi
Dat schudden heb ik enkel als ik volgas optrek onder 1900tpm. Bij normaal rijden tss de 1200 en 1900 of continu snelheid bij deze toerentallen heb ik geen last van trillingen of iets dergelijks motor draait heel soepel. Ook in rolantie (of hoe schrijf je dat woord) Heeft nu 111000 km op de teller. En hoop dit nog maal 2 te doen.