Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door robertTREBOR »

Ik was bij een universele onderdelen handel waar ze keurig in een koffertje Xenon lampenset

met trafo's en complete VAG bekabeling er aan verkochten voor 100 euro.

Ik weet dat het niet mag in bouwjaar 2008 maar als het lichtbeeld gewoon goed zou zijn dan

heb je er toch een enorme bak licht bij !!

en ach het is alweer een tijdje gelee dat ik een boete heb gehad , dat overleven we ook wel weer.

en achteraf orgineel inbouwen kost ca 2500 euro das ook geen optie.

Wie heeft er ervaring met Xenon gewoon hopla in die orginele units ??

Via de zoekfunctie kon ik niets vinden vandaar mijn berichtje.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door TsX »

Heb er geen ervaring mee, maar er bestaan volgens mij inderdaad
gasontladingslampen die je in gewone H4 of H7 fittingen kan steken.
Je moet dan wel die lamp aansluiten op een transfo aangezien ze op hoogspanning werken.
Ik vraag me af hoe ze dit doen aangezien bij de T5 de volledige koplamp aangesloten is met 1 stekker.
Moet je dan beginnen snijden in de bekabeling ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door TsX »

@Boris: hoe is de aansluiting gedaan tussen de lamp en de ballast/transfo ?
Heb je daar niet in de lampunit moeten boren ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door TsX »

BorisBoef schreef:Boren? Nee hoor past precies in de originele lamphouder, je moet alleen een gat van 24 mm maken eigenlijk voor de afdekkap,daar past dan weer de meegeleverde rubberen door voer in, maar die laat ik er altijd af om zodoende toch nog de warmte kwijt te raken.
huh ? boren nee, maar er moet wel een gat van 24mm door ? :nuts :knipoog

en heb je die dan zonder rubber gemonteerd ?
dan ga je toch ooit eens water in je koplamp krijgen lijkt mij.

qua lichtbeeld valt het goed mee zie ik.

Let er wel op dat ze goed geregeld zijn, want voor een tegeligger is Xenon ZEER hinderlijk.
Vandaar de verplichting bij de meeste fabriek af geleverde installatie van hoogteregeling en wasinstallatie.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Bij mij ging na montage van de xenon veel sneller de reflector stuk dan normaal al het geval zou zijn.
Niet om dat het vermogen en daarmee de warmte afgifte hoger is, maar doordat de lampen veel meer Uv schijnen uit te stralen.
Daarmee dus een setje multivan lampen verprutst.

Zit dus weer netjes met orgineel.
Het is maar een hint.

Veel succes allemaal
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door Johan729 »

pieters schreef:Hallo wjwellers,

Bij mij ging na montage van de xenon veel sneller de reflector stuk dan normaal al het geval zou zijn.
Niet om dat het vermogen en daarmee de warmte afgifte hoger is, maar doordat de lampen veel meer Uv schijnen uit te stralen.
Daarmee dus een setje multivan lampen verprutst.

Zit dus weer netjes met orgineel.
Het is maar een hint.

Veel succes allemaal
Bij mij ook het geval,reflector gedeeltelijk zwart geworden met 6000K.
Een maat van me dit dit probleem ook had heeft nieuwe multivan lampen genomen met een pilot xenonset,deze hebben lampen die minder uv uitstralen.
Zou nu wel heel moeten blijven,de tijd zal het leren.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door vaniac »

Die xenon conversiesetjes blijven een hot item en zijn blijkbaar niet uit te roeien. Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee. Het licht wordt inderdaad een stuk feller, maar ook enorm hinderlijk voor de tegenliggers. Het lichtbeeld is doorgaans niet evenwichtig en egaal, laat staan "legaal". In mijn T5 heb ik orginele bixenon projektors van Projektzwo gemonteerd. Deze geven een zeer gelijkmatige, zeer brede en ver rijkende lichtverdeling zonder verblinding van de tegenliggers. Het grootlicht is fenomenaal door de combinatie van xenon en halogeen tegelijk. Onze Golf 6 was helaas niet leverbaar met xenon. Hier heb ik de standaard H7 lampen vervangen door Philips H7 Extreme Vision. Die geven ook een duidelijk hogere lichtopbrengst. Een alternatief schijn de Osram Nightbreaker te zijn.
Stein
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2010, 16:26

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door Stein »

Ik heb in mijn bus de osram nightbreakers zitten, geven niet het licht van xenon maar zijn toch merkbaar beter dan de gewone standaard lampen, nadeel van deze nightbreakers dan weer is dat ze sneller stuk gaan, moet ze ongeveer elk jaar vervangen. Als ik kon stak ik er xenon in maar 2000€ is me net van het goede teveel. Misschien in de volgende bus :adhd
Stein
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2010, 16:26

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door Stein »

BorisBoef schreef: Dit lichtbeeld is bij stilstand, bij het rijden staat het iets dichter naar de auto toe.
Rij je sneller dan je verlichting?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door Egbert&Manon »

Het snelheidsverschil tussen licht en voertuig wordt kleiner, waardoor het lichtbeeld dichter bij het voertuig komt!

Je hebt toch wel opgelet tijdens natuurkundelessen?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door robertTREBOR »

Ik heb in mijn bus de osram nightbreakers zitten, geven niet het licht van xenon maar zijn toch merkbaar beter dan de gewone standaard lampen, nadeel van deze nightbreakers dan weer is dat ze sneller stuk gaan, moet ze ongeveer elk jaar vervangen
=====================================================================================================


snap bovenstaande tekst niet als deze lampen hetzelfde watt / amp. waarde hebben en zelfde warmte ontwikkeling.

wrom geeft een xenon lamp van 35 watt meer licht als een 55 watt halogeen ?

die xenon produceert meer licht en minder warmte,het stroomverbruik wordt omgezet of in licht of in warmte.

die osram night breaker is een gewone 14 volt halogeen toch , misschien beetje blauwe gloed op het glazen gedeelte

als die ook 55 watt is en ook gewoon halogeen dan snap ik niet waar dat extra licht vandaan komt.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Stein
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2010, 16:26

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door Stein »

Wat het verschil is tussen de gewone en de nightbreaker weet ik ook niet juist, rond het glas van de lamp zit twee verschillende gekleurde banden en ze zijn ook 55W maar geven merkbaar meer wit licht, maar zoals ik ook al zei ik moet ze na een jaar vervangen want dan is de gloeidraad doorgebrand, misschien zit het verschil in een ander type van gloeidraad, of andere gasvulling van de lamp?
Ik heb het warme water niet uitgevonden alsook het licht niet, maar wat ik wel weet is dat het licht witter is.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: xenon lampenset 100Euro in orginele T5 unit

Bericht door vaniac »

Bij de Osram Nightbreaker zal, net als bij de Philips Extreme Vision, de gasvulling aangepast zijn. De toegepaste gloeidraad zal ook andere specifikaties hebben dan standaard H4- of H7-lampen.
Feit is wel dat deze lampen duidelijk meer licht geven.
Plaats reactie